1.6 TDI Chippen of niet?

Onze 1.6 TDI met 90 pk heeft nu 80.000 gelopen en bevalt super. Chippen klinkt heel aantrekkelijk maar ik vraag me af wat voor invloed dit heeft op de lange termijn. We zijn van plan om deze auto, net als de vorige, helemaal af te rijden. Het zou jammer zijn als ik straks vroegtijdig eindig met een olieslurper.

Als ik de auto laat chippen bij JD dan gaat hij gelijk naar de 140 PK, dit lijkt mij een beetje te veel van het goede. Het vermogen neemt dan toe met ruim de helft!

Wat vinden jullie?
 
Auto is zojuist gechipt bij JD.

We hadden een storing in de EGR, daarvoor ben ik naar JD gegaan. De EGR is nu ook dichtgezet, 2 vliegen in 1 klap. Ben benieuwd, het rijdt in ieder geval al een stuk lekkerder.
 
  • Leuk
Waarderingen: RSVM
Nu ruim 2 jaar verder en het chippen is zeker goed bevallen. Een klein minpuntje, mijn koppeling is versleten. Heb nu 160.000 op de teller staan. Misschien wat aan de vroege kant, maar ja. Als dat alles is. We vervangen gelijk het vliegwiel mee, soms wil de motor een beetje bokken bij stationaire toeren. Het 2-massa vliegwiel is hoofdverdachte nummer 1...
 
Nu ruim 2 jaar verder en het chippen is zeker goed bevallen. Een klein minpuntje, mijn koppeling is versleten. Heb nu 160.000 op de teller staan. Misschien wat aan de vroege kant, maar ja. Als dat alles is. We vervangen gelijk het vliegwiel mee, soms wil de motor een beetje bokken bij stationaire toeren. Het 2-massa vliegwiel is hoofdverdachte nummer 1...
Mijn 1.6 tdi 75pk laten chippen naar 140pk op km stand 100k ook mijn vliegwiel bonkt nu licht en bij de 3000 toeren hoor ik hem tikken. Nou is het afwachten totdat het erger wordt. Ik zit nu op 151k. Hopelijk haalt de koppeling en vliegwiel de 2 ton. Het eerste wat er gaat gebeuren is dat de 2 massa vliegwiel wordt vervangen door een enkele. Mijn koppeling is trouwens nog goed...

Over chippen. Opzich zolang je de motor goed warm rijdt en weer mooi laat uitdraaien zul je niet snel last hebben van defecten. Af en toe op warme motor goed doortrappen is ook goed. Ongeacht of de auto gechipt is of niet trouwens...
 
Een 2-massa vliegwiel vervangen voor een enkele / vaste is vragen om problemen. Gewoon accepteren dat zo'n ding niet al te lang mee gaat lijkt me beter.

De dealer raadt trouwens aan om ipv het standaard vliegwiel (228mm) een 230 mm te monteren, met bijpassende koppeling.

Ik kwam hier net te laat achter helaas.
 
Na 120.000 gechipte kilometers kwam er een einde aan de pret. Polo total loss gereden. Het chippen kan ik iedereen aanraden. Ook op de langere termijn bleef het een hele fijne auto. Nauwelijks olieverbruik, heel mooi brandstofverbruik en een heel mooi lopend blokje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Chris 6r
Dat is niet zo mooi @benniez. Verder met jou alles goed? Komt er weer een polo terug in de plaats?

Was er zelf niet bij, mijn vriendin had de auto mee. Ze heeft zelf niks gelukkig. Ook al was onze polo net over de 200.000, we hadden hem nog graag een paar jaartjes gehouden. Wat een heerlijke auto was het!

Er komt nu een v5O voor terug, heel wat anders. Ik blijf wel vw rijden ;) heb m'n caddy nog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Eigenlijk durf ik niet te zeggen of het persé door het chippen komt:
1. Auto aangeschaft op km stand 107.000
2. Auto gechipt op km stand 110.000 van 69pk maar 140.
3. 130.000 vliegwiel wappert en is vooral te horen rond de 3000 toeren in zn 4e versnelling. En kromme schijven dus vervangen.
4. Aircopomp defect en vervangen 170.000
5. 1 injector defect en vervangen 190.000 en weer kromme schijven, dus weer vervangen.
6. Turbo stuk, egr stuk 210.000. Egr wordt afgesloten en turbo vervangen, roetfilter gaat er preventief ook tussenuit.
7. Vliegwiel wappert nog vrolijk door, maar moet ook vervangen worden nu geen geld meer voor.

Ik heb 2x gehad dat de turbo na het chippen de geest heeft gegeven, maar goed ik chip altijd mijn auto's zolang het kan en weet dat dit kan gebeuren. Overige mankementen kan ik niet persé direct linken aan het chippen...
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!