12V aansluiting kofferbak maken

Goedenavond allen,

Reeds bezig om een 12V (sigarettenaansluiting) aansluiting te maken in de kofferbak voor een koelbox. Hiervoor wil ik draden van achter naar voor trekken, alleen begrijp ik niet helemaal hoe ik stroom moet krijgen. Nu wil ik door middel met een fusetap op de + draad stroom krijgen, maar welke zekering onder het stuur kan ik daarvoor gebruiken? Ik heb het overzicht van de zekeringen gezien, alleen blijft het onduidelijk. Daarnaast de vraag waar ik de - draad op moet aansluiten.

Ik hoop dat iemand hulpzaam kan zijn ;)

Met vriendelijke groet,
Jorian
 
Volkswagen  Polo 2011 bluemotion 6R  1.2 Diesel turbo 75pk 
Dat is handig. Hoe weet ik of ik de juiste kabel heb, aangezien er meerdere kabels naar de airco gaan. Is het dan verstandig om deze door te lussen met een dubbele vlakstekker?
 
Volkswagen  Polo 2011 bluemotion 6R  1.2 Diesel turbo 75pk 
Hou wel even de gezekerde waarde in de gaten. Ik weet zo even niet waar de originele sigarettenplug op is gezekerd (ik denk niet dat die een aparte zekering heeft). Maar als je die doorlust en je sluit er een koelbox op aan en je wil voor ook nog 2 telefoons laden, weet ik niet of je zekering voldoende is. En als hij geen eigen zekering heeft, kunnen er meer dingen uitvallen. Je zou ook in het doorgeluste gedeelte een zekering kunnen zetten. Dan moet je even kijken naar het verbruik van je koelbox en daar je zekering op aanpassen.
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 74pk Highline 
  • Leuk
Waarderingen: #uranograu
Dat is geen goed advies. Je moet de zekering nooit aanpassen op de belasting. Je moet de zekering uitsluitend gebruiken om de bedrading te beschermen. Je wilt dat de zekering als eerste doorbrandt. Niet je bekabeling.

Voorbeeld: een zekering van 30A op een kabel van 0,5mm2 die maar 10A mag hebben is vragen om brand bij overbelasting.
 
Dat is geen goed advies. Je moet de zekering nooit aanpassen op de belasting. Je moet de zekering uitsluitend gebruiken om de bedrading te beschermen. Je wilt dat de zekering als eerste doorbrandt. Niet je bekabeling.

Voorbeeld: een zekering van 30A op een kabel van 0,5mm2 die maar 10A mag hebben is vragen om brand bij overbelasting.
Klopt, maar dan moet je toch weten wat het beoogde verbruik is? Anders weet je inderdaad niet welke zekering je moet gebruiken. En een 12v koelboxje, is niet zo zwaar dat je daar dikkere draad voor moet pakken.
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 74pk Highline 
Of je trekt de huidige bekabeling door van de 12V voorin, en daar houd je de originele diktes en zekering aan.
Dat is wat ik bedoel, maar moet je dan niet kijken naar het gecombineerde (mogelijke) verbruik, als je meer gebruikers op de originele situatie aan wilt sluiten? Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar jij legt het beter uit ;) Zo'n koelbox is iets van 70W (even gegoogeld), dus bij 12V kom je op 6A. Dan ligt het nog aan het aantal meters dat je wilt leggen, maar zo lang is een polo niet ;) 1,5mm2 tot 2,5mm2 is voldoende. Maar wat daarvoor gebeurt (vanaf de originele 12V aansluiting) heeft dan dus geen invloed?
 
Volkswagen  Polo 9N1  1.4 16v 74pk Highline 
Ik gebruik een 1.5mm2 draad voor de stroom, achter in de kofferbak bij de aansluiting maak ik een inline zekering van 15A (net zoveel als de zekering in het dashboardkastje). Mijn koelbox is max. 58 watt, wat maakt dat ik 5A gebruik. Als ik nog 2 telefoons op wil laden, moet dit in theorie makkelijk kunnen met een usb adapter die max 2x 3A levert
 
Volkswagen  Polo 2011 bluemotion 6R  1.2 Diesel turbo 75pk 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
Het is alleen nog niet gelukt om het te realiseren, loop op dit punt vast: hoe kom ik bij de 12v aansluiting? Heb van alles geprobeerd, alleen krijg de kap niet wegIMG_20230526_173801086.jpg
 
Volkswagen  Polo 2011 bluemotion 6R  1.2 Diesel turbo 75pk 
Vanavond ongeveer uurtje mee bezig geweest en wat topics verder over het demonteren van de armsteun, maar het is voor mij echt onmogelijk om de bekerhouder bij de armsteun weg te krijgen zodat ik bij de schroeven kan. Heb je nog een tip om deze te demonteren?
 
Volkswagen  Polo 2011 bluemotion 6R  1.2 Diesel turbo 75pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!