Tsja, in bredere zin verwacht ik van iedere automobilist dat ze genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben om zichzelf en mij (en alle andere medeweggebruikers) veilig van A naar B te krijgen. We hebben immers allemaal een rijbewijs, we weten allemaal hoe het verkeer werkt en we kennen allemaal de regels.
En tegelijkertijd zie ik heeeeel vaak mensen lekker appen achter het stuur, handheld bellen, rijden kijkend naar hun stoel die licht geeft (ja daar ligt een telefoon) en noem het allemaal maar op. En laat ik maar niet eens beginnen met alle foto's van de weg voor ons, gemaakt door mensen die zelf aan het rijden zijn.
Vertrouwen op dat de mensen doen wat het veiligst is is gewoon een utopie. We willen allemaal appen. snapchatten, instagrammen, mailen en we zijn allemaal eigenwijs genoeg om dat te doen terwijl we zelf denken het prima op de A1 kan met 130 per uur. En we vinden allemaal dat dat kan omdat we allemaal goeie bestuurders zijn. En we zijn allemaal verslaafd aan onze mobiele devices...
Je telefoon blijf je gewoon met je klauwen vanaf terwijl je aan het rijden bent. Dat zijn de regels. Houd je eraan