Aanzienlijk hoger brandstofverbruik na andere banden?

Goedemorgen,

Sinds vorige week heb ik mijn 15" velgen met 185/60/R15 winterbanden verwisseld voor 17" velgen met 205/40/R17 zomerbanden.

Normaliter zou de verwachting zijn een hoger brandstofverbruik te hebben met winterbanden. Hiermee reed ik gemiddeld 750/800 km op een volle tank benzine.

Na de 17" met bredere banden op mijn polo te hebben gezet, komt dit nu uit op een verwacht aantal km's van 600/650 voor een volle tank. Ik heb de eerste 50km van deze tank weliswaar iets meer korte stukjes gereden waardoor mijn gemiddeld brandstof verbuik wat hoger ligt, maar toch ben ik benieuwd of het normaal is dat het gemiddeld brandstofverbruik hierdoor zoveel toeneemt. Bandenspanning op de nieuwe set is goed.

De boordcomputer gaf aan ca 6.1l/100km te rijden met winterbanden, waar het nu gemiddeld 6.6l/100km aangeeft.

Mvg,

Koos
 
Volkswagen  6R  1.4 86pk 
Per merk band kan het ook nog stevig verschillen. De goedkopere banden hebben vaak meer weerstand op het wegdek. Daarnaast heeft een bredere band ook meer rolweerstand.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90PK 
Bedankt voor de vlugge reacties! Jammer dat het brandstofverbruik de lucht in schiet, maar toch was toch erg benieuwd gezien mijn verwachtingspatroon anders was. :eek:
 
Volkswagen  6R  1.4 86pk 
Bandenspanning heb ik overigens 2.3 voor, 2.1 achter (1 bar meer dan aangeraden voor zover ik weet). Is dit verstandig of moet ik er nog meer in pompen gezien de banden dunner zijn dan de standaard 15"?
 
Volkswagen  6R  1.4 86pk 
Bandenspanning heb ik overigens 2.3 voor, 2.1 achter (1 bar meer dan aangeraden voor zover ik weet). Is dit verstandig of moet ik er nog meer in pompen gezien de banden dunner zijn dan de standaard 15"?
Je band is breder, dus meer loopvlak. De samenstelling van rubber is anders, dus meer grip. Lijkt me niet verwonderlijk dat het brandstof verbruik omhoog gaat. 2.1 is veelste zacht, ookal word dit aangeraden. 2.5 rondom is een prima spanning, rijd er zelf ook mee op 205-40 R17.
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Heb precies dezelfde maat winter- en zomerbanden als jij hebt en ook bij mij zijn de winterbanden zuiniger, ongeveer 80km per volle tank meer actieradius. Zomerbanden ongeveer 1020km en winterbanden minimaal 1100km met een volle tank.
 
VW  Polo 6R  1.6TDI 143PK / 321Nm @ JD Engineering 
Je band is breder, dus meer loopvlak. De samenstelling van rubber is anders, dus meer grip. Lijkt me niet verwonderlijk dat het brandstof verbruik omhoog gaat. 2.1 is veelste zacht, ookal word dit aangeraden. 2.5 rondom is een prima spanning, rijd er zelf ook mee op 205-40 R17.

Je bedoelt dus 2.5 overal of enkel 2.5 voor en dan(gezien het standaard verschil van 0,2) 2,3 achter?

Heb precies dezelfde maat winter- en zomerbanden als jij hebt en ook bij mij zijn de winterbanden zuiniger, ongeveer 80km per volle tank meer actieradius. Zomerbanden ongeveer 1020km en winterbanden minimaal 1100km met een volle tank.

Dan is de verhouding met jouw diesel (7.2% verschil) toch een stuk gunstiger dan mijn verbruik (17.3% verschil). Met mijn laatste tank op winterbanden 750km gereden en vanochtend tanken na 620km gereden te hebben. Moet ik ze toch misschien even harder oppompen dus;)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  6R  1.4 86pk 
Met mijn 15 inch winterset haalde ik de 800+ zonder echt m'n best te doen. Nu al een tijdje terug op 17 inch zomerset en het is al snel 650-700 per tank. En dat voor mijn Bluemotion haha...
 
Volkswagen  Caddy  @ 102 Pk / 250 Nm DSG | Ex: Audi RS3 2.5L TFSI 5-Cil @ 367 Pk / 465 Nm | Ex: VW Polo 6R 1.2 TDI Bluemotion @ 101 Pk / 232 Nm 
Met mijn 15 inch winterset haalde ik de 800+ zonder echt m'n best te doen. Nu al een tijdje terug op 17 inch zomerset en het is al snel 650-700 per tank. En dat voor mijn Bluemotion haha...
Ja het verschil is aanzienlijk groot, maar dat moet dan helaas maar om er toch een beetje sportief bij te rijden Stick Out Tongue
 
Volkswagen  6R  1.4 86pk 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl
Je bedoelt dus 2.5 overal of enkel 2.5 voor en dan(gezien het standaard verschil van 0,2) 2,3 achter?



Dan is de verhouding met jouw diesel (7.2% verschil) toch een stuk gunstiger dan mijn verbruik (17.3% verschil). Met mijn laatste tank op winterbanden 750km gereden en vanochtend tanken na 620km gereden te hebben. Moet ik ze toch misschien even harder oppompen dus;)
Rondom, dat betekend zowel op de voor als achteras.
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!