Ik heb een Polo 1.2TDi Bluemotion 2012 met 325000km op de teller. Starten ging de laatste koude dagen wat moeilijker. Heb er 's avonds en 's nachts even een druppellader aan gehangen (CTEK MXS 5.0). Ging al beter maar niet optimaal. Start-stop functioneert ook niet.
Ik heb de accu(en bak) opgemeten en zag dat de accu 275mm lang is (68Ah). De meeste accuboeren komen met een 60Ah (=242mm) als vervanging terwijl een 70Ah gewoon past. Heb vroeger vaak aan mijn eigen auto's gesleuteld (simpele dingen als startmotor, remmen, uitlaat, ontsteking etc) maar tegenwoordig laat ik het lekker doen. Tip: Als je een accu gaat vervangen, altijd je raam openzetten! (voor het geval de sleutel nog in de auto ligt)
Nu heb ik een Exide EK700 AGM accu besteld voor €113,- (aanbieding) en laat hem voor een paar tientjes monteren in inleren door een garage in Rotterdam Noordereiland. Daar is mijn Polo ook in onderhoud. De garagehouder heeft 25 jaar bij een VW dealer gewerkt als hoofdmonteur, is 5 jaar geleden voor zichzelf begonnen en kent de auto's (VAG) als geen ander. Voordeel is wel de kennis en kunde van de dealer maar niet de prijzen. Hij stelde het heel simpel: wanneer de start-stop het niet doet, heeft de accu te weinig reservecapaciteit. Soms kun je er nog een jaartje mee door.
Edit:
Accu bleek de originele accu uit 2012 te zijn. Accu vervangen en ingeleerd. Paste net/strak in de bescherming van de oude accu. Start/stop werkte direct weer. Denk dat de accu de auto zal overleven.