Advies distributieriem vervanging

msv

Lid
Hi allemaal,

Mijn Polo 6C heeft momenteel ongeveer 135.000 gelopen. Hij is tevens getuned. Ik merk dat ie soms een beetje moet nadenken om vervolgens vaart te maken of dat hij een beetje hoog in de touren draait. Niet extreem, voor de rest loopt ie goed.

Is het aan te raden om de distributieriem (voor de eerste keer) binnenkort te vervangen? Zo ja (afgezien van het financiële plaatje), wat moet er dan allemaal gebeuren wil je alles in 1 keer netjes laten doen? Moet dit per se bij een VW-dealer of kan dit ook bijvoorbeeld bij je lokale garage die het onderhoud normaliter uitvoert?
 
Volkswagen  Polo 6C 2014 
Ik hou voor eigen autos nog altijd 150k kilometer of 10 jaar aan, maakt niet uit waar het gebeurt zolang de juiste onderdelen gebruikt worden.
Normaliter wordt de distributieriem, spanrol, looprol en waterpomp vervangen. Bij jouw motor zit de waterpomp aan de andere kant van de motor boven de bak, deze vervang je in principe dus niet gelijk mee als je de distributie doet. Ook heeft de 6c 1.2 tsi vaak last van zwakke nokkenasverstellers .
Zie mijn topic daarover,

Wat jij merkt aan het gedrag van de motor zal overigens niet komen door de distributieriem.

Je mag altijd een dm sturen, ik kan ook helpen met het vervangen
 
  • Leuk
Waarderingen: msv
Ik hou voor eigen autos nog altijd 150k kilometer of 10 jaar aan, maakt niet uit waar het gebeurt zolang de juiste onderdelen gebruikt worden.
Normaliter wordt de distributieriem, spanrol, looprol en waterpomp vervangen. Bij jouw motor zit de waterpomp aan de andere kant van de motor boven de bak, deze vervang je in principe dus niet gelijk mee als je de distributie doet. Ook heeft de 6c 1.2 tsi vaak last van zwakke nokkenasverstellers .
Zie mijn topic daarover,

Wat jij merkt aan het gedrag van de motor zal overigens niet komen door de distributieriem.

Je mag altijd een dm sturen, ik kan ook helpen met het vervangen
Heel erg bedankt, Andries. Ik vind het altijd spannend om het maar af te wachten, dus denk dat het verstandig is hem alvast te laten vervangen. Of denk ik hier te makkelijk over? Kan het kwaad te vroeg te zijn? Ik kan dan denk ik vragen of ze de nokkenasversteller willen checken.

Aangaande mijn laatste puntje :) wat denk je dat het kan zijn?
 
Volkswagen  Polo 6C 2014 
Als je zo bang bent dat hij gaat knappen kan je beter niet rijden. De TSI motoren van vandaag de dag zijn lang niet zo slecht als dat ze waren. Het is koffiedik kijken. Doe wat je zelf fijn vind of veilig voelt maar je hoeft je geen bijna onnodig zorgen te maken met 135.000 km.
Ik heb zelf 200.000 of idd 10 jaar aangehouden. Dat hij inhoud heeft eerder te maken met je chiptuning. Je kan het beste je bougies laten vervangen. Ik weet niet hoe lang geleden je de chiptuning hebt laten doen maar het heeft tijd nodig voordat het optimaal te merken is, tenminste dat was bij mij zo. Inmiddels 204.000 gelopen en bij 200.000 de riem vervangen.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017 
Als je zo bang bent dat hij gaat knappen kan je beter niet rijden. De TSI motoren van vandaag de dag zijn lang niet zo slecht als dat ze waren. Het is koffiedik kijken. Doe wat je zelf fijn vind of veilig voelt maar je hoeft je geen bijna onnodig zorgen te maken met 135.000 km.
Ik heb zelf 200.000 of idd 10 jaar aangehouden. Dat hij inhoud heeft eerder te maken met je chiptuning. Je kan het beste je bougies laten vervangen. Ik weet niet hoe lang geleden je de chiptuning hebt laten doen maar het heeft tijd nodig voordat het optimaal te merken is, tenminste dat was bij mij zo. Inmiddels 204.000 gelopen en bij 200.000 de riem vervangen.
Thanks voor de info. Ben nieuw op dat gebied haha. Misschien laat ik wel, op advies van Andires, naar de nokkenas kijken :). De bougies zijn denk ik 1,5 jaar geleden gedaan.
 
Volkswagen  Polo 6C 2014 
Hi allemaal,

Mijn Polo 6C heeft momenteel ongeveer 135.000 gelopen. Hij is tevens getuned. Ik merk dat ie soms een beetje moet nadenken om vervolgens vaart te maken of dat hij een beetje hoog in de touren draait. Niet extreem, voor de rest loopt ie goed.

Is het aan te raden om de distributieriem (voor de eerste keer) binnenkort te vervangen? Zo ja (afgezien van het financiële plaatje), wat moet er dan allemaal gebeuren wil je alles in 1 keer netjes laten doen? Moet dit per se bij een VW-dealer of kan dit ook bijvoorbeeld bij je lokale garage die het onderhoud normaliter uitvoert?
Heeft dit niet eerder met je mechatronic of DSG tuning te maken dan met je riem?
 
Volkswagen  Polo 6c 2017 
Inhouden kan met vervuilde kleppen te maken hebben. Je kan met een boroscoop laten kijken of dat het geval is.
Vaak wil je lokale garage dit uit coulance wel bekijken en anders kost het je een uur arbeidstarief. Dan weet je direct waar je aan toe bent.

Wat betreft de distri. riem. die heb ik destijds laten vervangen bij 136.000 km op mijn Polo.
Vooral omdat de auto op meer vermogen reedt wilde ik het safe spelen. (4.5k motor + arbeid of 1.3k wissel van distri, water etc.)

Een riem kan je visueel inspecteren om (grotendeels) te bepalen wat de staat ervan is.
Laat dit ook door je garage doen en zij zullen je adviseren wat je het beste kan doen.

Combineer de twee punten en dan heb je voor 2 arbeidsuren antwoord op beide vragen.
 
Inhouden kan met vervuilde kleppen te maken hebben. Je kan met een boroscoop laten kijken of dat het geval is.
Vaak wil je lokale garage dit uit coulance wel bekijken en anders kost het je een uur arbeidstarief. Dan weet je direct waar je aan toe bent.

Wat betreft de distri. riem. die heb ik destijds laten vervangen bij 136.000 km op mijn Polo.
Vooral omdat de auto op meer vermogen reedt wilde ik het safe spelen. (4.5k motor + arbeid of 1.3k wissel van distri, water etc.)

Een riem kan je visueel inspecteren om (grotendeels) te bepalen wat de staat ervan is.
Laat dit ook door je garage doen en zij zullen je adviseren wat je het beste kan doen.

Combineer de twee punten en dan heb je voor 2 arbeidsuren antwoord op beide vragen.
1.3k?!? Ik deed het voor 450 ex btw. Waterpomp riem geleiders alles
 
Volkswagen  Polo 6r 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!