airco slaat niet aan?

Hallo,

ook ik heb allemaal koude lucht in m'n auto. Maar ik gok dat dat kwam omdat er geen deksel op m'n interieurfilter zat. Deze vanochtend gehaald en gemonteerd. Daar komt in elk geval geen koude lucht meer vandaan.

Nu probeer ik het extra snel lekker warm te maken door de airco aan te zetten en de temp. op warm. Maar er is geen verschil in 10 minuten... Er gebeurd ook niks aan het toerental en verbruik per uur.
Normaal hoort er toch meer "compressie?" te zijn op het moment dat je een airco aanzet? of in elk geval een iets hoger verbruik?

Het gaat hier om een Polo 9N 1.9 SDI Diesel.

Alvast bedankt voor het meedenken!:grin:
 
Klopt helemaal wat Stoffie zegt. Daarnaast zal een airco er nooit voor zorgen dat het warmer wordt, het is immers een koeler en ontvochtiger.
Wordt het koelwater van je auto wel warm? Want als dat niet gebeurt, zal de kachel ook geen warme lucht gaan afgeven.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
Ooh ok, want gisteravond reed ik een stukje mee met mijn collega en zijn caddy. Die begon net zo koud, maar was met airco binnen 5 minuten super warm. Zo warm dat ik op een gegeven moment in m'n t-shirt zat Stick Out Tongue En toen was het -7 buiten! Stick Out Tongue
 
Ondanks dat het koud is werkt de airco toch nog wel als ontvochtiger, of heb ik dat nu verkeerd?

Enneh wat betreft je probleem, heb je een climatic of climatronic? Qua climatic kan het misschien zijn dat je stel kabel dol is op een van de aansluitingen? En qua climatronic zou er denk ik wel een foutcode te vinden moeten zijn;)
Ik denk dat een dealer hier wel raad mee weet, maar dat is niet waarom je het hier vraagt, dus ik hoop dat iemand je met zekerheid wat meer info kan verschaffen;)

Er was dacht ik al wel een topic ergens op het forum over een dolgedraaide climatic, dus misschien dat je die nog kunt vinden? (op mn telefoon gaat zoeken een beetje lastig, dus ik kan je er nog even niet bij helpen)
 
VW  6R  1.2TDI 
Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij is het één en het zelfde apparaat: koeler en ontvochtiger. Goede test zou zijn: zet de auto eens een tijdje op de recirculatie stand (als je een climatronic hebt). Dan schakelt de auto ook de airco in (er verschijnt "AC" op de display). Als dan de ramen gaan beslaan, werkt de airco dus niet meer als ontvochtiger.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
hmm maar ik heb helaas climatic... wel kan ik dan proberen om dit handmatig te doen? recirculatie aan tot de ramen beslaan, en dan de airco aan? Maarja, moet ie wel aan willen natuurlijk >_< Stick Out Tongue

Het lampje gaat en blijft trouwens wel gewoon aan! (Lampje van de AC)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het ook hoor, dat de airco niet aanslaat. Het toerental is normaal wat hoger met de airco aan maar hij slaat nu niet aan omdat het zou koud is. En als ik mijn wagen start kan het wel 10 minuten duren voordat hij op temperatuur is, en dat al rijdend. Als je hem stationair laat draaien zal dat nog wel langer duren en krijg je ook geen warme lucht ;) Het lampje AC brand bij mij dan ook gewoon.
 
Of je termosstaat is aan het overleiden, een airco kan trouwens prima om de auto sneller op te warmen, een airco koelt de lucht maar bij dit proces ontstaat er heel veel warmte, als je het wilt controlleren er lopen 2 leidingen uit je aircopomp, 1 is super koud en de andere heel heet (verbrand je niet). Als je het warm wilt pakt de airco de warmte van de andere leiding en gebruikt hij dit omm de auto op te warmen.
 
Maar dan moet je motor wel warm zijn ;)!

Edit:
Dat verschilt dus.

Een veelgebruikt middel is R134A, welke een fluor-ethaan verbinding is. Echter streeft de autoindustrie ernaar om vanaf 2008 de auto airco te laten werken op kooldioxide (CO2). Deze installaties hebben namelijk het voordeel van zowel kunnen koelen als verwarmen. Ze zijn daarentegen wel iets ingewikkelder maar stukken milieuvriendelijker doordat de CO2-kachel geen motorwarmte nodig heeft. En dit heeft het voordeel dat de motor sneller op bedrijfstemperatuur komt en schoner zijn werk zal doen.
 
Maar dan moet je motor wel warm zijn ;)!

Edit:
Dat verschilt dus.

Een veelgebruikt middel is R134A, welke een fluor-ethaan verbinding is. Echter streeft de autoindustrie ernaar om vanaf 2008 de auto airco te laten werken op kooldioxide (CO2). Deze installaties hebben namelijk het voordeel van zowel kunnen koelen als verwarmen. Ze zijn daarentegen wel iets ingewikkelder maar stukken milieuvriendelijker doordat de CO2-kachel geen motorwarmte nodig heeft. En dit heeft het voordeel dat de motor sneller op bedrijfstemperatuur komt en schoner zijn werk zal doen.

Yep, je auto wordt (binnen/interieur) sneller warm als je de airco erbij aan doet ipv alleen motor warmte.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!