audio installatie

davidbluemo

Nieuw lid
Goedendag,

Ik ben david.
Ik heb sinds een aantal weken ook mijn polo bm.
Nu heb ik vandaag een begin gemaakt met mijn geluids install.
Nu weten heel veel mensen nog niet waar je de plus kabel moet laten.

Om te beginnen haal je de ruitenwissers eraf.
Dan als je de parafaan losmaakt zie je het ruitenwisser mechaniek zitten.
Daar zie je als je goed kijkt een kabelboom lopen richting een doorvoer rubber.
Daar heb ik vanmiddag mijn plus kabel door getrokken en via mijn plastic dorpels de kabel weggewerkt.
Dit is een 35mm2 kabel dus niet de kleinste.
Mijn rca kabels liggen aan de andere kant op dezelfde plek.
Deze kun je netjes wegwerken door je dashboard als je het zijkaste weg haalt.

Ik hoop dat ik jullie hiermee geholpen heb.

grt david

Even een update.

De speakers bij de 3 deurs zijn in de deur 16,5 cm.
En achterin zijn ze ook 16,5 cm.

Ik heb zelf vandaag 6-1-11 2 compo setjes gehaald voor in me polo bm.
De tweeters in de a stylen worden vervangen en de rest van de speakers ook.
Alle speakers zijn van rockford fosgate en geven volgens pim tensen een super geluidskwaliteit.
De sub is ook van rockford fosgate bij pim tensen vandaan.
Waar je tevens een super advies krijgt van mensen die er echt verstand van hebben.
AANRADER!!

Ik heb gisteravond 6-1-11 de speakers uit de voordeuren verwijdert en mijn eigen speakers in gezet.
Alle twee de speakers zitten erin dus ik kan daar geen foto´s meer van maken.
Alleen van de plaatsen waar je deurpaneel vast zit gebout.
Daar zal ik nog foto´s van maken.
Voor de rest zal ik even een korte uitleg geven over de standaart speakers.
De standaard speaker in je voorportier zit vast met 4 popnagels.
Deze moet je uitboren.
Daarnaast moet je een stekkertje uit de speaker halen,in dit stekkertje zit je plus en je min kabel.
Dat stekkertje moet je eraf knippen en er kabelschoentjes opzetten of direct aan je speaker vast solderen.
Ook heb ik een houten pasring moeten maken omdat mijn speakers te diep in de deur kwam waardoor mijn raam de speaker raakte.
Ik heb hier een ring van 12 mm wbp hout tussen gemaakt en dat was voor mij genoeg.

De volgende update kan misschien even duren omdat ik zaterdag weer ga beginnen met werken.
Dus ik denk dat de volgende update over 2 weken is aangezien ik dan weer een week vrij ben.
Dan zal ik gaan beginnen om mijn achterpanelen te gaan verwijderen.
Dan zal ik er foto´s van maken en ze posten.

goeiedag.
Ik ben er weer met een update.
Ik heb gisteravond mijn speakers gewijzigd bij de achterbank.
Deze panelen kan je er gewoon aftrekken zitten helemaal geklikt.
Onder de zitting van je bank zit 1 drukplugje die je er uit moet halen en de rest moet je gewoon trekken aan het paneel en het komt vanzelf los.
Dit gaat echt heel makkelijk.
Dan kom je vervolgens dit tegen.
http://img600.imageshack.us/f/afb0088.jpg/

Dit is ook een plastic paneel waar de speaker net als in de deuren in gepopnageld zitten.
Dit plastic paneel zit bevestigd in je auto met kleine druk pinnetjes die je er heel gemakkelijk met een klein schroevendraaiertje uit haalt.
Vervolgens kan je het paneel eruit halen en de popnagels van de speaker uitboren en er een andere speaker in zetten.
Ook bij deze speakers moet je de speaker kabels aanpassen met een paar kabelschoentjes om ze op je speaker te zetten.
Aan de andere kant van de auto werkt het precies het zelfde.
Kijk bij de bestuurderskant wel uit er zit daar namelijk een schakelaar voor de airbag in je paneel.

Dit allemaal bij elkaar heb ik gisteren samen met een maat van mij in een uurtje gedaan.
Het stelt echt niks voor.

Je hoeft nergens stekkers vanaf te knippen er zijn al al tijden verloopstekkers voor te krijgen, tevens zijn er plastic pasringen voor universele speakers in de Polo dan hoef je dus ook niet met hout en de decoupeerzaag aan de slag. Dan kun je bij het inruilen gewoon de originele weer terug zetten zonder dat iemand kan zien dat er ooit iets aan gedaan is.

@davidbluemo

Ff deze topic maar naar boven halen...

Wij gaan op heeel korte termijn ook een pluskabel trekken, maar dan een 16mm2....
In jouw beschrijving staat niet echt duidelijk aan welke kant je deze hebt doorgetrokken..is dat via de bestuurders-of de bijrijderskant? Wij weten dat aan de bijrijderskant een hele makkelijke doorvoer is, maar die willen we nou juist niet gebruiken!

Dus wie o wie weet het van de heren audiotechneuten? Dus zonder je bijkant de hele auto moet gaan slopen om een pluskabel te trekken? De topicstarter mag uiteraard ook reageren.. ;)

Hallo;

Ik heb hier ook even een vraag, ik heb sinds kort ook de polo BM en wil de radio plaatsen, maar de radio heeft graag een vaste en een geschakelde voeding.

De vaste voeding is niet het probleem, maar waar kan ik de geschakelde voeding vandaan halen?
Ik heb de standaard connector voor de radio al wel doorgemeten maar daar kom ik alleen een geschakelde 12 volt voeding tegen die 12 volt geeft bij geen contact sleutel en 0 volt bij lopende motor.
Dat gaat volgens mij niet werken want de radio ziet volgens mij graag 12 volt zodat het weet dat het tijd wordt om in te schakelen, of zit ik hier nu verkeerd?

Gr Erik.

Polootje zei:
@davidbluemo

Ff deze topic maar naar boven halen...

Wij gaan op heeel korte termijn ook een pluskabel trekken, maar dan een 16mm2....
In jouw beschrijving staat niet echt duidelijk aan welke kant je deze hebt doorgetrokken..is dat via de bestuurders-of de bijrijderskant? Wij weten dat aan de bijrijderskant een hele makkelijke doorvoer is, maar die willen we nou juist niet gebruiken!

Dus wie o wie weet het van de heren audiotechneuten? Dus zonder je bijkant de hele auto moet gaan slopen om een pluskabel te trekken? De topicstarter mag uiteraard ook reageren.. ;)

Dit rubber zit aan de bestuurderskant.
Moet je je parafaan loshalen en je ruitenwissers eraf dan zie je bij je ruitenwisser motor het rubber zitten.
Onder de ruitenwisser motor kan je hem dus doervoeren.
Ikzelf heb er een 35 mm2 kabel doorheen gekregen dus een 16mm2 moet ook lukken.

erikvan zei:
Hallo;

Ik heb hier ook even een vraag, ik heb sinds kort ook de polo BM en wil de radio plaatsen, maar de radio heeft graag een vaste en een geschakelde voeding.

De vaste voeding is niet het probleem, maar waar kan ik de geschakelde voeding vandaan halen?
Ik heb de standaard connector voor de radio al wel doorgemeten maar daar kom ik alleen een geschakelde 12 volt voeding tegen die 12 volt geeft bij geen contact sleutel en 0 volt bij lopende motor.
Dat gaat volgens mij niet werken want de radio ziet volgens mij graag 12 volt zodat het weet dat het tijd wordt om in te schakelen, of zit ik hier nu verkeerd?

Gr Erik.

Zo electro technisch ben ik ook niet aangelegd.
Ik weet alleen de aansluitingen van speakers en kabels voor versterkers en condensatoren.

erikvan, de geschakelde plus krijgt de radio via can-bus! je kunt dus een can-bus omvormer kopen, echter KAN dit eventueel storingen geven op je canbus, je kan ook kijken of er ergens in je zekeringenkast of bij het contactslot een harde geschakelde plus aanwezig is!

Allen & Johan :D

Mijn broertje had tijdens zijn Honda Civic tijdperkje nog van die oude speakers liggen die op de zolder stof zaten te verzamelen...het gaat om het volgende:

Versterker merk: JBL
Model: GTO5355
Prijs: http://www.kieskeurig.nl/versterker_aut ... 4/#prijzen Rond de € 257,00 euro
[resize=600:cq24fez6]http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/208390_10150257267883275_647998274_9309250_1668474_n.jpg[/resize:cq24fez6]
SJEZUS dit ding is freaking ZWAAR :shock:

Merk: Fusion
Model: EN-FR6530
Prijs: http://www.hifimarkt.nl/product.php?id_product=149 Rond de 29 euro
[resize=600:cq24fez6]http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/206826_10150257267818275_647998274_9309249_1858335_n.jpg[/resize:cq24fez6]

Merk: Fusion
Model: EN-FR6930
Prijs: http://www.hifimarkt.nl/product.php?id_product=185 rond de 59 euro
[resize=600:cq24fez6]http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/206494_10150257267763275_647998274_9309248_5717344_n.jpg[/resize:cq24fez6]

Hij had ook een Fusion Subwoofer liggen maar dat ding is HUGE :shock: ik ben niet zo van de Big ass subwoofers...liever een kleine subwoofer want ik wil me kofferbak nog wel behouden :?
Nu dacht ik misschien kan ik wel iets hergebruiken dan scheelt het wat in de kosten...
de vraag is gaat dit uberhaupt wel in de Polo passen? ik heb het idee dat de speakers veels te dik zijn...misschien dat de ramen dan tegen de speakers aan zitten...die hoedenplank speakers vind ik beetje overdreven (EN-FR6930). Misschien is het beter passende speakers te vinden die je standaard speakers in de deuren kunnen vervangen.

Nou suggesties zijn welkom ik ben totaal audio noob, maar ik had een keertje aangegeven om audio te upgraden vandaar mijn post.

ik zou je 1 tip willen meegeven; koop sowieso 1 composet van audiosystem voor voorin, mocht je achter ook speakers willen zou ik daar ook een setje van audiosystem inzetten

alleen gezien je versterker zullen die dan niet optimaal worden aangestuurt omdat die teweinig vermogen levert

en als kleine subwoofer zal ik je ook een audiosystem aanbevelen (de 8 of 10" versie) als bescheiden bass-ondersteuning!

ik heb zelf op moment alleen een sub van audiosystem, maar in de toekomst gaat bij mij alles over naar dit merk, heb het bij een maatje van me gehoord en het is gewoon geweldige kwaliteit!

@Johan

ik zag het volgende:
http://www.powernetshop.at/en/car-speak ... grade.html

is dit wat? dat zijn speakers speciaal gemaakt voor de Polo 6R voordeuren en achterdeuren dus ze zullen uiteraard wel passen...nu ken ik de merk Helix helemaal niet...maar goed...
het is volgens mij 4 speakertjes en 2 tweeters het is dus een complete upgrade t.o.v. de normale speakers...zie jij hier wat in?"
Heb je met dit systeem nog een subwoofer nodig?

Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!