@JeroenMPC
Aangezien de auto echt super vies is heb ik deze eerst maar eens afgespoten met de tuinslang om de stof, bladeren en ongedierte overal weg te krijgen (sproei stand op vernevelen om niet het zand overal overheen te spuiten, want dan kras je de lak enkel).
Daarna heb ik de auto in de Snowfoam gezet om de zandkorrels op een veilige manier af te voeren, en de auto daarna weer op de vernevelstand afgespoten).
Aangezien de auto geen waxlaag meer heeft gevoeld sinds 2005, de auto ingespoten met APC (all purpose cleaner, wat dus eigenlijk al het vuil verwijderd) om al het vet uit de lak en rubbers te krijgen, hierna de auto afgespoten en gekleid om alle kleine delen uit de lak te krijgen.
Let op!: Als de auto wel in de wax staat geen APC op je lak gebruiken, want dit verwijderd alles of je moet van plan zijn te gaan waxen.
Hierna ben ik gaan polijsten. Dmv testspots tot de combinatie SSR2.5 - witte pad en PB professional polish - witte / licht groene pad.
SSR en professional polish zijn beide polijstmiddelen van het merk Poorboys World. SSR is met een schuurkorrel, die langzaam afbreekt tijdens het polijsten. Prof. polish gebruikt de structuur van de pad om te polijsten. Elke kleur pad staat ook voor een bepaalde structuur, en elke lak heeft een andere combinatie nodig om tot een mooi resultaat te komen. Daarvoor gebruik je dus testspots, je begint bij een lichte combi om te kijken hoeveel resultaat je hiermee krijgt. Indien je niet tevreden bent met dit resultaat kan je dus zwaarder gaan in combinatie. Let wel, als je een zwaardere combinatie gebruikt, maken deze ook lichte krassen, die je weer met een lichtere combinatie moet wegpolijsten.
Na deze stap de lak gaan voeden met PB Black Hole (donkere lakken, voor lichte lakken gebruik White Diamond). Dit geeft een diepere glans op de zwarte auto.
Hierna PB EXP Sealant gebruikt om de lak te beschermen. Een sealant wordt in de normale wereld ook wel een wax genoemd. Dit beschermd de lak namelijk voor invloeden van buitenaf. Hierna de sealant getopt met PB Natty's paste wax, deze wax geeft eigenlijk weinig bescherming, maar zorgt ervoor dat de mooie glans die een sealant eigenlijk niet heeft op de lak komt. Ook wel een 'wetlook' genoemd.
Producten gebruikt (tot nu toe):
Autobrite Super Snowfoam
PB APC (All Purpose Cleaner)
Bilt Hamber Regular Clay (kan gebruikt worden met enkel water)
PB SSR 2.5
PB Prof. Polish
Lake Country Pads (wit, licht groen, blauw, zwart)
PB Black Hole
PB EXP Sealant
PB Natty's paste Wax
Een berg doeken & pads
Op dit moment heb ik nog enkel de motorkap volledig gedaan, en ben ik van plan iedere avond een paneel het volledige stappenplan te geven. Zal proberen zoveel mogelijk foto's te maken van voor/na