Blow Off Valve (BOV)

geen enkele fabrieksauto heeft er 1 nodig vind ik.. Ik zou zeggen houdt ze exclusief voor de Impreza's en al helemaal nooit op een diesel :roll:

zelfs op een Smart kan het maar met al die kleine turbotjes krijg je zo'n zielig fluitje in plaats van WOESHHHHHHHH :lol:
 
Hoezo, een TDI kan toch ook gewoon een BOV hebben?. Tik in op joetjoep: 'TDI blow off valve'. Krijg je genoeg resultaten ;) .

Persoonlijk, hoort een BOV alleen op de goeie ouwe boxer in een Impreza :roll: .
 
Enkele quote's van andere fora.

" iemand omschreef het laatst als een varken met astma o.i.d. "

" I hope this is a april fools joke! "

" You guys are killing me. :roll: BOV on a TDI... "

Here's the scientific answer:
Your TDI has no throttle plate, so no turbo surge, so no reason or way to install a real BOV.

Dus tot zover het diesel & BOV idee... :roll:
 
jacovn zei:
Vraag:

Waarom zou je een andere BOV plaatsen ?

- mooier geluid
- nodig als je tuning toepast ?

Maar er zijn er verschillende, en als je alleen naar een merk als Forge kijkt:

Forge Blow Off Adaptor for VAG 1.4 TSi engines ~ 60 pond

Forge Blow Off Valve for VAG TSI 1.4 Twincharged engines ~ 190 pond

Forge Recirculation Valve for VAG 1.4 TSi Twincharged engines ~ 190 pond


Wat heb je nu nodig voor wat ?

Je krijgt wel veel geluid (ook cold air intake):

http://www.youtube.com/watch?v=ndxnOz-xxYs

Ik zou voor de laatste gaan. (Forge Recirculation Valve)
Aangezien er met een splitter valve (die dus afblaast als je gas los laat) problemen kunnen ontstaan.
Deze is namelijk handmatig af te stellen en als hij te veel afblaast raakt je ecu in de war en in een enkel uitzonderlijk geval kan het zelfs motorschade geven.
Zelf heb ik een Forge Recirculation Valve op mijn 1.8T.
Die hoor je niet en gooit alle ongebruikte lucht weer terug naar de turbo zodat die sneller opspoelt wat dus je turbo gat verkleint.
 
laatste zinnetje klopt niet echt, circulatie heeft geen positievere invloed dan afblazen naar de buitenlucht.. (ook hier zijn weer veel voor en tegenstanders van) want waarom zou dan precies het turbogat verkleind moeten worden?
 
PoloDave zei:
laatste zinnetje klopt niet echt, circulatie heeft geen positievere invloed dan afblazen naar de buitenlucht.. (ook hier zijn weer veel voor en tegenstanders van) want waarom zou dan precies het turbogat verkleind moeten worden?

Zowel bij een splitter valve als een recirculation valve gaat er lucht terug naar de turbo zodat die sneller weer opspoelt als je gas gaat geven wat dus je turbogat verkleind.
Alleen bij een splitter valve gaat er een klein gedeelte de buitenlucht in wat dus het psssssst geluid geeft.
 
er is toch altijd lucht aanwezig in het aanzuigtraject voor de turbo? dus extra lucht terug blazen helpt niet.. het doel van een circ valve/BOV is de lucht NA de turbo sneller dumpen (waar dan ook naartoe) zodat de turbo minder weerstand ondervindt van het comprimeren tegen een dichte gasklep en zo minder afremt = minder turbo lag ;)
 
maar ... er zit dan toch ook een standaard BOV op, anders zou het motor ontwerp niet optimaal zijn ?

Dus is een after market echt beter ?
Ik las wat van de standaard BOV die de geest geeft bij tuning. En dat een aftermarket hier beter tegen kan.
Nu kan ik me dat met de 2.0 TSI wel voorstellen als je er een andere turbo op zet.
Maar de 1.4 zie ik nog weining over tunen met een andere turbo etc.
Enkel zo'n 30 PK erbij via andere software (of andere ECU ernaast)
 
kan zijn dat de aftermarket BOV net iets sneller/meer lucht kwijt kan als het origineel, met een klein voordeel :) denk dat de grootte van de turbo ook zeker meeteld, een kleine spoelt eenmaal sneller op vanwege de lagere massa traagheid
 
jacovn zei:
Vraag:

Waarom zou je een andere BOV plaatsen ?

- mooier geluid
- nodig als je tuning toepast ?

Maar er zijn er verschillende, en als je alleen naar een merk als Forge kijkt:

Forge Blow Off Adaptor for VAG 1.4 TSi engines ~ 60 pond

Forge Blow Off Valve for VAG TSI 1.4 Twincharged engines ~ 190 pond

Forge Recirculation Valve for VAG 1.4 TSi Twincharged engines ~ 190 pond


Wat heb je nu nodig voor wat ?

Je krijgt wel veel geluid (ook cold air intake):

http://www.youtube.com/watch?v=ndxnOz-xxYs

Maar wat is het verschil tussen de eerste en de tweede? Ik wil het welbekende woeshhh geluid, maar is de Forge nou het echt waard om daar 130 pond meer aan uit te geven? Betere performance/vetter geluid?

groeten
 
Denk meer gemakzucht, dat je alle leidingen enz. al hebt. Ook met powerfilters hebben ze dan complete sets of dat je ze zelf kan samenstellen.

Heb nog wel een vraagje..een kennis gaf aan dat als je een BOV kiest dat je dan een lmm (luchtmassameter) error krijgt. Dit omdat de lucht niet weer terug naar je inlaatkanaal gaat.

Kan iemand dit bevestigen?

Een recirculation bov (de 3de optie) zou dan een optie zijn, maar dan hoor je het afblaasgeluid minimaal.
 
Xtreme zei:
Denk meer gemakzucht, dat je alle leidingen enz. al hebt. Ook met powerfilters hebben ze dan complete sets of dat je ze zelf kan samenstellen.

Heb nog wel een vraagje..een kennis gaf aan dat als je een BOV kiest dat je dan een lmm (luchtmassameter) error krijgt. Dit omdat de lucht niet weer terug naar je inlaatkanaal gaat.

Kan iemand dit bevestigen?

Een recirculation bov (de 3de optie) zou dan een optie zijn, maar dan hoor je het afblaasgeluid minimaal.

bij die van 70 euro doen ze alleen de BOV er tussen plaatsen. Je hebt verder niks nodig naar mijn weet. Daarom snap ik het verschil ook niet echt met al die extra buizen die je bij de complete set erbij krijgt.

@Polodave
Klopt naar mijn mening wat je zegt. Klinkt logisch ;)

gr
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!