Bluemotion met caravan iemand?

Ik ga van de zomer met mijn Bluemotion naar zuid-Frankrijk met de caravan.
Ik krijg van heel veel mensen de opmerking kan dat wel.

Ik heb al een paar ritjes met caravan en auto gemaakt de laatste was 200km enkele reis. Dat ging prima.
Je moet natuurlijk geen topprestaties verwachten.
Verbruik was 1:12 vond ik nog wel redelijk. En 90km was geen probleem, maar in Nederland kennen we geen bergen natuurlijk :)

Zijn hier nog meer Bluemotioneigenaars die met een caravan op pad gaan?
Zo ja wat voor caravan?

Ik rij met een Caravelair de Luxe 375 met max 800kg. In m'n garage vind je de foto.
 
ik weet nog dat een monteur van VW mij vertelde dat het geen verstandige keuze was om met een BM een caravan te trekken. De turbo wordt dan onnodig veel belast omdat het blok al niet al te veel pk's van zichzelf heeft..
 
Volkswagen  9N3 GTI  1.8 Turbo 
Onnodig belasten van de turbo? Moet hij toch wel kunnen hebben? Ik ben het wel eens met dat je er niet te hoge verwachtingen van moet hebben.
Ik maak ritjes van 400km straks. En dat niet het hele jaar door. Het is geen werkauto. De BM mag 800KG trekken en kan dat dus ook.

Het kan ook te gek zie: http://www.youtube.com/watch?v=1HJXveuJYxQ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk gaat dat! En zo'n mega caravan is het ook niet! Zo'n dieseltje vind dat niet erg hoor en die turbo brand dan ook eens een keer schoon! Ben ook van plan naar Frankrijk te gaan met een soort gelijke caravan, ik heb alleen een 1.2 TSI
 
Cool ook Frankrijk, ga je ook naar de ardeche? kunnen we een minimeet houden ;)

Natuurlijk gaat dat! En zo'n mega caravan is het ook niet! Zo'n dieseltje vind dat niet erg hoor en die turbo brand dan ook eens een keer schoon! Ben ook van plan naar Frankrijk te gaan met een soort gelijke caravan, ik heb alleen een 1.2 TSI
 
Is natuurlijk een geniale reden waarmee je de vrouw kan overhalen het ding te laten chippen:

"Nee, eigenlijk heeft de Polo net niet genoeg vermogen om de caravan te trekken. Maar als we 'm chippen, kunnen we wèl naar Frankrijk. Doen?".
 
Zolang het niet duidelijk is wat de het langetermijneffect is op het gebruik van een externe ECU gaat hij niet onder de motorkap.
De motor levert niet veel vermogen dus word de Turbo extra belast en dat kan niet 10 jaar goed gaan naar mijn idee.
Niemand heeft me nog weten overhalen...

Is natuurlijk een geniale reden waarmee je de vrouw kan overhalen het ding te laten chippen:

"Nee, eigenlijk heeft de Polo net niet genoeg vermogen om de caravan te trekken. Maar als we 'm chippen, kunnen we wèl naar Frankrijk. Doen?".
 
Deze driepitter mag volgens de fabriekopgave 800kg trekken de Seat greenline mag met de zelfde motor 1000kg trekken?
De caravan die er achter gaat weegt straks ong. 750kg, hoezo gaat de motor kapot?

Ik schreef ook dat ik geen topprestaties verwacht.
 
Nou, ik maakte daarstraks al gekscherend een opmerking over tuning. Maar on a more serious note: Ik zou *nooit* een caravan achter mijn BM hangen.

Als ik in acht neem hoe lang het autootje er over doet om van 120km/h naar 130km/h te komen in de 5e vernelling... En ook hoeveel moeite ik soms heb in een parkeergarage om tegen een helling op te rijden vanuit stilstand zonder afslaan.. Dan geeft dat mij dusdanig weinig vertrouwen dat ik me nog eens 4 keer achter de oren zou krabben voordat ik uberhaubt ging proberen om met 750kg extra (+bak luchtweerstand) een flinke berg te beklimmen.

Aan de andere kant, voor oververhitting hoef je je geen zorgen te maken. Voordat het zover is, drukt de boordcomputer 'm in noodloop. Helaas weet je nooit wanneer dat gaat gebeuren, want er zit geen temperatuurmeter op 't dash.

...
...

Ik vind het bijzonder allemaal. De auto van een kennis van mij (Golf Plus) heeft ook +-90pk en 210Nm. Dat zou zeer vergelijkbaar moeten zijn met mijn 102pk en 230Nm (JD). Desalniettemin voelt zijn 1.9TDI blok veel meer solide aan. Daarmee zou ik any-day een caravan de grossglockner op sleuren. En ook nog wel een tandem-asser.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zonder turbo heeft de bm minder kracht als een bromfiets,zet de voorwielen tegen een kleine verhoging,de auto doet niets meer.
Ik heb met de bm met 3 personen en belading,meegehad naar oostenrijk en italie,als de bm eenmaal loopt trekt hij als een idioot in de bergen,maar om er een caravan achter te hangen???????????
Ik zou voor de vakantie een auto huren.(ik heb ook de gedachte niet het hele jaar groot te rijden voor 2 weken vakantie met caravan).
Ik vind met caravan rijden geheel niets,slaapwekkend gehele weg 80 te rijden,camperen vind ik wel leuk,daarom heb ik een caravan op bestemming gehuurd.
 
Bedankt voor alle reacties.
Ik ben er zelf (in Nederland) al 2x mee op pad geweest zonder problemen.

Ik vraag om medeformers die ook met een caravan op pad gaan.
Die zijn er hier niet blijkt.
Je mening geven , is altijd welkom maar waar baseer je dat op zonder praktijk ervaringen?
Op de site caravantrekker staan 2 praktijkervaringen en dezer zijn positief, 1 zelfs met een 18% helling :)

En als je moeite heb om met je bm een parkeergaragehelling op te gaan klopt ter iets niet, of aan je auto of aan je rijgedrag.
Ik ben vorig jaar compleet met bagagebox op het dak de bergen van Oostenrijk in geweest voor vakantie.
Ik heb op sommige stukken moeiteloos 150 gereden.
In de bergen kon ik makkelijk meekomen.

Je moet voor vakantie ook niet onvoorbereid weg gaan dus een 30% helling pak ik niet :)
 
dhm00 zei:
als je moeite heb om met je bm een parkeergaragehelling op te gaan klopt ter iets niet, of aan je auto of aan je rijgedrag.
Sympathieke reactie zeg. Ik weet heus hoe ik een hellingproef moet rijden. Het heeft m.i. meer te maken met een erg lange versnellingsbak en een turbo die er pas bij 2000 toeren in komt.

dhm00 zei:
Ik vraag om medeformers die ook met een caravan op pad gaan.
Die zijn er hier niet blijkt.
Misschien heeft dat een reden..?

dhm00 zei:
Je moet voor vakantie ook niet onvoorbereid weg gaan dus een 30% helling pak ik niet
Voorbereid of niet.. een berg met 30% helling pak ik ook niet zonder caravan. Maar ik ben geen caravanrijder natuurlijk ;) Misschien dat dit met jouw BM/rijstijl wel prima kan. Maar als tip van de ene BM-rijder aan de andere.. ik zou gewoon 'n stukje omrijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Wildcard sorry was niet de bedoeling om onsympathiek te reageren :)

De route die in de planning staat heeft een max. helling van 5% dus moet goed komen.
Het worden korte ritjes van ong. 400km, dat is het voordeel van een caravan je heb je vakantiehuisje bij je.
Straks in mei nog een paar dagen zeeland komt goed :)
 
Sympathieke reactie zeg. Ik weet heus hoe ik een hellingproef moet rijden. Het heeft m.i. meer te maken met een erg lange versnellingsbak en een turbo die er pas bij 2000 toeren in komt.


Misschien heeft dat een reden..?

Komt het bij jou ook niet door de 18 / 19" (zware) wielen op die Bluemotion?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ dhm00

Ik krijg a.s. donderdag mijn afneembare trekhaak, en dat gaat mijn BM-etje een honden kar trekken van een 200- 240 kg ( afhankelijk welke honden er mee gaan ) WT-Metall | Produkte

Daar kan ik je wel binnenkort mijn ervaringen over geven. we hebben in september een show in Ulm ( DE )

Ik ben voornamelijk benieuwd wat het verbruik zal zijn. je rijdt dan namelijk wel op de zuinige snelheid echter heeft de kar wel de aerodynamica van een baksteen, daar tegenover staat wel weer dat de kar niet hoger is als de auto...... etc etc.

Zoals gezegd, daar ben ik het nieuwsgierigst naar .

Ik houdt je op de hoogte

Ger
 
Hallo Ger,

Ik ben benieuwd naar jou ervaringen bedankt voor je reactie :)

@ dhm00

Ik krijg a.s. donderdag mijn afneembare trekhaak, en dat gaat mijn BM-etje een honden kar trekken van een 200- 240 kg ( afhankelijk welke honden er mee gaan ) WT-Metall | Produkte

Daar kan ik je wel binnenkort mijn ervaringen over geven. we hebben in september een show in Ulm ( DE )

Ik ben voornamelijk benieuwd wat het verbruik zal zijn. je rijdt dan namelijk wel op de zuinige snelheid echter heeft de kar wel de aerodynamica van een baksteen, daar tegenover staat wel weer dat de kar niet hoger is als de auto...... etc etc.

Zoals gezegd, daar ben ik het nieuwsgierigst naar .

Ik houdt je op de hoogte

Ger
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!