Brandstof in olie???

Hoi,

Ik zit nu een week in het buitenland. Ik ben op reis met mijn Polo.

Ik maak mij een beetje zorgen om mijn Polo.

Vlak voor vertrek heeft mijn auto een onderhoudsbeurt gehad, dus hierbij was ook de motorolie en filter vervangen door de garage (Geen VW-dealer) en zij zagen en roken geen gekke dingen aan de oude olie.
Motorolie gebruikt op advies van de VW dealer: ''Motorolie Kroon-Oil Helar SP 5W30 C3 5L''

Ik heb op de snelwegen gereden van Duitsland en Oostenrijk, dat zijn snelwegen met bergen/heuvels, warm weer en met zo'n afstand van 1.400 km tot mijn bestemming dus de motor had flink moeten werken.

Zeker op de Duitse snelwegen trapte ik mijn Polo wel is vaker op zijn staart, omdat je daar geen andere keus heb. Bij aankomst van mijn vakantiebestemming merkte ik dat de olieverbruik hoger ligt dan normaal en voor mijn gevoel ruikt de olie WEL naar brandstof!
Dit is ook niet mijn eerste vakantie naar dezelfde vakantiebestemming met mijn Polo. Ik kan mij niet herinneren dat toen mijn olieverbruik hoog was en dat ik olie bij moest vullen. Het is tevens een diesel, ok wel niet de jongste auto meer maar dan nog....?
In Nederland hoef ik ook nooit olie bij te vullen tot aan de onderhoudsbeurt.

In de motorblok, in de buurt van het oliefilter zie ik wel olie. Oliefilterhuis en de deksel van de oliefilter is droog en schoon.

Ik ben wel van plan om hier in de omgeving naar de garage te gaan en kijken of zij ook brandstof denken te ruiken bij de motorolie. Ik ga nu gewoon aan mezelf twijfelen lol.
Maar omdat ik toerist ben, en al nooit zoveel vertrouwen heb in garages...!
Ik moet ook nog terug naar Nederland over 2 weken.

Verder doet de motor het prima, goed vermogen, geen zwarte/blauwe rookpluimen uit de uitlaat. Koelvloeistof is ook goed op peil en van kleur. Ik rook gister wel een brandstoflucht boven de motor, maar toen kwam ik erachter dat de roetfilter net begonnen was regenereren, ook dat doet de roetfilter om de zoveel 100 kilometers keurig.

Thanks!!! Big Grin
 

Bijlagen

  • 20240913_123809~2.jpg
    20240913_123809~2.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 39
  • 20240913_124025~2.jpg
    20240913_124025~2.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 35
  • 20240913_124333.jpg
    20240913_124333.jpg
    946.8 KB · Weergaven: 37
  • 20240913_124341.jpg
    20240913_124341.jpg
    1,009.7 KB · Weergaven: 37
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75 pk 
Olieverbruik, kan niet zeggen hoeveel, ik weet wel dat ik bij aankomst de oliepeil aan gaf dat ie op de helft van de stok stond. Laatst bijgevuld en 2x 60 minuten gereden en er was weer aardig wat olie verbruikt, ik kon in ieder geval zien dat de peil al richting onder het balletje kwam....
Dat klinkt inderdaad niet zo best.

Goed dat ze er nu naar gaan kijken, geeft uitsluitsel. Bewaak wel eventueel voorgestelde acties met bijbehorende kosten. Als je aanvullende pechhulp buitenland hebt, bel even om het eea door te nemen (tijdelijk vervoer, reparaties en overige kosten zoals diagnose).

Hopelijk kun je nog wat genieten van je vakantie.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
@Catunambu @Grutte Pier

Vanmorgen om 8.00 uur werd ik gebeld door VW wat er aan de hand zou zijn dus de pechhulp heeft blijkbaar weer niks doorgegeven. Maar ik spreek geen Duits en hij gaf aan geen Engels te kunnen en eerlijk gezegd wist ik ook even niet in het Engels te verwoorden wat het probleem is.

Hij zei dat hij mij nog terug zou bellen. Vervolgens hoor ik heel de dag niks van hun tot ik hier de eigenaar waar ik het huis van huur liet bellen naar VW, want hij spreekt vloeiend Duits. Dus al die tijd heeft mijn auto daar gestaan omdat ze niet weten wat er mee aan de hand zou zijn en zelf verder geen actie ondernemen ook.

Ondertussen nam ik weer contact op met ANWB. Zij hadden hun partner nogmaals een mail verstuurd, alsnog heeft de partner van ANWB geen contact opgenomen met VW.

Tijdens dat telefoongesprek vroeg hij of ik whatsapp heb. Ik had dus dat filmpje verstuurd via de app. Ik krijg net een bericht in het Duits ''Wegen dem Rauch können sie fahren. Auf ölstand beachten'' Met andere woorden, ik kan rijden ondanks de rook maar hou je oliepeil in de gaten.

Wat gaat hier nu ontzettend mis?! Hij geeft aan dat er dus wel een probleem is, dat wij het niet gaan oplossen en rij maar gewoon lekker door!

Ik kom hier nu voor de tweede keer bij deze VW, de eerste bezoek liep ook al erg vreemd, toen kwamen ze met dingen wat totaal niet aan orde was, heel de distributieriemset en waterpomp zouden weer vervangen moeten worden (dat was net gedaan voor vertrek in Nederland) Zelfs de VW in NL zei dit is onzin is! Toen kwamen ze weer met dit is er aan de hand en uiteindelijk hadden ze de oorzaak gevonden en opgelost HAHA. En ik werd onbeschoft behandeld door de medewerker toen ik mijn auto op kwam halen. Het is dat er toen ook al een taalbarriére was, anders had ik mijn zegje kunnen doen!

Bovenstaande ging om een lekkage van de koelvloeistof namelijk. Ik moest tijdens de rit constant bijvullen omdat het leeg liep. Conclussie was dus dat mijn vaste garage een domme fout had gemaakt na het vervangen van de distributieriemset en waterpomp. Ze waren een rubber en boutjes ofzo vergeten te monteren waardoor de koelvloeistof langzaam leeg. Dit hebben zij wel keurig vergoed bij terugkomst in NL!! En als dank een vlaai gegeven want ze hadden ook een middelvinger kunnen geven, zovan niet ons probleem DAGGGG

Je kan wel na 2 keer zeggen dat er een vloek heerst op dit vakantiebestemming lol zucht!

Ik wil eventueel mijn mailadres geven, zodat ik het filmpje kan sturen? Jullie of 1 van jullie de mening horen want ik vind dat VW ongelijk heeft, sorry maar.

Okkkkkk. Hij geeft nu aan dat ik gelijk heb maar of het de moeite waard is om de motor te reviseren. Zeg dat dan gelijk en niet zeggen dat er eigenlijk niks aan de hand is!

Ik ben dus mijn auto kwijt waar ik erg gehecht aan ben!!!! Ik kan wel vloeken nu, ik houd het netjes!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75 pk 
Beste Jiskefet;

Je kan er nu niks aan doen (waar je ook maar last van mag hebben?) Nu onderbouwd met advies van iemand van VW, al vertrouw je hem niet....

Lees onderstaande berichten allemaal eens rustig door.

Enige waar je op kan letten of inderdaad het olie peil niet hoger wordt.

Castrol is ook een prima olie, verder no stress en lekker touren daar (y)

Als jij diesel in je olie krijgt, wat vervolgens merkbaar te ruiken is daalt je olie peil niet, deze zal in rap tempo stijgen.

Ik denk dat dit een geval is van "observer bias", in ieder geval zal een random garage je in alle gevallen niet kunnen helpen. Nogmaals, hou je olie peil in de gaten, niet aan ruiken, geen motorreinigers erin gooien(!) en geniet van je vakantie. Bij terugkomst kun je eventueel verder kijken

Je kan een garage daar er naar laten kijken, maar waar moeten ze nu naar kijken? Of wat zou je van de garage verwachten mochten ze blowby constateren? Een carter rookt, ruikt en maakt altijd geluid, heb je hier geen ervaring mee is het moeilijk om te beoordelen of dit overmatig is. Doe de test van Catunambu eerst eens.

De auto rijdt verder prima dus waar maak je je nu specifiek druk om? Nogmaals, toer er op los en laat er later eens naar kijken en vergelijk je woonwerk ipv een vakantie :)

1. Wat is je olie verbruik?
2. Wat maakt het uit dat je carter rookt? Een carter rookt, ruikt en maakt altijd geluid, heb je hier geen ervaring mee is het moeilijk om te beoordelen of dit overmatig is. Die van mij rookt ook, maakt mijn auto niet direct total loss. **add; wel goed dat je iemand erbij haalt hoor, misschien dat het dan voor jou uitsluitsel geeft.
3. Wat is je daadwerkelijke probleem daar? Je auto rijdt nu, waarom zou je deze willen laten staan?

Ik denk dat je nu vooral uit emotie acties onderneemt, hetgeen wat ik vanaf mijn eerste bericht je voor probeerde te waarschuwen.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!