CAN-bus/Massa(?) storingen VW Polo GTI 6R

Hi,

Volgens mij is het goed gebruik jezelf kort voor te stellen. Mijn naam is Glenn, ik heb onlangs een Polo GTI (2015/6R) geïmporteerd uit Duitsland. Kilometerstand 118xxx. Motorisch is deze auto perfect in orde, we hebben hem gekocht in de veronderstelling dat er een relais kapot was (koplampen gaven tijdens proefrit zo nu en dan wat minder licht dan te doen gebruikelijk).

Inmiddels ben ik erachter dat het geen relais is en zijn er tal van overige problemen komen kijken. Als ik de auto start vallen de problemen nog mee. Op het moment dat de lichten aan gaan (vooral dimverlichting 's avonds of in een tunnel) slaan de lampen een paar keer over (aan/uit). Na drie keer volgen de volgende meldingen:

- Ruitenwisserstoring
- Mistlamp links controleren
- Motorkap open
- Koelvloeistof controleren
- Mistlamp rechts controleren
- Startstop storing

Vanaf dat moment werkt er niet veel meer. De knipper- en gevarenlichten werken niet, het vergrendelsysteem werkt niet meer, infotainment loopt soms vast, de knop om lichten aan/uit te zetten werkt niet meer (alleen de snelheid/toerenteller lichten bijvoorbeeld op maar de lampen doen niks) de toeter werkt niet meer, de ruitenwissers werken beperkt. Cruisecontrol werkt niet, er komt een uitroepteken achter het logo te staan zodra ik de knop op het stuur inklik.

Het is al duidelijk dat er wat mis is bij het ontgrendelen van de auto 's avonds, het rechterachterlicht is namelijk feller dan het linker.

Verder is het goed te vermelden dat ik zelf amper verstand heb van auto's. Er is een achteruitrijcamera gemonteerd (zover ik weet niet standaard), verder zit er een subwoofer/versterker in de kofferbak waarvan de bekabeling nogal twijfelachtig is.


Ik heb al een aantal personen en bedrijven benaderd maar het schijnt een complex probleem te zijn. Wellicht dat iemand hier een oplossing heeft of een bedrijf kent dat hierbij kan helpen.

Met vriendelijke groet,
Glenn
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  6R GTI 
Hi Glen, welkom op het forum! Jammer dat je nieuwe aankoop je meer kopzorgen geeft dan plezien.... Lijkt wel een sluiting van de BCM, veroorzaakt door je lampen oid.

Heb je de mogelijkheid om de auto uit te laten lezen?

Zitten er toevallig led lampen in de achterlichten? ik zou beginnen met de lamp eens openen om te kijken waarom deze zo brand, het liefst vervangen. Of zonder deze hele achterlamp de overige lampen aanzetten om zo het eea uit te sluiten.
 
Vw  Polo 
Hi Glen, welkom op het forum! Jammer dat je nieuwe aankoop je meer kopzorgen geeft dan plezien.... Lijkt wel een sluiting van de BCM, veroorzaakt door je lampen oid.

Heb je de mogelijkheid om de auto uit te laten lezen?

Zitten er toevallig led lampen in de achterlichten? ik zou beginnen met de lamp eens openen om te kijken waarom deze zo brand, het liefst vervangen. Of zonder deze hele achterlamp de overige lampen aanzetten om zo het eea uit te sluiten.
Hi!

Thanks voor je antwoord. Heb hem met universele uitleesapparatuur proberen uit te lezen. Gaf alleen weinig op rekest. Ik zal voor de duidelijkheid even een afbeelding bijvoegen. Achterlichten zijn origineel en geen led.


IMG_7695.jpegIMG_7526.jpeg
 
Volkswagen  6R GTI 
Hi,

We zijn alweer zo'n 10 dagen verder. De auto gaat donderdag naar de Waal culemborg voor analyse en diagnose.
Monteur heeft al contact opgenomen dat het wel is een duur grapje kan worden omdat er kennelijk 3 kabels door de hele auto heenlopen die moeten worden nagekeken.

Wellicht ten overvloede maar wellicht heeft iemand hier toch nog een clue, er is veel aftermarket op geïnstalleerd door de vorige eigenaar. (achteruitrijcamera, subwoofer+versterker, uitlaatklep..) De bedrading van deze componenten lijkt niet helemaal lekker, is dit misschien een goed startpunt? Verder komt er onder de rechter koplamp vanuit de auto gezien een soort piep/alarmtoon als de dimlichten hebben aangestaan.

Heb zelf de woofer er al uit getrokken maar de versterker zit achter het handschoenen kastje. Daar ga ik niet aan beginnen. Verder zit de achteruitrij vast ergens aan de canbus, gezien die gewoon op het schermpje verschijnt. Die bekabeling van die uitlaatklep is helemaal zeer twijfelachtig maar dat gaat met een losse afstandsbediening.

Als iemand nog een tipje heeft voordat die naar de dealer á 180,- per uur gaat hoor ik het graag :)
 
Volkswagen  6R GTI 
ja bij een dealer kun je makkelijk financieel total loss gaan op zo'n ding als je de complete bekabeling moet gaan nakijken.
en de dealer gaat het waarschijnlijk via GFF (guided fault finding) doen van odis. dus odis gaat storingscodes uitlezen, de monteurs een paar vragen stellen en dan gaat de monteur zoeken. da's niet heel erg tijd efficient en werkt redelijk goed bij 'standaard' voertuigen.
als je vermoedt dat het in de aftermarket of achteraf dingen zit, dan gaan ze het zo waarschijnlijk pas laat of niet vinden.
 
Thanks voor jullie reacties. Ik heb de monteur wel al kort gesproken en gezegd dat alle aftermarket er gewoon af kan om door te meten. Ik breng hem daar allicht voor diagnose, daar is hij hooguit een uur mee bezig begreep ik. Mocht echt de hele bekabeling nagekeken moeten worden, waar kan ik dan het beste terecht?
 
Volkswagen  6R GTI 
Even een update:

Er is een printplaat verroest, corrosie aan een deel van de kabelboom en nog wat losse kabeltjes waar aanslag op zit.

Kosten om te maken zijn zo’n beetje 700 euro. Diagnose was 400.

Helaas geen garanties dat het met die 700 allemaal verholpen is.
 
Volkswagen  6R GTI 
Het is wel van belang om op te sporen waar die waterschade vandaan komt.
Is de Polo uitgerust met een panodak? dan even de afvoerkanaaltjes controleren op doorstroming en lekkagepunten.
Als ie geen panodak heeft, dan is het wellicht slim om de afvoergaatjes van de paravan te controleren op doorstroming.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Het is wel van belang om op te sporen waar die waterschade vandaan komt.
Is de Polo uitgerust met een panodak? dan even de afvoerkanaaltjes controleren op doorstroming en lekkagepunten.
Als ie geen panodak heeft, dan is het wellicht slim om de afvoergaatjes van de paravan te controleren op doorstroming.
Hi,

Hij staat nu nog bij de garage, zodra die daar weg is zal ik er eens naar kijken.
Had zelf nog niet direct aan waterschade gedacht, thanks.
 
Volkswagen  6R GTI 
Opgelost!

Waar het probleem uiteindelijk zat is moeilijk te zeggen, er zijn 5 kabeltjes rond de kabelboom vervangen, een fitting en behuizing bij het achterlicht en een printplaat van de teller. Elektronica problemen zijn verholpen met dank aan Waal Culemborg. Kosten zoals hierboven geschetst. Grootste deel van de factuur is vanzelfsprekend onderzoek naar toedracht van de storingen.

Dank voor jullie hulp, op naar veilige kilometers.
 
Volkswagen  6R GTI 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!