weem
Lid
Enkele weken terug kreeg m'n Polo 6R last van wat lijkt op het overslaan van een cilinder. Het probleem manifesteert zich door voelbare schokken tijdens de rit (lijkt haast alsof je over kapot asfalt rijdt), en doet zich vooral voor in lage toeren.
Omdat ik een Ventura box heb ingebouwd verdacht ik in eerste instantie deze, en heb 'm voor the time being verwijderd. Na verwijdering leek het probleem in eerste instantie ook verdwenen, vervolgens is er nog een 90k beurt overeen gegaan (waar verder geen bougies of kabels zijn vervangen), en waarbij verder geen bijzonderheden zijn vastgesteld.
Na nu weer een paar honderd kilometer sinds de beurt te hebben gereden lijkt het probleem (zonder Ventura box) zich echter opnieuw voor te doen, meest recent zojuist nog bij ongeveer 1800 toeren in z'n 4. Überhaupt lijkt het probleem zich voornamelijk voor te doen bij betrekkelijk lage toeren tijdens het accelereren.
Vóór de genoemde beurt heb ik overigens wel nog bij de VW dealer aangegeven dat het probleem zich voordeed, maar daar werd niet echt doortastend op gereageerd (als in 'dit kan het zijn'), en is bij de beurt dus ook niets vastgesteld.
Wat misschien nog het vermelden waar is, is dat de bobine bij ca 85.000 km is vervangen (gaf tijdens een rit op de snelweg ineens de geest, vervangen onder coulance). Vlak daarna kreeg ik bezoek van een marter die één van de bougiekabels finaal had doorgebeten (maak ik straks nog een apart postje voor aan), kabel is door de garage vervangen. Aanvullend daarop bleek één van de andere kabels ook wat miniscule sneetjes te hebben, maar daar moest je echt wel goed voor kijken, en de sneetjes leken ook niet diep te zijn.
Verder heb ik een sportluchtfilter van Green ingebouwd, zit er echter al 60k km in, en nooit problemen mee gehad. Wel recent gereinigd, maar probleem met de cilinderoverslag deed zich daarvóór al voor.
Omdat het probleem zich zo willekeurig lijkt voor te doen, en afgaande op mijn eerdere ervaring, vrees ik dat het probleem niet goed door de dealer is te reproduceren, maar ik vervolgens wel weer 50 euro analysekosten moet betalen zonder het probleem is opgelost. Ik zoek dus een beetje een richting waarin het kan zoeken zodat ik het ofwel zelf kan oplossen, of in ieder geval de dealer in de goede richting kan sturen m.b.t. de diagnose van het probleem.
Ik hoop dus dat jullie een idee hebben wat dit kan zijn, dank alvast!
Omdat ik een Ventura box heb ingebouwd verdacht ik in eerste instantie deze, en heb 'm voor the time being verwijderd. Na verwijdering leek het probleem in eerste instantie ook verdwenen, vervolgens is er nog een 90k beurt overeen gegaan (waar verder geen bougies of kabels zijn vervangen), en waarbij verder geen bijzonderheden zijn vastgesteld.
Na nu weer een paar honderd kilometer sinds de beurt te hebben gereden lijkt het probleem (zonder Ventura box) zich echter opnieuw voor te doen, meest recent zojuist nog bij ongeveer 1800 toeren in z'n 4. Überhaupt lijkt het probleem zich voornamelijk voor te doen bij betrekkelijk lage toeren tijdens het accelereren.
Vóór de genoemde beurt heb ik overigens wel nog bij de VW dealer aangegeven dat het probleem zich voordeed, maar daar werd niet echt doortastend op gereageerd (als in 'dit kan het zijn'), en is bij de beurt dus ook niets vastgesteld.
Wat misschien nog het vermelden waar is, is dat de bobine bij ca 85.000 km is vervangen (gaf tijdens een rit op de snelweg ineens de geest, vervangen onder coulance). Vlak daarna kreeg ik bezoek van een marter die één van de bougiekabels finaal had doorgebeten (maak ik straks nog een apart postje voor aan), kabel is door de garage vervangen. Aanvullend daarop bleek één van de andere kabels ook wat miniscule sneetjes te hebben, maar daar moest je echt wel goed voor kijken, en de sneetjes leken ook niet diep te zijn.
Verder heb ik een sportluchtfilter van Green ingebouwd, zit er echter al 60k km in, en nooit problemen mee gehad. Wel recent gereinigd, maar probleem met de cilinderoverslag deed zich daarvóór al voor.
Omdat het probleem zich zo willekeurig lijkt voor te doen, en afgaande op mijn eerdere ervaring, vrees ik dat het probleem niet goed door de dealer is te reproduceren, maar ik vervolgens wel weer 50 euro analysekosten moet betalen zonder het probleem is opgelost. Ik zoek dus een beetje een richting waarin het kan zoeken zodat ik het ofwel zelf kan oplossen, of in ieder geval de dealer in de goede richting kan sturen m.b.t. de diagnose van het probleem.
Ik hoop dus dat jullie een idee hebben wat dit kan zijn, dank alvast!