Cilinder overslag

msv

Lid
Hi allemaal,

Ik krijg eens in de zoveel tijd (soms 1-2x per maand) een "start-stopsysteem"-storing. Heb vandaag de auto uit laten lezen bij de VW-dealer en die constateerde mogelijke cilinderoverslag in de cilinders 3 en 4. De foutcode van de motorstoring (heb ik eenmaal gekregen) wijst hier ook naar toe.

Mijn eigen garage zegt dat met het vervangen van alle 4 de bobines, die probleem vaak opgelost kan worden. Wat is jullie ervaring hiermee, en ligt dit inderdaad aan de bobines? De bougies zijn in feb' 21 met een grote onderhoudsbeurt vervangen.

Dank alvast!
 
Volkswagen  Polo 6C 2014 
Laatst 2 Golfjes 6 met de volgende klachten: horten/stoten en motorlampje.

Na lang zoeken bleek 1 Golfje last te hebben van een los zittende bougiekabel (ondanks dat ik dacht deze stevig te hebben aangedrukt). Deze met een tang stevig op zn plek de drukt tot ik voelbaar een klik voelde.

De andere Golf had last van een lekke intercooler (lucht/water intercooler in het spruitstuk). Hierdoor stond het spruitstuk vol met koelwater. Auto startte niet meer. Na lang door starten sloeg ie weer aan. Eerst werd gedacht aan de koppakking door een andere garage, alleen geloofde ik dat niet. Toen de gasklep gedemonteerd en zag t spruitstuk vol met koelwater staan (een wonder dat er geen waterslag is gemaakt!) intercooler vervangen, spruitstuk leeg gezogen en de auto liep weer. Maar wel steeds last van een missfire op cilinder 4. Kort daarna begon de auto weer met slecht starten en zwart roken na de start. Toch maar de bougies vervangen (wens van klant was dit eerst niet te doen) en het probleem was meteen opgelost. de bougies zaten ook onder het residu van koelwater.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Ik open het topic weer even :). Na ruim 1,5 jaar beginnen de problemen weer.

Destijds het volgende gedaan: https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/cilinder-overslag.18245/post-308289

De auto wordt precies onderhouden zoals het boekje en de boordcomputer dat aangeven. Dus van achterstallig onderhoud is absoluut geen sprake. Wat er nu gebeurt is het volgende:

1. Start de auto
2. Motor begint rond de 1200 touren te lopen en enorm, en dus ook voelbaar te trillen. Je trilt mee in de stoel haha.
3. Na een halve minuut zakt alles weer, en loopt ie goed. (dit alles ook wanneer ik de auto start zonder airco aan)
4. De melding "storing, start-stop" komt in beeld, maar verdwijnt wanneer ik het knopje "start-stop uit" indruk.

Ik merk dat de auto wat schokkerig is, het voelt soms alsof je in zijn 4 wil optrekken.

Ik lees meerdere mensen hier met hetzelfde soort probleem. Is dit toch dan een bekend 6R/6C probleem? Wat is nou meestal het probleem? De garage zegt: bobines zijn stuk. Deze heb ik twee jaar geleden vervangen. Kan dit echt het probleem zijn? Vorige keer hielp het ook niet.

Het enige wat mij geholpen heeft, was de chiptune?!
 
Volkswagen  Polo 6C 2014 
Ik open het topic weer even :). Na ruim 1,5 jaar beginnen de problemen weer.

Destijds het volgende gedaan: https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/cilinder-overslag.18245/post-308289

De auto wordt precies onderhouden zoals het boekje en de boordcomputer dat aangeven. Dus van achterstallig onderhoud is absoluut geen sprake. Wat er nu gebeurt is het volgende:

1. Start de auto
2. Motor begint rond de 1200 touren te lopen en enorm, en dus ook voelbaar te trillen. Je trilt mee in de stoel haha.
3. Na een halve minuut zakt alles weer, en loopt ie goed. (dit alles ook wanneer ik de auto start zonder airco aan)
4. De melding "storing, start-stop" komt in beeld, maar verdwijnt wanneer ik het knopje "start-stop uit" indruk.

Ik merk dat de auto wat schokkerig is, het voelt soms alsof je in zijn 4 wil optrekken.

Ik lees meerdere mensen hier met hetzelfde soort probleem. Is dit toch dan een bekend 6R/6C probleem? Wat is nou meestal het probleem? De garage zegt: bobines zijn stuk. Deze heb ik twee jaar geleden vervangen. Kan dit echt het probleem zijn? Vorige keer hielp het ook niet.

Het enige wat mij geholpen heeft, was de chiptune?!
Lees even de auto uit. Bekijk even wat de redenen zijn voor misfire.
 
VW  Polo 
Ik had dezelfde klachten en dat kwam toen door vervuilde kleppen. Laten reinigen met walnut blasting en was verholpen
 
Volkswagen  Polo 6C 
Wat ik overigens ook als klacht heb is dat als de motor stationair draait, je ter hoogte van de oliepijlstok een ratelend geluid hoort. Het gaat heel snel, en lijkt met de snelheid van de motor mee te lopen.
 
Volkswagen  Polo 6C 2014 
Net de auto uit laten lezen: precies dezelfde foutcodes als in het begin van dit topic. De welbekende P03000 code en dan op alle vier de cilinders. Het probleem is alleen bij een koude motor, dus ze konden geen live data bekijken. Bougies zijn pas 24.000 oud, dus daar kon het niet aan liggen.
 
Volkswagen  Polo 6C 2014 
Je kan om het uit te sluiten even langs de dealer om vervuiling uit te sluiten toch? Is een simpele inspectie. Ik had precies die foutcode. Heb je al bobines geswitched?
 
Volkswagen  Polo 6C 
Je kan om het uit te sluiten even langs de dealer om vervuiling uit te sluiten toch? Is een simpele inspectie. Ik had precies die foutcode. Heb je al bobines geswitched?
Ze gaan vrijdag even kijken hoe of wat. Kan toch niet zijn dat na 2 jaar de hele inlaat weer vervuild is na walnut blasting?!
 
Volkswagen  Polo 6C 2014 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!