Cruise Controle doet niets meer

Mijn CC doet sinds gisteravond niets meer. Onderweg van m'n werk naar huis gister nog mooi 120 op de CC kunnen rijden, een keer viel de CC er spontaan af en kon ik hem weer erop zetten, maar naar een eindje verderop hem eraf te hebben gehaald deed hij niets meer..
iemand een idee?

het betreft een Polo 9N, 1.4 uit het jaar 2005
 
Volkswagen  9N3  1390 cc 1.4-16V 55kW 
Ik zou beginnen met de zekering nakijken. Even in je boekje opzoeken welke zekering dat is. Dan even kijken als die stuk is, als die stuk is dan is dat met een reden en kan het best zijn dat je of ergens sluiting hebt of dat hij overbelast is geweest doordat mogelijk je gaspedaal moeilijker ging? tussen mat vast etc. Als hij stuk is zet je er een nieuwe zekering in ga je rijden en kijk je weer wat hij doet. Is je zekering goed dan zouden het de volgende oorzaken kunnen zijn:

1. schakelaar op je stuur is defect of reageert niet meer.
2. Stelmotor is kapot.
3. Misschien uitlezen (laten lezen)

Als je het knopje op ON zet van je CC gaat dan wel het lampje branden op je teller unit in het midden?

Er zit ook een beveiliging systeem op dat als je ook maar even aan het gas of aan de rem komt dat hij meteen eraf springt ik weet niet precies hoe de Polo dat meet maar daar zou het ook kunnen zitten.

in elk geval zijn de belangrijkste stappen:

1. de zekering
2. Het lampje gaat wel of niet branden op je teller unit.

Ik heb hier ook een afbeelding dan kun je een beetje zien hoe het werkt:

cruise-control-diagram.gif

zoals je ziet is er voor de CC ook een aparte module (ECU) om de boel aan te sturen. Uitlezen zou dus snel antwoord moeten kunnen geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
meestal zit het em in de hendel aan de stuurkolom
vuil en slijtage van de contacten geeft dit probleem
ik had het zelfde met een van mijn vorige autos VW golf iv
vervang de hendel , of laat de hendel vervangen
gr marcel
 
Seat  Ibiza ST  1.2 TDI 
Bedankt voor jullie antwoorden!
@zenilygy
ik heb de zekeringen bekeken, hier was niets mis mee.
ik ga van het weekend wel even langs de VW dealer en laat er even naar kijken.
het lampje op het dashboard heeft het in het begin gedaan, hij doet het nu al een tijd niet meer.. Ik denk een kapot lampje.. Keertje het dashboard loshalen.

@zenilygy, Marcel en Theo
Bedankt voor jullie reactie, ik zal jullie op de hoogte houden.
 
Volkswagen  9N3  1390 cc 1.4-16V 55kW 
Denk geen kapot lampje ;) sterker nog die lampjes zijn geen lampjes maar ledjes en die zitten vast op de print, die kun je niet zomaar even vervangen, deze gaan ook normaal niet stuk. Dus het zijn niet de bekende T5 lampjes. Maar vaste ledjes op de printplaat.
 
vandaag even naar de VW dealer geweest, het probleem zat het hem in de koppelingsschakelaar!
Deze is nu vervangen en alles werkt weer perfect (behalve het lampje ;) )
 
Volkswagen  9N3  1390 cc 1.4-16V 55kW 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!