deMercer :: 2012 Volkswagen Polo 6R

Na het wassen van de auto kon ik me niet inhouden, en moest toch echt even van de winterwielen "proeven". Gaat straks erg mooi staan!

Daarnaast ook nog bezig geweest met iets anders. Is nog niet helemaal klaar, maar hier alvast een teaser:
Volkswagen Polo WRC 10.jpg

Haha jullie zijn me allemaal weer voor ik zoek nog effe een chrome :mrgreen: als ik het goed heb geraden
 
Vandaag de voetverlichting aangesloten. Niet zoals beschreven in de handleiding direct aangesloten op de BCM, maar op de stekker in de hemelverlichting. Deze heb dusdanig geschakeld dat deze altijd gelijktijdig met de hemelverlichting brandt.

Foto (speciaal voor Ger eerst nog eventjes een keertje extra gestofzuigd):
2012-10-09 Voetverlichting.jpg
 
Volkswagen  Up! 
Foto's gemaakt bij demontage/montage?? Ben ik erg benieuwd na... om het zelf ook te gaan doen over een tijdje

ps. Nice update!
 
Volkswagen  Polo bm 
Foto's gemaakt bij demontage/montage?? Ben ik erg benieuwd na... om het zelf ook te gaan doen over een tijdje

Nee, geen foto's gemaakt. Eigenlijk spreekt alles voor zich ALS je eenmaal hebt besloten om deze aan te sluiten op de stekker van de verlichtingsunit in de hemel. Tov de aanwezige handleiding heb ik de volgende zaken anders gedaan:
- verlichtingsunit in de hemel gedemonteerd (zit met vier plastic klemmetjes/clipjes vast, twee aan elke zijkant)
- zijklep dashboard links gedemonteerd
- dubbele draad getrokken van de opening in de hemel naar de A-stijl en langs de A-stijl naar de voetenruimte van de bestuurder
- getrokken draad bevestigd aan de stekker van de verlichtingsunit
 
Volkswagen  Up! 
Nee, geen foto's gemaakt. Eigenlijk spreekt alles voor zich ALS je eenmaal hebt besloten om deze aan te sluiten op de stekker van de verlichtingsunit in de hemel. Tov de aanwezige handleiding heb ik de volgende zaken anders gedaan:
- verlichtingsunit in de hemel gedemonteerd (zit met vier plastic klemmetjes/clipjes vast, twee aan elke zijkant)
- zijklep dashboard links gedemonteerd
- dubbele draad getrokken van de opening in de hemel naar de A-stijl en langs de A-stijl naar de voetenruimte van de bestuurder
- getrokken draad bevestigd aan de stekker van de verlichtingsunit

Ben naar een paar punten nog erg benieuwd.

Wat voor manier heb je de draden bevestigd?? Gesoldeerd? Op de draden van de stekker?
Is nu niet het geval dat je meer stroom weghaalt daar dat je verlichtingsunit minder brand?
En hoe heb je de voetverlichting naar de andere kant gehaald achter dashboard door?

Heb jij het bestel-nummer wel van de kabelboom?
 
Volkswagen  Polo bm 
Ben naar een paar punten nog erg benieuwd.
Ik zal mijn best doen om je van voldoende informatie te voorzien.

Wat voor manier heb je de draden bevestigd?? Gesoldeerd? Op de draden van de stekker?
De verlenging van de kabelboom heb ik met zogeheten "AMP stekkers" verbonden. Bij de verlichtingsunit heb ik de draden er gewoon bij geprikt. Kwestie van ze metalen niet te lang maar wel dik genoeg maken. En ze dan uiteraard goed vastzetten (tie wrap of echt stevige tape).

Is nu niet het geval dat je meer stroom weghaalt daar dat je verlichtingsunit minder brand?
Volgens mij niet. Op deze manier is de voetverlichting parallel geschakeld aan de normale verlichting, en dat zou moeten betekenen dat alle lampjes nog voldoende spanning hebben. En de hoeveelheid stroom die de lampjes trekken is niet zo heel groot

En hoe heb je de voetverlichting naar de andere kant gehaald achter dashboard door?
Als je even onder het dashboard kijkt, zie je vanzelf dat er voldoende openingen zijn waar je de draden doorheen kunt halen.

Heb jij het bestel-nummer wel van de kabelboom?
Ik heb zelf een kabelboom plus lampjes bij Kufatec besteld:
- kabelboom
- lampjes (je hebt er 2 nodig!)
 
Volkswagen  Up! 
Ziet er echt goed uit!
Hoe heb jij het gedaan?:mrgreen:
Folie, spuiten, sierstripje?:p

En wat dat betreft wel een leuke beschrijving van de voetverlichting!:D
Best nuttig, best verleidelijk om het nou ook te gaan doen;)
 
VW  6R 
Hoe heb jij het gedaan?:mrgreen:
Folie, spuiten, sierstripje?:p
Heb ik gespoten. Eerst met "Plastic primer", dan heel erg veel lagen "Filler" (voor de bovenste rand om het relief zoveel mogelijk weg te krijgen), en als laatste de nodige lagen lak (hoogglans zwart voor de bovenste rand, aluminium voor de opener).

En wat dat betreft wel een leuke beschrijving van de voetverlichting!:D
Best nuttig, best verleidelijk om het nou ook te gaan doen;)
Dank! Als je eenmaal hebt besloten af te wijken van de officiële weg, is het goed te doen.
 
Volkswagen  Up! 
En weer een mini-project afgerond: sfeerverlichting! Omdat een GTI een zwarte hemelverlichtingsunit heeft die ook nog eens groter is dan regulier, had dit iets meer voeten in de aarde dan simpelweg het omwisselen met een W8-unit. Oftewel, dat betekent zelf sfeerverlichting in de bestaande unit knutselen!

Omdat ik wist dat Johan dat eerder al eens had gedaan, eerst maar begonnen met hem om advies en tips vragen. Dat leidde tot een gang naar de VW-dealer om een setje LEDjes met aangesoldeerde weerstanden te bestellen. Na het aftikken van maar liefst € 8,05 kreeg ik de volgende dag het volgende onderdeel mee (bestelnummer 4F0 919 063):
2012-10-10 Sfeerverlichting 1 - De LEDjes.jpg

Volgende stap was het demonteren van de verlichtingsunit. Kwestie van eerst voorzichtig zien te achterhalen waar 'ie vast zit, en daarna met gepast geweld voorzichtig loshalen. Stekkertje loskoppelen, en daar is 'ie dan: de unit!
2012-10-10 Sfeerverlichting 2 - De unit.jpg

Het idee is nu om twee gaten te boren, en daar de LEDjes in de bevestigen.
Tip 1: beplak eerst de zichtbare kant met afplaktape, en teken daar op af waar de gaten moeten komen, en verwijder de tape pas NA het boren
Tip 2: let op dat de binnenruimte kleiner is dan wat deze lijkt te zijn gezien vanaf de zichtbare kant
Tip 3: maak de afstand tussen de gaten niet te groot, de snoertjes tussen de LEDjes zijn kort
Tip 4: let hierbij op de mogelijke montagepunten van een telefoonmicrofoon (dat zijn de twee rechthoeken in het middengedeelte)
Zelf had ik tip 1 en 2 van te voren bedacht en uitgevoerd, tip 3 en 4 zijn uit ervaring geboren.

Na het boren (met een 9mm spiraalboor) ziet de unit er zo uit:
2012-10-10 Sfeerverlichting 3 - Gaten geboord.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Up! 
Vervolgens - in mijn geval na het verlengen van de draadjes ertussen - de LEDjes gemonteerd:
2012-10-10 Sfeerverlichting 4 - LEDjes gemonteerd.jpg

Na het trekken van een twee-aderige kabel van de hemelunit via de A-stijl naar de voetenruimte van de bestuurder - volledig vergelijkbaar met wat ik heb gedaan voor de voetverlichting (sterker nog, beide in één moeite door gedaan) - de LEDjes aansluiten op deze kabel en de hemelunit terugplaatsen.

De lichtschakelaar losmaken en de getrokken kabel via de ontstane opening uit de voetenruimte halen. En dan op zoek naar de te gebruiken draden in de verlichtingsunit. Een korte zoektocht op het internet leerde dat het zou moeten gaan om de grijsblauwe en de bruine draad. Aangezien er - in ieder geval mijn ogen - twee grijsblauwe draden aan de lichtschakelaar zitten, voor de zekerheid maar even de multimeter gebruikt. Dit zijn uiteindelijk de draden die ik heb gebruikt:
2012-10-13 Sfeerverlichting 5 - De te gebruiken aansluitingen lichtschakelaar.jpg

De getrokken kabel hierop aansluiten, lichtschakelaar één standje draaien en laat er sfeerverlichting zijn. Dit is het resultaat:
2012-10-13 Sfeerverlichting 8 - Ze doen het in het donker.jpg
 
Volkswagen  Up! 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!