Distributieriem of -ketting + onderhoudsinterval?

Goedenavond!

Ik ben op de zoektocht naar een mooie Polo om mijn oude barrel te vervangen. Nu dacht ik een mooi exemplaar gevonden te hebben, maar ik hoor en zie heel wisselende informatie over de distributie van de Polo die ik heb gevonden.

Het gaat om de HB-181-L, een BlueMotion 1.0 TSI versie met 95pk uit oktober 2015, volgens de RDW informatie gaat het om een 6R model, maar ik zag ook informatie dat de facelift modellen na 2014 6C's zijn..

Ik heb de betreffende verkoper opgebeld om te informeren naar de onderhoudshistorie / aankomend onderhoud, maar er werd mij verteld dat de distributie pas na 200.000 kilometer vervangen hoefde te worden. Uit informatie online vind ik bij andere sites intervallen als 5 jaar / 120.000km en op dit forum kwam ik (niet zeker, maar volgens mij iets afwijkend model) tegen dat het om een "onderhoudsarme riem" kan gaan die pas bij 210.000km vervangen hoeft te worden.

Wie kan mij uit de brand helpen? Deze auto heeft iets meer dan 91k op de teller en komt uit oktober '15, dus als het om een riem gaat, moet 'ie zo ver ik weet vervangen worden..
 
Volkswagen  Polo 6R  1.0 TSI 95pk 
binnenkort ga ik het vervangen is het heel belangrijk welk kwaliteit koelvloeistof je hebt maakt dat een verschil? of kom je er ook goed van af met een praxis koelvloeistofje?
Zelf ooit 1x het 'huismerk' motorolie gekocht bij een gewaardeerde automaterialen zaak hier in de buurt. Omdat het goedkoper was dan Castrol dacht ik: 'Het zal vast goed zijn én het scheelt geld'.
Achteraf spijt van gehad en nooit meer bespaard op vloeistoffen.

Dus mijn advies, koop van een goed merk waardoor je geen onverwachte verassingen krijgt! ;) (Mannol is mijn go-to)
 
Zou op olie niet snel besparen inderdaad. Je hoeft niet voor elke auto Castrol Edge te kopen, maar zou inderdaad wel voor een reputabel merk gaan. Zeker met de huidige start-stop auto's. Wel zo fijn als er nog olie op de oppervlaktes/lagers zit als je bij het stoplicht weer start en meteen wegrijdt.
Verder qua koelvloeistof denk dat het iets minder nauw kijkt. Zou wel iets kopen dat enigszins betrouwbaar is, maar zou geen vermogen moeten kosten.
Ruitenwisservloeistof haal ik gewoon bij de Action :mrgreen:
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Zou op olie niet snel besparen inderdaad. Je hoeft niet voor elke auto Castrol Edge te kopen, maar zou inderdaad wel voor een reputabel merk gaan. Zeker met de huidige start-stop auto's. Wel zo fijn als er nog olie op de oppervlaktes/lagers zit als je bij het stoplicht weer start en meteen wegrijdt.
Verder qua koelvloeistof denk dat het iets minder nauw kijkt. Zou wel iets kopen dat enigszins betrouwbaar is, maar zou geen vermogen moeten kosten.
Ruitenwisservloeistof haal ik gewoon bij de Action :mrgreen:
Nog beter is, goede olie en die rommel uitprogrammeren. Beter voor je motor! (en vooral je turbo)
Ik rijd op mn werk nu ook geregeld een 2022 Octavia 2.0TDI, wat vreselijk als je na accelereren remt en hij ineens de motor uitgooit, terwijl je er geen druppel mee bespaart. Turbokillerrr (+lagerkillerrr)

En omtrent riem, zoals @Sal aangeeft, na 7 jaar preventief is een goed idee, rubber veroudert en gaat ook scheuren. Om die paar 100 euro wil je niet je blok in de soep draaien :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
Ja maar wat over de koelvloeistof?
Gewoon G12+, merk doet er niet veel toe. Kijk alleen naar de specificaties en het moet dezelfde kleur zijn.

Het enige wat altijd vergeten wordt, is koelvloeistof vervangen, dit spul is ook continu onderhevig aan thermische belasting (Sterker nog bij mijn TSI is die bijna altijd 100°C) en op een gegeven moment zijn veel van de corrosie inhibitors etc uitgewerkt. Bij mijn auto zat er ook allemaal aanslag in omdat het nooit vervangen was op 240.000km. Inmiddels sta ik ongeveer op 310 en de koelvloeistof die er laatst uit kwam + de onderdelen waren piekfijn in orde. (ik had destijds Kroon G13 gebruikt) Er staat geen termijn voor geschreven omdat voor de fabrikant na 5 jaar (de lease termijn) en 200.000km de auto afgeschreven is en klaar om geexporteerd te worden. Ik was deze week nog bij Pon in Barneveld, daar doet je auto er volgens mij niet meer toe als ie ouder is dan 5 jaar ;)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Gewoon G12+, merk doet er niet veel toe. Kijk alleen naar de specificaties en het moet dezelfde kleur zijn.

Het enige wat altijd vergeten wordt, is koelvloeistof vervangen, dit spul is ook continu onderhevig aan thermische belasting (Sterker nog bij mijn TSI is die bijna altijd 100°C) en op een gegeven moment zijn veel van de corrosie inhibitors etc uitgewerkt. Bij mijn auto zat er ook allemaal aanslag in omdat het nooit vervangen was op 240.000km. Inmiddels sta ik ongeveer op 310 en de koelvloeistof die er laatst uit kwam + de onderdelen waren piekfijn in orde. (ik had destijds Kroon G13 gebruikt) Er staat geen termijn voor geschreven omdat voor de fabrikant na 5 jaar (de lease termijn) en 200.000km de auto afgeschreven is en klaar om geexporteerd te worden. Ik was deze week nog bij Pon in Barneveld, daar doet je auto er volgens mij niet meer toe als ie ouder is dan 5 jaar ;)
bedankt ik dachht ook aan om kroon g13 te halen. 310k op een benzine is knap. haalt hij wel de 400k?
ik ben van plan om deze gt zolang mogelijk te behouden.
 
Volkswagen  Polo BLUE GT  1,4 TSI 200PK 
bedankt ik dachht ook aan om kroon g13 te halen. 310k op een benzine is knap. haalt hij wel de 400k?
ik ben van plan om deze gt zolang mogelijk te behouden.
400.000km zou moeten lukken in mijn ogen hoor, ik denk alleen dat ik de injectoren vrij snel moet vervangen.(zijn nog origineel) Maar ik heb een adres gevonden waar ik op ca. 100 euro per stuk uit kom, dus dat zou mooi zijn!

En benzine is het niet, LPG... dus in de ogen van velen nog knapper (in mijn ogen niet) :tearsofjoy:

Kroon G13 is meer dan prima hoor, hier beproefd in elk geval. Ik heb zelfs mn thermostaat nog bekeken, zag er nog perfect uit. (de vorige had ik vervangen ivm vervuiling waardoor hij dicht bleef staan - ik kwam hier achter door via OBD de exacte temperatuur te meten, 105°C op de snelweg achter een vrachtwagen is niet oke, in de winter hahaha)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Mooi, ik heb contitech distributieriemset besteld ze zijn overal uitverkocht autodoc had er net gelukkig nog 1 over!! https://www.autodoc.nl/contitech/12793865

multiriem erbij besteld nu nog de koelvloeistof. Vraagje erover is 5L genoeg voor een distributieset vervanging? hoeveel liters gaat er eigenlijk in? @bartje369 weet jij dat?
 
Volkswagen  Polo BLUE GT  1,4 TSI 200PK 
Mooi, ik heb contitech distributieriemset besteld ze zijn overal uitverkocht autodoc had er net gelukkig nog 1 over!! https://www.autodoc.nl/contitech/12793865

multiriem erbij besteld nu nog de koelvloeistof. Vraagje erover is 5L genoeg voor een distributieset vervanging? hoeveel liters gaat er eigenlijk in? @bartje369 weet jij dat?
5L moet genoeg zijn, ik zie op geen enkele olieboer productadvies site de exacte capaciteit, maar je hebt hem nooit 100% leeg en ik had destijds de onderste radiatorslang eraf getrokken, toen ging er iets van 4L in, dus een 5L kan moet genoeg zijn :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!