Gisteren de eerste (gescheurde) draagarm-rubber vervangen, en ik moet zeggen dat het wel te doen is op de oprit of eigen garage.
Je hebt wel wat specialistisch
http://www.tools2go.nl/8024387/draagarmrubber--silentblock-montage-oa--vw-polo gereedschap nodig, maar dat zet ik nadien wel weer op marktplaats. Er is een instructie video
KL-0214-16 - Vorderachs Silentlagerwechsel VW Polo 9N - YouTube die je behoorlijk op weg helpt. De grootste onduidelijkheid zit hem in het plaatsen van de rubbers. De manual van het pers-setje vermeld dat de rubber-nok boven moet zitten (12 uur), maar de verwijderde rubber rechts zat ± 5 over 12. Ik heb echter stad en land afgebeld om een 12-kant dop 36mm te bemachtigen voor de as-moer. Deze is zelfborgend en kan maar 1 keer gebruikt worden. Deze as-moer kosten iets meer dan € 4,- per stuk dus daar hoef je het niet voor te laten.
Ja een brug is handig (vooral voor het verwijderen van de bodemplaat) , maar niet iedereen kan daar gemakkelijk/voor weinig geld over beschikken. Ik had 1 rubber binnen 2 uur vervangen incl. alle voorbereiding en opruimen. De VW garage gaf een prijsopgaaf van € 465,- en ik heb tot nu toe € 139,94 (voor het pers setje) € 37,82 (rubbers en moeren) € 20,- (12-kant dop 36mm + adapter) en € 3,50 (1/2" dop 18mm t.b.v. bout draagarm) = € 201,26 uitgegeven. Er zal nog een uitlijn check gedaan moeten worden, maar met de opbrengst van de spullen op marktplaats verwacht ik dat het zelf vervangen van de rubbers lucratief kan zijn (en daarnaast leerzaam)
Graag verneem ik van
IbifaHo (een ervaring deskundige) of het op 12-uur zetten van de rubber-nok de juiste is.
Update: Inmiddels van
IbifaHo vernomen dat de rubber-nok inderdaad op 12-uur moet worden gemonteerd. De tweede draagarm rubber is inmiddels ook vervangen dus kan ik voorlopig weer zonder zorgen rijden. P.S. De as-moer hoeft niet los genomen te worden. Het losdraaien van de 3 bevestigingsbouten aan de veerpoot is voldoende om de draagarm uit te nemen en opnieuw te plaatsen.