Ik denk dat er wat dingen door elkaar lopen .....
De eerste DSG's liepen in een oliebad, deze waren zo goed als probleemloos.
Toen kwam de goedkopere 7 traps DSG met droge koppelingen. Deze transmissies waren niet probleemloos: de eerste versnelling veroorzaakte slijtage en daarmee ook voor de versnellingen 3, 5 en 7. De koppeling die de 2e, 4e, 6e versnelling en de R bediende, vertoonde geen slijtage. Zoals bij ieder merk, vindt er bij het VAG concern ook onderzoek plaats en zijn de koppelingen met software in de loop van de tijd verbeterd. Ik heb met 2 Polo's echt probleemloos rondgereden, zo'n 160.000 km. Wat wel gebeurde, is dat er op enig moment niet vloeiend meer geschakeld werd, veroorzaakt door gewone maar zeer geringe slijtage; net als bij een gewone voetbediende koppeling. De oplossing is heel simpel: even terug naar de dealer die een 'adaptierit' maakt. Dat houdt niet meer in dan dat er iets in de Megatronic gekalibreerd wordt: de kisspoints van de beide koppelingen worden opnieuw bepaald en de DSG schakelt weer heerlijk.
Blijft dat de huidige 7 traps DSG's verschrikkelijk snel opschakelen: als ik normaal een kruispunt op rijd, staat de transmissie aan de overkant al in de 4e versnelling. Als je dat niet prettig vindt, dan is optimalisatie een prima iets. Maar in het kader van slijtage hoeft dit absoluut niet meer.