1.6 tdi project
Na veel speurwerk en vele e-mails heb ik het gevonden tuning voor de 1.6 tdi.
Ik moest en nog wel even over nadenken wel of niet doen, of alleen maar chippen. Maar ja bij mij moet altijd alles anders, en zoekt de grenzen op zonder dat het stuk loopt, hoop van zegen ..
Ik ben meer van mechanische tuning van de oude stempel, werd als kind al geboren met steek ring sleutels in me handjes, en tandjes voor door bijten van tyrips.
De intercooler heb ik al en veel beter als de originele hand harmonica, de prijzen variëren enorm tussen de 50 en de 700 euro nieuw of tweedehands. Pas wel op met een tweedehands intercooler dat er geen losse stukjes aluminium inzitten of iets anders, dat zal je turbo erg leuk vinden.
Beter is gewoon een nieuwe kopen valt best mee, heb wel een adres voor je.
Ik heb bijna dezelfde als op deze website alleen heb er veel minder voor betaald.
heb zelf erg goede ervaringen met deze mensen in uk.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/ (tik in: 1.6 tdi )
Moet nog wel een paar slangen bestellen met twee bochten, als ze binnen zijn en het mooie weer is voorbij dan ga ik lekker een dagje sleutelen in de garage.
Voor dat de andere turbo erop komt gaat we even een test doen met de motor, zoon testje kun je ook doen met vcds, maar bij mij gaat het iets anders zo ver ben ik nog niet.
Het mooiste is de turbo, vele vragen zich al af welke turbo past op de 1.6 tdi, op diverse forums wordt er beetje geheimzinnig over gedaan of wordt niet op je vragen beantwoordt, laat maar zeggen het geheim van de Smit.
er zijn vele mogelijkheden met de turbo, een grote originele turbo of de turbo laten bewerken met een big billet compressorwiel, wat zou je kiezen, er hangt ook een prijs kaartje aan.
De turbo wordt een CR 170 van de 2.0 tdi, zie foto: spruitstuk met de ovale poorten,
GTC1549vz of deze Garrett GTX775517
De originele compressorwiel wordt vervangen door een 52mm GTX CNC gefreesde aluminium compressorwiel, het gat wordt ook een stuk groter gemaakt, een betere as, en lagers.
Als je de originele 1.6 turbo laat bewerken heb je al winst van 10-15% in vergelijking met de standaard turbo.
Met nog meer extra aanpassingen kun je gaan tot 30 - 40% in vergelijking met de standaard turbo.
Er is een schatting gemaakt wat deze Big bewerkte turbo zou kunnen leveren, is niet bij elke auto het zelfde maar houdt je vast 230 pk. Met de originele Cr 170 upgrade turbo kom je op 180 pk ook leuk toch.
De koppel (Nm) moet nog naar gekeken worden, in verband met de versnellingsbak het aan kan. Ik zat met de golf op 450 Nm en dat voelt goed.
Nu eerst even grote opruiming in de garage oude VW onderdelen verkopen en andere troep, kan ik wel goed gebruiken bij deze project mocht het door gaan.
Ik laat het hier even bij.
Hebben jullie nog suggesties of ideeën laat het even weten.