EGR klep & Verstuiver?

Hey allemaal,

Mijn 1.2tdi bm verliest langzaam koelvloeistof. Ben voorbij garage gereden en zagen geen directe lek. Had tevens ook een groot stuk karton onder de auto gelegd om te kijken of hij daadwerkelijk lek is, maar geen spoor. Deze woensdag breng ik 'm weer naar de garage en gaan ze een druktest uitvoeren, alleen denk ik niet dat ze iets zullen vinden qua scheurtjes maar dat het eerder in de EGR klep zit. Ik las dat dat gerelateerd kan zijn? Misschien kan ik het zoekwerk daarmee verkorten bij de garage ;) (73.000km op de teller)

Ook reed ik laatst (+- 90km/h) en 'viel' de auto uit voor niet eens één secondje fzo? Toerental ging in dat secondje helemaal uit en direct weer naar boven naargelang mijn snelheid. Kon het ook zien aan het start-stop systeem, die ik even had uitgezet, dat weer aan was gesprongen. CC ging ook uit. Vervolgens ging het gloeiplugsignaal branden voor de rest van de rit. Paar uur later auto weer gestart en kwam niet meer terug... Las op een andere thread met Jurgen dat het een probleem is met de verstuiver!

Weet iemand hier raad mee? Alvast bedankt!!!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
De theorie erachter is om een wervel te creëren om zo een beter luchtmengsel te krijgen. Allemaal goed en wel, maar totaal nutteloos op een 1.2 tdi. Ten eerste zit je met directe inspuiting en ten tweede een turbo. Veel van die wervel zal er dus niet meer over blijven na compressie van de lucht (je zuigt enkel lucht aan en werkt met een luchtoverschot) . Een turbo moet zo weerstandsloos mogelijk aanzuigen en de aanzuigsnelheid (lage druk kant) ligt zeer hoog. De kans dat het ding dan ook door de turbo en de motor gaat is dan ook reëel. Zogezegd meer power op een moderne diesel of benzine is allemaal dikke zever, laat staan dat het iets zou doen aan interne vervuiling. Ik vergelijk het met die powerbar dat ik ooit eens heb gelezen op het net. Je steekt dat ding in de 12v plug en hup je had 10pk erbij ;)

TDI Club Nederland :: Bekijk onderwerp - Cyclone-X
 
De theorie erachter is om een wervel te creëren om zo een beter luchtmengsel te krijgen. Allemaal goed en wel, maar totaal nutteloos op een 1.2 tdi. Ten eerste zit je met directe inspuiting en ten tweede een turbo. Veel van die wervel zal er dus niet meer over blijven na compressie van de lucht (je zuigt enkel lucht aan en werkt met een luchtoverschot) . Een turbo moet zo weerstandsloos mogelijk aanzuigen en de aanzuigsnelheid (lage druk kant) ligt zeer hoog. De kans dat het ding dan ook door de turbo en de motor gaat is dan ook reëel. Zogezegd meer power op een moderne diesel of benzine is allemaal dikke zever, laat staan dat het iets zou doen aan interne vervuiling. Ik vergelijk het met die powerbar dat ik ooit eens heb gelezen op het net. Je steekt dat ding in de 12v plug en hup je had 10pk erbij ;)

TDI Club Nederland :: Bekijk onderwerp - Cyclone-X

Bedankt voor de duidelijke uitleg, Eddyfr! Bij deze zal ik je advies volgen :) Mooie WRC trouwens! Ge woont in Geel?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
Geel is groot eh :), daarbij is de WRC om te cruisen. Zal de WRC ook nooit in het centrum of ergens parkeren. Op de ring kan je me wel tegen komen, maar dan meestal wel aan 90kmh+ Stick Out Tongue of aan de shell - q8 tankstations daar ben ik ook vaak Big Grin

Haha! Op de ring moet ik ook zijn, maarja, de ring is dan ook nie klein idd! Veel bij tankstation omdat de WRC veel eet? ;)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
Vreemd eigenlijk bij die kmstand, maar kan dus blijkbaar. Wanneer moet trouwens de distributieriem vervangen worden? Ik lees 210000km op tnet, dus ze willen dat je waterpomp ook zo lang meegaat...

Klopt inderdaad! Rond de 200.000km zou de distributieriem vervangen moeten worden! Garagist dacht er ook aan de riem te vervangen nu de pomp er toch af moet. Zal het hem vragen als het vervangen wordt!

Vind het zelf ook vreemd, garagist voegde er ook aan toe dat de waterpompen (en EGR) vrij 'zwak' waren ontwikkeld voor de 1.2 litertjes :(
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!