Catunambu
Bekend lid
Hoiii Polo-vrienden!
Aangezien het Fiat forum een beetje heel dood is, stel ik mn vraag hier, in de hoop dat mensen ervaring hebben met het zelfde probleem (scheelt mij enorm veel diagnosetijd)
Het gaat om het verjaardagskado voor mn verloofde: Een Fiat 500 1.2 POP uit 2010.
- Waarom een Fiat 500 1.2 POP? "zij vind ze mooi en dit is haar droomautootje"
Wat is er mis met de auto:
Opzich niet heel veel, t ding rijd goed, ziet er van buiten nog zeer netjes uit (zeker voor zn kmstand, 282.000km) maar heeft wat achterstallig onderhoud.
Volgens de boekjes is er de laatste 50.000km niet veel meer aan gebeurd dan enkel het noodzakelijk kwaad (APK). Hierom wil ik het volgende sowieso aanpakken:
- Nieuwe biesjoes
- Nieuwe filtertjes
- Nieuwe distributieriem
- Nieuwe einddemper
- Interieur reinigen
- Nieuwe radio plaatsen van Ome Ali.
- Nieuwe klepseals
Op dit moment staat de auto bij een vriend thuis, die is bezig met het reinigen van het interieur (ding ruikt naar kroeg) en ik was daar laatst even om de nieuwe radio te testen (je weet maar nooit met Ome Ali). Om te voorkomen dat de accu leeg zou lopen heb ik de motor maar even gestart. Direct na het starten liep de motor heel mooi, enkele seconden later kreeg deze het even heel zwaar en met een dot gas leek de motor eerst even te verzuipen om zich daarna, al sputterend, te herpakken en een dikke blauw/grijze rookpluim uit te blazen. Hierna liep t torretje weer enkele seconden heel mooi 1100rpm (warmloop stand denk ik?). Echter, toen de motor "warm" was en het toerental onder de 1000rpm kwam, begon de motor over te slaan. En niet lichtelijk, nee, duidelijk voelbaar door de hele auto, deze schudde en trilde behoorlijk als de motor oversloeg. Aan gezien de motor elke 2-3 seconden 1x oversloeg, vond ik dit behoorlijk irritant. Zodra de motor boven de 1000rpm komt, is er niks mis mee en loopt ie als een zonnetje. Rijden doet ie dan ook als de beste!
Nu heb ik wat lopen snuiten op het internet en kwam ik een aantal (mogelijke) oorzaken tegen:
- Koolstoffilter verzadigd
- Terugslagklepje van het EVAP systeem (locatie: inlaatspruitstuk cil. 4) defect waardoor er benzine in de inlaat komt.
- Overslag op bougie/bougiekabels
- Distributie riem niet op tijd
- krukaspositiesensor te grote luchtspleet.
Zijn er hier nog mensen met een aantal tips en tricks die ik kan proberen om de auto, voor 8 maart, weer in goed werkende staat kan krijgen?
Nog even een paar fotootjes van het brik:
Aangezien het Fiat forum een beetje heel dood is, stel ik mn vraag hier, in de hoop dat mensen ervaring hebben met het zelfde probleem (scheelt mij enorm veel diagnosetijd)
Het gaat om het verjaardagskado voor mn verloofde: Een Fiat 500 1.2 POP uit 2010.
- Waarom een Fiat 500 1.2 POP? "zij vind ze mooi en dit is haar droomautootje"
Wat is er mis met de auto:
Opzich niet heel veel, t ding rijd goed, ziet er van buiten nog zeer netjes uit (zeker voor zn kmstand, 282.000km) maar heeft wat achterstallig onderhoud.
Volgens de boekjes is er de laatste 50.000km niet veel meer aan gebeurd dan enkel het noodzakelijk kwaad (APK). Hierom wil ik het volgende sowieso aanpakken:
- Nieuwe biesjoes
- Nieuwe filtertjes
- Nieuwe distributieriem
- Nieuwe einddemper
- Interieur reinigen
- Nieuwe radio plaatsen van Ome Ali.
- Nieuwe klepseals
Op dit moment staat de auto bij een vriend thuis, die is bezig met het reinigen van het interieur (ding ruikt naar kroeg) en ik was daar laatst even om de nieuwe radio te testen (je weet maar nooit met Ome Ali). Om te voorkomen dat de accu leeg zou lopen heb ik de motor maar even gestart. Direct na het starten liep de motor heel mooi, enkele seconden later kreeg deze het even heel zwaar en met een dot gas leek de motor eerst even te verzuipen om zich daarna, al sputterend, te herpakken en een dikke blauw/grijze rookpluim uit te blazen. Hierna liep t torretje weer enkele seconden heel mooi 1100rpm (warmloop stand denk ik?). Echter, toen de motor "warm" was en het toerental onder de 1000rpm kwam, begon de motor over te slaan. En niet lichtelijk, nee, duidelijk voelbaar door de hele auto, deze schudde en trilde behoorlijk als de motor oversloeg. Aan gezien de motor elke 2-3 seconden 1x oversloeg, vond ik dit behoorlijk irritant. Zodra de motor boven de 1000rpm komt, is er niks mis mee en loopt ie als een zonnetje. Rijden doet ie dan ook als de beste!
Nu heb ik wat lopen snuiten op het internet en kwam ik een aantal (mogelijke) oorzaken tegen:
- Koolstoffilter verzadigd
- Terugslagklepje van het EVAP systeem (locatie: inlaatspruitstuk cil. 4) defect waardoor er benzine in de inlaat komt.
- Overslag op bougie/bougiekabels
- Distributie riem niet op tijd
- krukaspositiesensor te grote luchtspleet.
Zijn er hier nog mensen met een aantal tips en tricks die ik kan proberen om de auto, voor 8 maart, weer in goed werkende staat kan krijgen?
Nog even een paar fotootjes van het brik:
Volkswagen
Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|