Fiat kenners gezocht!

Catunambu

Bekend lid
Hoiii Polo-vrienden!

Aangezien het Fiat forum een beetje heel dood is, stel ik mn vraag hier, in de hoop dat mensen ervaring hebben met het zelfde probleem (scheelt mij enorm veel diagnosetijd)

Het gaat om het verjaardagskado voor mn verloofde: Een Fiat 500 1.2 POP uit 2010.
- Waarom een Fiat 500 1.2 POP? "zij vind ze mooi en dit is haar droomautootje"

Wat is er mis met de auto:
Opzich niet heel veel, t ding rijd goed, ziet er van buiten nog zeer netjes uit (zeker voor zn kmstand, 282.000km) maar heeft wat achterstallig onderhoud.
Volgens de boekjes is er de laatste 50.000km niet veel meer aan gebeurd dan enkel het noodzakelijk kwaad (APK). Hierom wil ik het volgende sowieso aanpakken:
- Nieuwe biesjoes
- Nieuwe filtertjes
- Nieuwe distributieriem
- Nieuwe einddemper
- Interieur reinigen
- Nieuwe radio plaatsen van Ome Ali.
- Nieuwe klepseals

Op dit moment staat de auto bij een vriend thuis, die is bezig met het reinigen van het interieur (ding ruikt naar kroeg) en ik was daar laatst even om de nieuwe radio te testen (je weet maar nooit met Ome Ali). Om te voorkomen dat de accu leeg zou lopen heb ik de motor maar even gestart. Direct na het starten liep de motor heel mooi, enkele seconden later kreeg deze het even heel zwaar en met een dot gas leek de motor eerst even te verzuipen om zich daarna, al sputterend, te herpakken en een dikke blauw/grijze rookpluim uit te blazen. Hierna liep t torretje weer enkele seconden heel mooi 1100rpm (warmloop stand denk ik?). Echter, toen de motor "warm" was en het toerental onder de 1000rpm kwam, begon de motor over te slaan. En niet lichtelijk, nee, duidelijk voelbaar door de hele auto, deze schudde en trilde behoorlijk als de motor oversloeg. Aan gezien de motor elke 2-3 seconden 1x oversloeg, vond ik dit behoorlijk irritant. Zodra de motor boven de 1000rpm komt, is er niks mis mee en loopt ie als een zonnetje. Rijden doet ie dan ook als de beste!

Nu heb ik wat lopen snuiten op het internet en kwam ik een aantal (mogelijke) oorzaken tegen:
- Koolstoffilter verzadigd
- Terugslagklepje van het EVAP systeem (locatie: inlaatspruitstuk cil. 4) defect waardoor er benzine in de inlaat komt.
- Overslag op bougie/bougiekabels
- Distributie riem niet op tijd
- krukaspositiesensor te grote luchtspleet.

Zijn er hier nog mensen met een aantal tips en tricks die ik kan proberen om de auto, voor 8 maart, weer in goed werkende staat kan krijgen?

Nog even een paar fotootjes van het brik:
IMG_7146.JPG
IMG_7147.JPG
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Geen ervaring met dit type auto. Het eerste wat in mij opkomt zijn vette bougies. Gezien je aangeeft dat hij overslaat en blauwe rook pluimt.
Wellicht dat een meer Fiat ervaren forumlid iets zinnigs kan roepen. Succes!
 
Volkswagen  Polo 6C 
Ja! Daarom wil ik ook eerst beginnen met de bougies te vervangen en een test uit te voeren op de bougiekabels. Deze schijnen nog wel eens problematisch te zijn.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Ik heb niet zo veel ervaring met Fiatjes, ik weet alleen dat sommige blokken bekend staan als slecht en sommige wat minder slecht

Aftermarket radio kan ik wel evt ervaringen mee delen (redelijk wat ingebouwd)
 
Volkswagen  Polo 
Ik heb niet zo veel ervaring met Fiatjes, ik weet alleen dat sommige blokken bekend staan als slecht en sommige wat minder slecht

Aftermarket radio kan ik wel evt ervaringen mee delen (redelijk wat ingebouwd)
Ik weet wel dat het blok in deze Fiat niet bekend staat om zn falen. Die 1.2 is redelijk betrouwbaar en probleemloos. De 0,9 is een regelrecht drama.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
  • Leuk
Waarderingen: dov
Ik heb niet zo veel ervaring met Fiatjes, ik weet alleen dat sommige blokken bekend staan als slecht en sommige wat minder slecht

Aftermarket radio kan ik wel evt ervaringen mee delen (redelijk wat ingebouwd)

Deze radio heb ik besteld. Volgens mij de 16GB CarPlay. heb hier E188,66 voor betaald toen. Hij doet t in iedergeval wel. Moet nu alleen de bedrading van de Parrot eruit rammen. Wat een ongelovelijke TIEFUSbende achter dat dashboard!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Mijn vriendin rijd nu al een goed jaar een Fiat 500c uit 2015 dacht ik, nog geen eens 50.000km op de teller. Je zou 'em nieuw kunnen noemen, leuk autootje. Ik heb de Fiat best vaak meegepakt om rond te komen toen ik zelf nog geen auto had, en als ik me altijd aan 1 ding stoorde was het het opstarten van de Fiat. Ik snap wat je bedoelt met het goed starten, daarna moeizaam pruttelen voor 2 seconden en hierna lopen als een zonnetje (Alleen loopt die van jou nog niet als een zonnetje als ik het zo hoor hehe). Volgens mij is dit dan ook Fiat eigen, want dit gebeurd dus ook bij die van mijn vriendin, alleen is het niet super aanwezig, maar je merkt het wel. Het voeld indd een beetje alsof de hele auto shaked. Dit zou de pluimpjes en overslaan niet verklaren, maar wel het 'moeizame starten'.

De auto heeft ook al een grote beurt gehad, hier hebben ze ook niets geks gevonden. Dus ga er vanuit dat het niets schadelijks is.

Ik kan het verkeerd hebben, maar het klinkt bekent in de oren bij een nieuwere Fiat 'mede-eigenaar' haha!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
 
Volkswagen  Polo 6R 
Mijn vriendin rijd nu al een goed jaar een Fiat 500c uit 2015 dacht ik, nog geen eens 50.000km op de teller. Je zou 'em nieuw kunnen noemen, leuk autootje. Ik heb de Fiat best vaak meegepakt om rond te komen toen ik zelf nog geen auto had, en als ik me altijd aan 1 ding stoorde was het het opstarten van de Fiat. Ik snap wat je bedoelt met het goed starten, daarna moeizaam pruttelen voor 2 seconden en hierna lopen als een zonnetje (Alleen loopt die van jou nog niet als een zonnetje als ik het zo hoor hehe). Volgens mij is dit dan ook Fiat eigen, want dit gebeurd dus ook bij die van mijn vriendin, alleen is het niet super aanwezig, maar je merkt het wel. Het voeld indd een beetje alsof de hele auto shaked. Dit zou de pluimpjes en overslaan niet verklaren, maar wel het 'moeizame starten'.

De auto heeft ook al een grote beurt gehad, hier hebben ze ook niets geks gevonden. Dus ga er vanuit dat het niets schadelijks is.

Ik kan het verkeerd hebben, maar het klinkt bekent in de oren bij een nieuwere Fiat 'mede-eigenaar' haha!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Heeft je vriendin een twinair? Of ook de simpele 1.2? Ik weet van de rampzalige twinair dat ie inderdaad best schud met starten (2-cilindertjes heah)

mn schoonmoeder rijd een Panda met 182k op de klok, zelfde motor, zelfde chassis maar geen enkel van deze klachten. ik verwacht dan ook dat er wel iets mis is.

Zou het inderdaad zoeken in te veel brandstof door de dingen die je zelf al aangaf of eventueel een defecte lambda sensor. Maar zonder meetwaardeblokken tijdens het euvel wordt het vrij lastig diagnose stellen.. :)
Ik zal proberen de meetwaardeblokken op te vragen, een maat van mij heeft software speciaal voor Fiat en andere italiaanse meuk, die mag ik gelukkig lenen. zal dan ff de waardes opvragen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Hier ook een Polo rijder met een vriendin met een Fiat 500 Stick Out Tongue

mijn vriendin heeft een twinair. maar bij die ook moeizaam starten en 2 minuten beroerd lopen. daarna tokkelt hij wel grappig.

Ik volg graag even m.b.t die radio. graag je bevindingen waar je tegenaan loopt qua bekabeling etc. wij zoeken namelijk ook zoiets.
 
Volkswagen  Golf 7.5 
Z
Hier ook een Polo rijder met een vriendin met een Fiat 500 Stick Out Tongue

mijn vriendin heeft een twinair. maar bij die ook moeizaam starten en 2 minuten beroerd lopen. daarna tokkelt hij wel grappig.

Ik volg graag even m.b.t die radio. graag je bevindingen waar je tegenaan loopt qua bekabeling etc. wij zoeken namelijk ook zoiets.
Zolang de bekabeling origineel is, lijkt de radio prima te werken! Het is mij gelukt om de CANbus gegevens op te vragen. Dus out of the box werkt t prima! Alleen wel jammer dat er bij mij zon stomme parrot in heeft gezeten. Voor t geld is t niet gek!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Gebruik je de Apple Carplay ook?
Dat was wel 1 van de redenen om de radio aan te schaffen. Echter heb ik de radio enkel nog maar even getest. Binnenkort komt de Fiat mijn kant weer op en ga ik de radio inbouwen en volledig testen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Iets heel anders, maar misschien wel een puntje van aandacht... de handgrepen (aan de buitenzijde) van beide portieren van de Fiat 500 (2011) van mijn vrouw gingen ineens loszitten. Scharnieren bleken afgebroken te zijn. Dit gebeurde toevallig genoeg vlak na elkaar. Zou een bekende kwaal zijn...
 
Volkswagen  T-cross 
Iets heel anders, maar misschien wel een puntje van aandacht... de handgrepen (aan de buitenzijde) van beide portieren van de Fiat 500 (2011) van mijn vrouw gingen ineens loszitten. Scharnieren bleken afgebroken te zijn. Dit gebeurde toevallig genoeg vlak na elkaar. Zou een bekende kwaal zijn...
bij die van mijn vriendin ook. Bouwjaar 2015 o_O
 
Volkswagen  Golf 7.5 
Iets heel anders, maar misschien wel een puntje van aandacht... de handgrepen (aan de buitenzijde) van beide portieren van de Fiat 500 (2011) van mijn vrouw gingen ineens loszitten. Scharnieren bleken afgebroken te zijn. Dit gebeurde toevallig genoeg vlak na elkaar. Zou een bekende kwaal zijn...
Ow! Da's vast gemaakt van echte (scharnier)Penne!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
@iichel ik had begrepen dat jij behoorlijk wat verstand hebt van diagnose stellen. Ik zit met het volgende probleem (again):

Toen ik de auto had gekocht en de radio in had gebouwd, wilde de auto spontaan niet meer starten. Een no start no crank situatie. Klap op de startmotor had geen effect. Mijn Foxwell uitleesapparaat er maar eens bij gepakt en op de livedata in kunnen zien dat:
- Contact slot goed functioneert, ACC, ON en START werden correct geregistreerd door de ECU.
- Neutraalschakelaar goed functioneert (Neutral wanneer de auto in zn vrij staat en niks als de auto in de versnelling staat)
- de ECU aan geeft dat de auto klaar is om te starten.
Echter gebeurt er niks anders dan "the sound of silence".

Schema's opgevraagd van het startcircuit van de Fiat en kwam er achter dat er 3 relais in het startcircuit zitten:
- Start-Stop relais (bediend door de BCM, indien de SS niet beschikbaar is zal dit relais niet inschakelen en de auto niet starten)
- Hulpstroom relais voor het start relais (als ik het goed herinner word dit relais door het contactslot aangestuurd)
- Start relais op de startmotor

Van deze relais staan er 2 in serie: de eerste 2. De stroom neemt de weg via het hulpstroomrelais door het SS relais naar het stuurcontact op de startmotor.
Na een poosje meten, testen en zoeken (natuurlijk was het probleem toen niet meer aanwezig) er achter gekomen dat:
- bedrading vanaf de zekeringskast goed is
- het SS-relais aansturing krijgt
- het overbruggen van het SS relais een foutcode opleverd in de ECU.

Omdat het probleem niet meer aanwezig was in de auto, het SS en het hulpstroomrelais vervangen (tenminste, ik denk het hulpstroomrelais te hebben vervangen, dit lijkt nergens beschreven te zijn helaas). Probleem is toen ook ongeveer een half jaar lang weg gebleven. Geen last meer gehad, ook niet na lange periodes van stilstand (de auto rijd amper) tot, jawel, vorige week vrijdag. En meteen de jackpot hoor!

De auto uit geleend aan een klant van mij en mn compagnon (onze leenauto had het opgegeven op zaterdagavond 18:00 met een lekke benzine slang, slang niet op voorraad en de auto zou worden uitgeleend aan die klant). Deze dame heeft de auto de hele week kunnen gebruiken zonder problemen, tot dus die vrijdag: Auto start niet meer in een parkeergarage in Zwolle. Ik zelf zat voor mn werk in Tiel (niet echt bepaald naast elkaar). Gelukkig heeft deze dame 2 vriendelijke mannen gevonden die de auto hebben aangeduwd waarop de motor meteen aansloeg (Immers, de ECU geeft aan dat de motor klaar is om gestart te worden). Deze dame heb ik toen uitgelegd hoe ze het SS moest uitschakelen. Hierop heeft ze het wonderschone Drentheland weer weten te bereiken en de auto bij haar ouders geparkeerd. Hier wilde de auto weer niet starten. Zaterdag avond de auto opgehaald en op de locatie een aantal tests uitgevoerd:
- SS relais verwijderd en met een probe 12V aangeboden op de relaiscontacten, de auto startte niet (deed ie eerder wel).
- SS relais beluisterd, deze word aangestuurd en klikt ook
- Auto aangeduwd: motor sloeg meteen aan en liep prima.

Auto naar de werkplaats gereden en op de brug gezet, weer een startpoging gedaan: Probleem nog steeds aanwezig (YESS!):
- gemeten op het stuurcontact van de startmotor tijdens het starten: geen spanning
- Spanning aangeboden op het stuurcontact van de startmotor: motor ging rond en sloeg aan.

Hierna startte de auto wonderbaarlijk weer op eigen kracht!
4 start pogingen later:
- weer geen spanning op het stuurcontact van de startmotor

Het SS-relais verwijderd en spanning aangeboden op het contact richting de startmotor: niks
Het SS-relais terug geplaatst en de auto startte ongeveer 5-6x probleemloos en het probleem trad weer op. SSrelais overbrugt en de auto startte weer probleemloos (gevolg dat we vroeg kerst hebben dit jaar. de lampjes van de kerstboom functioneren prima) Dit leverde ook meteen weer een foutcode op in de ECU aangaande het SS-relais dat was kortgesloten of doorverbonden aldus de Autel MS906-PRO. Relais terug geplaatst en de auto startte de komende 20x prima zonder haperingen. probleem was dus weer verdwenen en verdere diagnose bijna onmogelijk. Via de Autel is het helaas niet mogelijk om de startmotor aan te sturen.

Mijn conclusie is: ergens zit een wackelcontact of een controller/computer die loopt te f*cken. Maar hoe kom ik er achter welke het is als het probleem zo sporadisch is dat de kans groter is dat ik miljonair word van het winnen van de staatsloterij dan dat de storing optreed ten tijde van metingen. Welke dingen kan ik proberen om uit te vogelen waar het probleem zich bevind?

Kleine sidenote: die zelfde zaterdagavond de auto met overbrugt SS-relais wezen tanken en ik kreeg de indruk dat de auto na het op contact zetten meteen ging starten zonder dat hier een opdracht voor gegeven was door mij. Dit maakt dat ik de auto niet meer aan mijn vrouw toe vertrouw zolang dit relais is overbrugt.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
doe eens een schema posten en dingen als bv een neutraalsensor van de bak, koppeling sensor, remsensor checken
Als ik de ECU mag geloven functioneren de neutraalsensor, koppelingssensor en remsensor prima. ECU krijgt deze informatie binnen corresponderend aan het bedienen van deze organen. Nu is het mij wel opgevallen dat het bij deze Fiat niet noodzakelijk is om de auto in zn Neutraal te zetten en/of de koppeling in te hoeven trappen voor het starten (dit heb ik met live data uitlezen ook geprobeerd, de ECU zit dan de correcte stand van de sensoren zoals ik deze bedien of juist niet bedien) Het schema probeer ik weer boven water te krijgen, dit zal waarschijnlijk een enorme zoektocht worden in de oude fotos en bestanden op mn oude telefoon.... Die krijg je nog!

Overigens weet ik van de remsensor dat dit ook een heel sterk kerstgevoel geeft als die hapert of kapot is. mn zwager rijd een Punto uit het zelfde bouwjaar en heeft inmiddels al enkele maanden kerst achter de rug!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!