Fiat kenners gezocht!

Oke! Gisteravond:

- 14988 is een relais dat door de ECU word aangestuurd. Dit is het relais dat voorkomt dat de motor zal gaan starten. Dit relais is al eens vervangen. Vanaf de contacten van dit relais is het mogelijk de startmotor direct aan te sturen met een dongel.
- tussen dit relais en de startmotor zit een grote stekker. Deze contacten zijn goed en de contactweerstand is minder dan 1 ohm
- de contacten in de zekeringskast zijn in goede staat, weerstand naar massa is minder dan 1 ohm, weerstand naar plus is minder dan 1 ohm.
- 14988 word aangestuurd door de ECU, deze kabel is in goede staat en de weerstand bedraagd minder dan 1 ohm.
- contacten in de stekker van de ECU zijn in goede staat.
- 10752 is het StartStop relais. Deze word aangestuurd (getest met actuator test)

Er blijven nu 2 verdachten over:
- de ECU is defect
- contactslot is defect

Contactslot defect verwacht ik eigelijk niet: 14988 leek bij de laatste foutsituatie geen aansturing te krijgen. Hierbij zeg ik bewust “leek”. Ik kon geen 2e keer meten aangezien de auto toen weer startte.

ECU defect: lijkt meer in de lijn der verwachting: auto verzuipt soms, motor bokt af en toe heftig bij 1500 of 2500rpm zonder missfire gedetecteerd en stationair hobbelt de motor sterk in toerental. Daarnaast, als het probleem optreed en de sleutel word langer in startpositie gehouden wil de auto soms ineens WEL weer starten. Koppelingsschakelaar is goed: motor is begrensd op 3500rpm in zn vrij met ingetrapte koppeling, koppeling iets los laten en toerental stijgt tot toerenbegrenzer bij 6500rpm. Rem schakelaar werkt goed, deze staat bekend op de ESP en ABS fouten als deze niet werkt naar behoren. Neutraal schakelaar werkt goed: stationair toerental word verhoogd bij het inschakelen van een versnelling. Daarnaast komen al deze signalen juist aan in de computer als de foutsituatie optreed
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
oftewel, financieel total loss :mrgreen: :poop:

contactslot lijkt een relais aan te sturen, dus weinig stroom, die kun je eventueel overbruggen met een drukschakelaar om uit te sluiten
Sowieso wil ik onder de motorkap een drukknop maken op/naast de zekeringskast. Mocht ie weer vervelend doen, dan issie altijd via deze drukknop te starten. Ik had al eens een bruggetje gemaakt om 14988 te omzeilen. Mn vrouw weet inmiddels ook hoe en wat ze moet doen als ze 14988 moet omzeilen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Ik zou toch eens kijken waar het probleem zit. Als er in de ECU een hoge overgangsweerstand zit, ergens intern, dan kan dat leiden tot hoge temperaturen op dat contactpunt, met nare gevolgen voor andere soldeerpunten. Ask me how I know :P
 
Ik zou toch eens kijken waar het probleem zit. Als er in de ECU een hoge overgangsweerstand zit, ergens intern, dan kan dat leiden tot hoge temperaturen op dat contactpunt, met nare gevolgen voor andere soldeerpunten. Ask me how I know Stick Out Tongue
Ik vermoed dat ik de ECU niet kan open maken bij Fiat. Hij keek ingegoten te zijn..
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Ik ben van 4k PDC naar 8k gegaan omdat mn oem module intern was gesmolten
oeii! ik denk dat ik die Fiat dan maar even All Risk ga verzekeren! Ik heb even gekeken naar de prijs van een ECU: 400-750 voor een nieuwe of sleutelvrije ECU... Gaat bassie niet doen! Iemand nog een 1.8 20VT liggen? Complete swap graagStick Out Tongue

Eerst maar even aanzien of er nog meer problemen ontstaan in die motoraansturing. Knopje van 20 euro is goedkoper dan meteen smijten met een nieuwe ECU. Zolang de startmotor maar word aangestuurd kan de auto in iedergeval blijven rijden. Als t probleem weer optreed, kan ik verder zoeken. Op dit moment loopt het spoor dood omdat de auto t weer normaal doet.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Oorzaak gevonden, opgelost en volgend probleem geïntroduceerd.

Aangezien ik het probleem met meten niet kon vinden en telkens als de storing optrad deze na enkele ogenblikken ook weer opgelost kon zijn, besloten om de auto te prepareren met een "startknop". Een mooie chique RVS knopje gekocht, op de plek van de sigarettenaansteker geplaatst, kabel naar het motorruim getrokken, pluskabel van de startmotor gehaald en tot mn verbazing viel het stuurstroomcontact meteen los.

Echt weer een Fiat oplossing: de moer van de hoofdstroomkabel houd met een metalen veer de stuurstroomkabel op zn plek. Aangezien ik hier niet snel een kabel op aan kon sluiten, besloten de startmotor te demonteren en meteen het stuurcontact te inspecteren en jawel! daar lijkt zich het probleem voor te doen: corrosie en puntlassen zichtbaar. Verklaard meteen waarom het probleem optrad tijdens koud en vochtig weer en dat dit onregelmatig was. op moment van slecht contact startte de auto niet of heel laat, ten tijde van goed contact, waren de contacten aan elkaar "gelast" en startte de auto prima.

Oplossing: contact geëlimineerd en een aansluiting gemaakt op een "verstopt" schroefcontact op het startrelais. Hier een kabel en een deugdelijke stekker aan bevestigd, onder de auto het contradeel gemaakt, aftakking (verwijderbaar) gemaakt naar de startknop en de auto lijkt weer prima te starten.

Het volgende probleem: Auto start prima, tenzij deze uit gaat door startstop. Motor start niet , Eerst brand MML, dan SS en dan een waarschuwingsdriehoek in het dashboard. Auto start wel met de startknop. Vermoeden is dat de ECU in de war is door de startknop. Nog geen tijd gehad om dit te testen. verhaal word vervolgd!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Heb ik gedaan: iets met onlogisch signaal van het start stop relais. Maar verder geen tijd gehad om hier nog mee bezig te zijn. Andere prio's en mn vrouw zit toch met haar poot omhoog in de bank!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Dat kan verklaard worden door je drukknop inderdaad
is mijn vermoeden ook. Zodra ik weer een momentje krijg van: "nou, nu heb ik weer zin om met die auto te knooien" zal ik er mee verder gaan en jullie op de hoogte houden!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Probleem met de Fiat is verplaatst naar Bosnië. Vervolgens het lokale probleem vergroot met de aankoop van een Mini Cooper S uit 2004 waarvan de supercharger nogal een eigen concert geeft tijdens motorbedrijf (vermoedelijk lagers/koppeling in de snuit van de charger. Waterpomp zijde is mooi stil). Vrouwlief is wel blij met de extra 100pk tov de Fiat! binnenkort een ander charger monteren met een 15% kleinere pulley, dan nog even een chipje erop om het lot nog meer te tarten!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
  • Geweldig
Waarderingen: Sal
Probleem met de Fiat is verplaatst naar Bosnië. Vervolgens het lokale probleem vergroot met de aankoop van een Mini Cooper S uit 2004 waarvan de supercharger nogal een eigen concert geeft tijdens motorbedrijf (vermoedelijk lagers/koppeling in de snuit van de charger. Waterpomp zijde is mooi stil). Vrouwlief is wel blij met de extra 100pk tov de Fiat! binnenkort een ander charger monteren met een 15% kleinere pulley, dan nog even een chipje erop om het lot nog meer te tarten!
Dit zijn de betere keuzes, moet een heerlijk wagentje zijn!
 
Volkswagen  Polo 6R 
wagentje rijd als een droom! heerlijk sturen, lekker vlot!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!