Woensdagavond heb ik mijn auto bij RMR ingeleverd zodat Ruben van RMR donderdag de boel kon gaan inbouwen. Voor de tweeters gaf hij als advies om ze op een beugeltje te plaatsen zodat je ze kan richten op de bestuurder, dit geeft het beste geluidskwaliteit. Helaas zie je de tweeters dan natuurlijk zitten en ik wil het graag uit het zicht houden.
Toen ik daar aankwam met al m'n spullen heeft hij de kabels bekeken wat de kwaliteit was en heeft hij me hier ook wat uitleg over gegeven waarom het wel of niet goed was en heeft hij me ook de verschillen laten zien.
Het heeft hem vervolgens 14 uur gekost om de boel netjes in te bouwen en af te stellen, maar het resultaat mag er dan ook wel zijn! Van buiten is niets te zien van de geluidsinstallatie, maar zodra je de radio aanzet hoor je het verschil meteen. Het geluid is veel zuiverder en beter. De subwoofer is een goeie toevoeging voor de lage tonen en met de sub remote kan ik hem nu snel aanpassen afhankelijk van wat beter klinkt voor de muziek.
Met deze installatie heb ik nu ook tijdscorrectie in de auto, eigenlijk had ik niet verwacht dat dit veel zou uithalen en wilde ik dit in eerste instantie ook liever niet. Het had me een hoop geld gescheeld maar Ruben heeft me toch weten over te halen om de processor erbij te nemen. Je hebt een aantal voordelen met een processor:
- de processor heeft high-level ingangen en vervolgens kan je met component kabels naar de versterker, minder kans op vervorming van het geluid.
- de processor heeft tijdscorrectie. Normaal gesproken hoor je de speakers links altijd wat harder dan de speakers rechts. Je kan natuurlijk het balans op de radio aanpassen maar hiermee wordt alleen het volume aangepast en wordt het geluid nog steeds op hetzelfde moment afgespeeld en komt het op verschillende momenten bij jou aan. Door gebruik te maken van tijdscorrectie komt het geluid exact hetzelfde moment vanaf elke speaker en subwoofer bij de bestuurder aan waardoor het geluid weer een stuk strakker klinkt.
Bij mij in de auto lijkt het nu alsof de muziek direct vanaf voren komt in plaats van vanaf de zijkanten.
- je kan de processor helemaal instellen via de computer. Hierin kan je de filters aanpassen en ook de tijdscorrectie. Dit ga ik zeker nog uitproberen, maar hier heb ik nog geen tijd voor gehad.
Er was wel 1 klein probleem met de mutebox van de Bury carkit. Zodra hij van de carkit terugschakelde naar de muziek kwam er een behoorlijke knal uit de speakers. Maar dit heeft ie meteen gefixed en alles werkt nu weer naar behoren.
Ik ben in ieder geval zeer tevreden met de installatie en de kwaliteit die RMR heeft geleverd! Ik kan het anderen ook zeker aanraden om er eens langs te gaan. Je kan echt merken dat ze passie voor muziek hebben en ze nemen de tijd om je goed advies te geven.
RMR Soundsystems
Hij heeft ook wat foto's gemaakt van de hele installatie:
http://www.mypolo.nl/forum/members/firefly-albums-rmr-audio-inbouwen.html