Fluitend geluid

Heb is een vraagje,

Hoor nadat ik mn polo heb laten chippen wat geluiden die me nog niet eerder opgevallen waren... is het normaal dat je na tuning een aanweziger huilend geluid hoort en bij tussengas een soort ratelend geluid? Misschien stelt het niks voor en is dit normaal maar vraag het effe voor de zekerheid.

Thanks
 
mijn 105TSI fluit ook meer met chip, is idd normaal, komt door de hogere draaisnelheid van de turbo. Mn DSG rammelt al sinds nieuw maar verder geen ratels erbij gekregen of iets dergelijks
 
Heb het nog is een tijdje aangekeken/aangehoord om het geluid wat beter te kunnen omschrijven. Heb intussen ook al de tuner gecontacteerd. Die zegt dat het geluid van je turbo normaal gezien nauwelijks merkbaar verandert... Hij rijdt wel prima overigens

Nu is het zo dat ik het nog altijd hoor, maar om de een of andere reden is het niet altijd aanwezig... soms klinkt het echt aanwezig en soms minder. Vooral op 2000 toeren hoor je een fluitend/zoemend geluid en ook in neutraal/koppeling ingetrapt en dan gas geven ( het is gaat gelijk op met je toerental )

Ik vroeg me af of het misschien niks met tuning te maken kan hebben. dit merkte ik namelijk ook is op en vroeg me of dit normaal was ( motor was al warm (15-20 min rijden) ::: zie foto

Nog is bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG00255-20121008-0916.jpg
    IMG00255-20121008-0916.jpg
    42.1 KB · Weergaven: 101
wat water is normaal, dit wordt altijd wel gevormd in je katalisator. (O2 + hydrocarbons = H2O + CO2). Hoe snel is die plek gevormd? Als je geen last hebt van overmatig koelwaterverlies is dit gewoon normaal :)

Hoe is de auto gechipped? extern of via OBD? anders zou je de tuning er ff uit kunnen halen en luisteren hoe het dan klinkt
 
@polodave

Plek is er vrij snel, vond het vreemd omdat ik dacht dat normaal het water wel verdampt als de uitlaat enz. warm is.. Koelvloeistof is in orde. Hij is via obd getuned bij jd...

@bosino

Denk niet dat het mogelijk om het op te nemen... :/
 
zou ik inderdaad ook verwachten, was maar een schot in het donker ;) het water moet ergens vandaan komen namelijk, gelukkig niet uit je koelwatersysteem dus lijkt het niet dat het kwaad kan. Tuning tijdelijk verwijderen is inderdaad geen optie.

Heb je al iemand onder de kap laten luisteren terwijl je stationair gas geeft? misschien zit het ergens waar je het niet verwacht.. Andere dingen die toerenafhankelijk zijn: Dynamo/waterpomp enz.

Ben geen geleerde maar meedenken is altijd handig toch?
 
Mij hebben ze eerlijk gezegd altijd geleerd dat een licht fluitende turbo normaal is, en dat je dat na de chip harder hoort is volgens mij ook normaal.. je kan niet verwachten dat die extra pk's gwn uit de lucht komen vallen, je turbo moet dar harder voor werken dus ga je hem ook meer horen.. Mijn turbo fluit ook, de ene keer al wat meer dan de andere dat hangt van de temperatuur buiten af, en die rijd al 100.000 km zonder problemen..
 
Mij hebben ze eerlijk gezegd altijd geleerd dat een licht fluitende turbo normaal is, en dat je dat na de chip harder hoort is volgens mij ook normaal.. je kan niet verwachten dat die extra pk's gwn uit de lucht komen vallen, je turbo moet dar harder voor werken dus ga je hem ook meer horen.. Mijn turbo fluit ook, de ene keer al wat meer dan de andere dat hangt van de temperatuur buiten af, en die rijd al 100.000 km zonder problemen..

Na het chippen gaat de turbo echt niet harder werken of draaien, een turbo werkt op uitlaatgassen en die stroom uitlaatgassen blijven gelijk voor/na het chippen. Wat er gebeurt bij het chippen is dat je meer turbo druk toelaat, om het even simpel uit te leggen, voor het chippen heb je(bijvoorbeeld) 0.5bar luchtdruk en zodra de turbo meer druk op ging bouwen werd het "teveel" aan lucht afgeblazen door de wastegate. Nu, na het chippen is de wastegate ingesteld op bijv 0.9bar aan luchtdruk voordat de wastegate open gaat wat inhoud dat er meer druk in het inlaat traject ontstaat dus kan er meer brandstof heen waardoor je meer vermogen hebt.

De draai snelheden van de turbo zal daarom ook nauwelijks verschillen voor en na het chippen.
 
je denkt andersom. De wastegate zit in het uitlaat traject, het is niet het overschot aan ingaande lucht wat wordt afgelaten, maar het overschot aan uitlaatgassen via de wastegate wanneer de drukmeter in het INlaattraject aan zijn gewenste waarde komt. Wastegate dicht = meer uitlaatgassen de turbo in = meer toeren = meer lucht = meer druk.

En meer druk is meer potentieel volume, er zijn dus wel degelijk meer uitlaatgassen. Gevolg: turbo maakt meer toeren en wastegate ligt ook verder open.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je denkt andersom. De wastegate zit in het uitlaat traject, het is niet het overschot aan ingaande lucht wat wordt afgelaten, maar het overschot aan uitlaatgassen via de wastegate wanneer de drukmeter in het INlaattraject aan zijn gewenste waarde komt. Wastegate dicht = meer uitlaatgassen de turbo in = meer toeren = meer lucht = meer druk.

En meer druk is meer potentieel volume, er zijn dus wel degelijk meer uitlaatgassen. Gevolg: turbo maakt meer toeren en wastegate ligt ook verder open.

K*t je hebt gelijk Stick Out Tongue Zat net even anders te denken doordat ik ook een turbo-motorfiets(zonder luchtdrukmeter) heb. Daarbij heb ik een boostcontroller en die zit op de dumpvalve aangesloten en dan klopt mijn verhaal zeg maar wel.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!