Fout turbodruk te hoog + Glow Plug Circuit

Beste mensen,

Ik heb sinds kort 2 lampjes branden op de dashboard van mijn 6R BM.
Het voorgloeien lampje knippert en het motor storing lampje brand continu. Ik heb de auto uitgelezen en het volgende kwam uit:

P0238 - Turbocharger Boost Sensor (A) Circ. High Input
P0671 - Cylinder 1 Glow Plug Circuit
P0673 - Cylinder 3 Glow Plug Circuit

Als ik de fouten verwijder dan verdwijnt het motormanagement lampje. Voorgloeien gaat niet weg en als ik een rondje rijd dan komt motor lampje ook terug. De auto loopt voor de rest prima. Geen noodloop of vermogen verlies.

Vandaag heb ik de Turbodruk sensor (G31) vervangen maar de fouten blijven terug komen dus daar ligt het niet aan.
Zojuist nog eens de boel goed bekeken en tot mijn grote verbazing zag ik naast de blok een slangetje met een knikje erin. Wat blijkt, hij is los (of kapot?) geschoten:

Slang.jpg


Geprobeerd om de slangetje aan te sluiten maar dat lukt me helaas niet. Kan er niet echt goed bij en daarnaast zit er een draadje in waardoor het nog moeilijker is om het terug op zijn plek aan te sluiten...

Is dit misschien de turbodruk slang? En kan het zijn dat ik naast P0238 ook de fouten P0671 & P0673 krijg hierdoor?
 
Die storing p0238 zou zomaar met dat vacuum slangetje te maken hebben.
Ik zou deze eerst maar is goed monteren en dan storingen wissen.
Die andere 2 zijn waarschijnlijk 2 kapotte gloeibougies.

Dank voor je reactie!

Een vacuum slangetje dus. Kan me idd voorstellen dat er dan verkeerde waardes gemeten wordt als die los ligt.
Zal binnenkort eens langs een garage rijden met het verzoek deze goed te monteren.

Ik zie dat de gloeibougies niet zo duur zijn. Komt er veel bij kijken bij het vervangen hiervan? Ik ga het sowieso laten doen maar wel handig om te weten met welke kosten ik ongeveer rekening moet houden :innocent:
 
Even een update...

Dat slangetje is puur isolatie tegen warmte van de turbo. Heeft verder geen functie dus.

Vandaag de plastic kap van de motor eraf gehaald en tot mijn verbazing zag ik op de inlaatspruitstuk nog een sensor zitten. Er zijn dus 2 sensors. Van buitenkant geen verschik te zien behalve verschil in onderdeel nummers.
De sensor die ik (helaas) als eerste had vervangen (nr 1 op de plaatje) heeft onderdeelnr 0281006153/BPK 03P 906 081
De sensor die evt wel vervangen moet worden bij fout P0238 zit op de inlaatspruitstuk (nr2 op de plaatje). Onderdeelnr 0281002977/BPK 03G 906 051E.

Ik heb nu sensor 2 vervangen en beide waarschuwingslampjes zijn uit :)

De gloeibougies heb ik ook gelijk even gemeten en nr1 en 3 blijken idd niet goed meer te zijn. Ik laat binnenkort alle 3 wel een keer vervangen. Ga ik niet zelf doen na het lezen van paar horror verhalen over afgebroken gloeibougies...
 

Bijlagen

  • turbodruk sensors.jpg
    turbodruk sensors.jpg
    126.8 KB · Weergaven: 163
  • Leuk
Waarderingen: Jeroldd en kawazxr
Mooi dat je het toch zelf ontdekt hebt en de melding na het vervangen van de 2de sensor gelukkig nu weg is.
Altijd handig deze info voor iemand die eventueel een zelfde melding/probleem krijgt.
 
Volvo  -  - 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroldd en Armo
Even een update...

Dat slangetje is puur isolatie tegen warmte van de turbo. Heeft verder geen functie dus.

Vandaag de plastic kap van de motor eraf gehaald en tot mijn verbazing zag ik op de inlaatspruitstuk nog een sensor zitten. Er zijn dus 2 sensors. Van buitenkant geen verschik te zien behalve verschil in onderdeel nummers.
De sensor die ik (helaas) als eerste had vervangen (nr 1 op de plaatje) heeft onderdeelnr 0281006153/BPK 03P 906 081
De sensor die evt wel vervangen moet worden bij fout P0238 zit op de inlaatspruitstuk (nr2 op de plaatje). Onderdeelnr 0281002977/BPK 03G 906 051E.

Ik heb nu sensor 2 vervangen en beide waarschuwingslampjes zijn uit :)

De gloeibougies heb ik ook gelijk even gemeten en nr1 en 3 blijken idd niet goed meer te zijn. Ik laat binnenkort alle 3 wel een keer vervangen. Ga ik niet zelf doen na het lezen van paar horror verhalen over afgebroken gloeibougies...
Hallo armo.
Ik heb sinds kort precies het zelfde probleem als jou. Mag ik vragen waar je het onderdeel besteld hebt? Want als ik het online probeer te bestellen krijg ik alleen 0281 002 976 terwijl ik 0281 002 977 nodig heb of heb je het bij de dealer besteld?
 
Volkswagen  6R  1.2 tdi bluemotion 
Hallo armo.
Ik heb sinds kort precies het zelfde probleem als jou. Mag ik vragen waar je het onderdeel besteld hebt? Want als ik het online probeer te bestellen krijg ik alleen 0281 002 976 terwijl ik 0281 002 977 nodig heb of heb je het bij de dealer besteld?
Had er een op onderdelenlijn gevonden.

 
Even een update...

Dat slangetje is puur isolatie tegen warmte van de turbo. Heeft verder geen functie dus.

Vandaag de plastic kap van de motor eraf gehaald en tot mijn verbazing zag ik op de inlaatspruitstuk nog een sensor zitten. Er zijn dus 2 sensors. Van buitenkant geen verschik te zien behalve verschil in onderdeel nummers.
De sensor die ik (helaas) als eerste had vervangen (nr 1 op de plaatje) heeft onderdeelnr 0281006153/BPK 03P 906 081
De sensor die evt wel vervangen moet worden bij fout P0238 zit op de inlaatspruitstuk (nr2 op de plaatje). Onderdeelnr 0281002977/BPK 03G 906 051E.

Ik heb nu sensor 2 vervangen en beide waarschuwingslampjes zijn uit :)

De gloeibougies heb ik ook gelijk even gemeten en nr1 en 3 blijken idd niet goed meer te zijn. Ik laat binnenkort alle 3 wel een keer vervangen. Ga ik niet zelf doen na het lezen van paar horror verhalen over afgebroken gloeibougies...
Beste Armo,

Is de foto van een Polo 6R? Ik heb hetzelfde probleem met een Polo 6R uit 2010 met een 1.6 TDI motor, alleen zie ik de twee sensoren niet terug onder de motorkap... kijk ik verkeerd of zitten ze bij mij op een andere plek?

Gr.

MoKha
 
Volkswagen  Polo 6r  1.6 TDI 
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Ben hier terecht gekomen in mijn zoektocht naar de betekenis van foutcode P0236 & P0238 in mijn VW Polo 1.2 TDi BM.
Het bericht van Arno 5 maart 2019 lijkt de oplossing te zijn. Kwestie van sensors vervangen...zijn deze makkelijk te vervangen Arno? Kwestie van 2 schroeven los en vervangen? Moet ik nog ergens op letten? Afdichting?
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Ben hier terecht gekomen in mijn zoektocht naar de betekenis van foutcode P0236 & P0238 in mijn VW Polo 1.2 TDi BM.
Het bericht van Arno 5 maart 2019 lijkt de oplossing te zijn. Kwestie van sensors vervangen...zijn deze makkelijk te vervangen Arno? Kwestie van 2 schroeven los en vervangen? Moet ik nog ergens op letten? Afdichting?


Denk niet dat Arno na bijna 3 jaar afwezig te zijn geweest nog zal reageren, maar er zijn gekkere dingen gebeurd.....
 
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Ben hier terecht gekomen in mijn zoektocht naar de betekenis van foutcode P0236 & P0238 in mijn VW Polo 1.2 TDi BM.
Het bericht van Arno 5 maart 2019 lijkt de oplossing te zijn. Kwestie van sensors vervangen...zijn deze makkelijk te vervangen Arno? Kwestie van 2 schroeven los en vervangen? Moet ik nog ergens op letten? Afdichting?
Stelt niet veel voor, idd 2 schroefjes los. De nieuwe sensor heeft al een gemonteerde o-ring als ik me het goed herinner.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2TDI 105pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!