Foutcode P0402 - EGR probleem?

Dag allemaal,

Ik ben al een tijd bezig met het schoonmaken / repareren van het EGR systeem van mijn Polo 9N 1.4.

Door zeer ernstige vervuiling op de MAP sensor was mijn Polo uitgevallen tijdens het rijden. Na het vervangen van de sensor liep hij voor geen meter. Ik heb toen eerst het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt (was erg vies) en ik heb mijn EGR klep vervangen door eentje van de sloop (ook schoongemaakt & opnieuw ingeleerd).

Door de bovenstaande acties is de auto weer gaan normaal gaan lopen en valt die ook niet meer uit. Echter, merk ik wel dat er af en toe nog kleine fluctuaties zijn in het stationair toerental (+/- 100 RPM) maar ook dat het motorlampje nog brand met P0402 (Excessive Gas Recirculation Flow Detected).

Omdat ik nu al 2x vervuiling ben tegen gekomen, wil ik eigenlijk het inlaatspruitstuk loshalen en schoonmaken om te kijken of dat het probleem verhelpt. Echter vraag ik mij af of meerdere mensen dit probleem zijn tegengekomen, want ik tast een beetje in het donker.

Groet,

Volkswagen  Polo 9N  1.4 75pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!