Front Assist ? Auto gaat vaak vol op de rem !

Hallo Polo vrienden,
Mijn Polo AW VI met DSG gaat soms spontaan hard remmen ? op een 80 weg rechtdoor of tijdens het rustig rijden een parkeervak in ?
dit eerste kan ongeluk hierdoor veroorzaken en is natuurlijk niet normaal. Auto heeft geen ACC maar wel radar achter het logo voor front Assist.

Wie heeft ook deze ervaring en/of weet de oplossing? auto heeft geen storingen , werkt normaal en meld bij sneeuw of vuil (op het logo) dat het systeem even niet beschikbaar is (dit is normaal)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6AW  1.0 TSI 95 PK 
Bij rustig rijden in parkeervak, kan de auto "denken" dat je niet op tijd remt voor een obstakel
Dit kan een stenen rand zijn of een pluk gras.
In je display zal iets komen van manoeuvreerrem geactiveerd.
(dit is uit te zetten in het infotainment menu)

Voor de autoweg kan het verschillende redenen hebben, de front assist "denkt" een mogelijke aanrijding te voorkomen.
Dit kan ook uit, maar dat is een keuze die je moet maken.
 
Bij rustig rijden in parkeervak, kan de auto "denken" dat je niet op tijd remt voor een obstakel
Dit kan een stenen rand zijn of een pluk gras.
In je display zal iets komen van manoeuvreerrem geactiveerd.
(dit is uit te zetten in het infotainment menu)

Voor de autoweg kan het verschillende redenen hebben, de front assist "denkt" een mogelijke aanrijding te voorkomen.
Dit kan ook uit, maar dat is een keuze die je moet maken.
maar als je het uitzet blijft hij toch een waarschuwing symbool in je dashboard geven?
 
Bij rustig rijden in parkeervak, kan de auto "denken" dat je niet op tijd remt voor een obstakel
Dit kan een stenen rand zijn of een pluk gras.
In je display zal iets komen van manoeuvreerrem geactiveerd.
(dit is uit te zetten in het infotainment menu)

Voor de autoweg kan het verschillende redenen hebben, de front assist "denkt" een mogelijke aanrijding te voorkomen.
Dit kan ook uit, maar dat is een keuze die je moet maken.
Dank voor je reactie, echter ligt de lat wel erg laag, parkeervak wordt altijd rustig gereden en systeem heb ik voor comfort en veiligheid niet om uit te zetten. Tekortkoming van VW Polo zit in het gezin en zelf bij BMW noot last van gehad.Ik weet nu inmiddels wel de oplossing en dat is in het menu gevoeligheid lager zetten, dus tip voor diegene dit het uit zet ?
 
Volkswagen  Polo 6AW  1.0 TSI 95 PK 
Systeem blijft altijd gevoelig, ik heb het zelfs als ik een rotonde wat vlotter neem dan normaal. Dan word de heg wat rondom te rotonde staat gezien als gevaar en slaat de auto in de ankers.....

De "gevoeligheid" staat bij mij al op het laagste, als nog staat het hele systeem gevoelig ingeschakeld.
 
Volkswagen  Polo GTI 2023  2.0 TSI 207 PK 
Ik heb sinds vorige week een nieuwe auto van mn werkgever in ontvangst genomen. Kia Ceed 1.0T-GDI DynamicPlusLine 100 uit September 2024. Super gelikte wagen. (Ondanks zn Koreaanse roots rijdt ie toch enigszins Duits, namelijk het turbogat dat vergelijkbaar is met een 1.2TDI...)
Echter is deze auto uitgerust met een aantal zeer nare opties: Lane Asist, Verkeersbord detectie, ISA, vermoeidheidsdetectie, dodehoek detectie en Colission detection. In de eerste 25km van zn leven heb ik alle systemen meermaals vervloekt en kwam er al snel achter dat deze systemen "default on" staan. Bij elke start schakelen de systemen weer in en moeten ze handmatig uitgezet worden. Hier ben ik niet van gediend en heb thuis mijn "ISA delete kit" gemonteerd.

Dit is een simpel velletje papier dat voor de camera geschoven word waardoor de systemen denken dat de lens vervuild is en de systemen vanuit veiligheidsoverweging uitschakelen. Problem solved! En geloof het of niet, de auto rijd er serieus beter van. de gasreactie met alle systemen ingeschakeld is toch net anders dan zonder de systemen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
Ze zijn er niet voor niets, wel leuk gesprek om uit te leggen aan de verzekering als je wel in de kreukels ligt.
Ieder z'n ding hé ;)
Geen aanval what-so-ever
Als het mij vraagt is het een schijnveiligheid en betutteling. Men is zich niet langer meer bewust van de limieten van de techniek. Het toepassen van zulke systemen is het kweken van een blindelings vertrouwen dat het systeem feilloos functioneert. Vanwege mijn achtergrond in de techniek en hoe fabrikanten omgaan met kosten, vertrouw ik niet op elektronica, zeker niet als het gaat om veiligheid.

Persoonlijk denk ik ook dat het effectiever is om een "slip- en glij-cursus" verplicht te stellen bij het rijlessen. Daarnaast elke 5 jaar op herhalingscursus. Hiermee word je bewust van de grenzen van je automobiel m.b.t. grip en manoeuvreerbaarheid in het geval van een uitzonderlijke situatie. Het kennen van de limieten van jou automobiel (en geloof mij, de meeste automobielen hebben toch de zelfde limieten qua grip op nat asfalt) kweekt meer bewustwording van het gevaar van hard rijden, goedkope C-kwaliteit banden en het houden van afstand/brakechecken. Zelf rijdende auto's zit er helaas niet in. Er is niks zo onvoorspelbaar als de natuur en de mens, techniek kan niet, zelfs niet met kilometers aan AI codering en databases, niet altijd op inspelen. Daarnaast heeft elk stuk code wel een aantal on opgemerkte fouten die in uitzonderlijke situaties voor heel raar gedrag kunnen zorgen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
Mijn vriendin heeft een Kia Stonic met ook zo een 1.0 GDI blok. En dus ook dat lane asist wat soms erg gevaarlijk blijkt! Ik heb een paar keer in deze auto gereden ivm issues (waardoor die terug moest naar de verkoper) lastig te omschrijven maar ik reed ergens waar je iets rechts moest sturen en dan weer terug en ineens begon "dat ding" te bemoeien met de stuur richting waardoor ik bijna rechts de berm in vloog. Als ik nu dus met deze auto moet rijden zet ik dat meteen uit na het starten!

Oh ja, en als je een weg hebt met alleen strepen aan de buitenkant op het asfalt en er komt een auto tegemoet en je maakt dus wat ruimte naar rechts wilt die soms ook ineens terug sturen naar links.. Mooie systemen joh.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Mijn vriendin heeft een Kia Stonic met ook zo een 1.0 GDI blok. En dus ook dat lane asist wat soms erg gevaarlijk blijkt! Ik heb een paar keer in deze auto gereden ivm issues (waardoor die terug moest naar de verkoper) lastig te omschrijven maar ik reed ergens waar je iets rechts moest sturen en dan weer terug en ineens begon "dat ding" te bemoeien met de stuur richting waardoor ik bijna rechts de berm in vloog. Als ik nu dus met deze auto moet rijden zet ik dat meteen uit na het starten!

Oh ja, en als je een weg hebt met alleen strepen aan de buitenkant op het asfalt en er komt een auto tegemoet en je maakt dus wat ruimte naar rechts wilt die soms ook ineens terug sturen naar links.. Mooie systemen joh.
Wij hebben een mazda in de familie en als je daar in lane assist uitzet, blijft het ook uitstaan. Echt geweldig dat dat nog wel kan
 
Wij hebben een mazda in de familie en als je daar in lane assist uitzet, blijft het ook uitstaan. Echt geweldig dat dat nog wel kan
Helaas is dat vanaf Juni of Juli 2024 niet meer mogelijk... Systemen moeten bij elke start weer aan staan van de EU...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!