Geel lampje motor management systeem en foutcode: 16726 + 16725

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Polo 1.2 6v uit 2007 met 81000 km op de teller. Nu heb ik het volgende probleem:

Zo nu en dan gaat het gele lampje van het motormanagement systeem constant branden (niet knipperen). Bij het uitlezen komen de VAG codes: 16726 + 16725 naar voren. Ook als het lampje nog niet brand zijn de foutcodes zichtbaar bij uitlezen. Na reset en weer een stuk rijden staan de foutcodes er weer in.
Resetten haalt het lampje weg, maar keert uiteindelijk weer terug.

Alles lijkt te maken te hebben met de nokkenas sensor. Nu de vraag of er iemand is die ook deze ervaring heeft. Ik heb idee om zelf de nokkenas sensor te vervangen, weet alleen niet of dit het probleem ook echt oplost. De sensor kost 50,- euro ongeveer dus wel een dure gok.

Wie heeft hier ervaring mee?



Uit de VAG library:

Mogelijke verschijnselen:

  • Moeilijk of niet te starten
  • Verhoogd brandstof verbruik
  • Storingslampje brandt
Mogelijke oorzaken:

  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Bedrading en/of aansluitingen nokkenaspositiesensor liggen te dicht bij een circuit met hoog voltage
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar de nokkenaspositiesensor
  • Sensor (G40) defect
  • Beschadigd nokkenastandwiel
  • Slechte timing van ontsteking
Mogelijke oplossingen:

  • Check / vervang zekering(en)
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen of die niet te dicht bij een hoog voltage circuit liggen
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar de sensor
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang nokkenaspositiesensor
  • Check nokkenastandwiel
  • Check Timing
 
Laatst bewerkt door een moderator:


16725
Nokkenaspositiesensor A cilinderrij 1 (G40)
onaannemelijk signaal (P0341)

16726
Krukaspositiesensor (G28)
signaal te sterk ( P0338)

zekeringen controleren heeft geen nut, de nokkenas sensor is een 5Volt sensor ,welke rechtstreeks geleverd wordt door de ECU. Gezien de combinatie van een fout op de nokkenas en krukas sensor, zou ik beginnen met het controleren van de distributie timing!
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
16725
Nokkenaspositiesensor A cilinderrij 1 (G40)
onaannemelijk signaal (P0341)

16726
Krukaspositiesensor (G28)
signaal te sterk ( P0338)

zekeringen controleren heeft geen nut, de nokkenas sensor is een 5Volt sensor ,welke rechtstreeks geleverd wordt door de ECU. Gezien de combinatie van een fout op de nokkenas en krukas sensor, zou ik beginnen met het controleren van de distributie timing!


Gisteren de nokas sensor vervangen. Flink stuk gereden en bij het uitlezen geen foutcodes meer. Als het probleem opnieuw terug komt ga ik de timing laten checken een uur werk volgens de VW dealer. Hopelijk blijft het nu weg.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!