gloeispiraal lampje brand en motor start niet meer

In mijn Polo 1,2 blue Motion uit 2011 heb ik een probleem.

een week geleden ging het roetfilterlampje branden meestal moet je dan even een tijdje gasgeven om hem weer schoon te branden maar eigenlijk alleen maar korte ritjes gedaan. alleen het roetfilterlampje ging wel uit,

Nu iets nieuws.... het gloeispiraal gaat branden en niet meer uit. motor start niet meer of blijft starten maar gaat niet lopen....
Auto naar de lokale garage gebracht en die zeiden dat het de brandstofpomp (of toevoereenheid) was, vervangen en daarna liep de auto weer prima. aan het eind van de dag echter weer hetzelfde probleem....... weer het spiraal wat gaat branden en weer niet starten?

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

zou de elektronica zichzelf resetten als ik de accu een minuut loskoppel en weer vast maak?

alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Volkswagen  Polo blue motion  Diesel 
Het is lang geleden dat ik met een zelf ontbrander gereden heb. Ik zou zeggen gloeispiralen vervangen als t gloeilampje niet uit gaat. En een andere garage overwegen als dat het idd is.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16V CNG/Benzine 
Ik zou niet zomaar alles op de gok gaan vervangen inderdaad. De auto diagnose ziet iets wat niet in de haak is, laat daarom je auto even uitlezen, kom met de code terug.

Bij deze melding kan het van alles zijn
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Gloeidraad circuitjes. Het enigste slijtage onderdeel is normaal gesproken de gloeispiraal zelf.
Alleen een flinke zekering en een flink relais zit ertussen. Dat relais blijft net zo lang gloeien totdat er een bepaalde temperatuur is bereikt bij de gloei draden. Dan wordt het relais afgeschakeld.
Ik verwacht eigenlijk wel zoveel initiatief van een forum schrijver dat hij zelf de multimeter erbij pakt om de spiralen te controleren.
Voor een wissel.

En hier was het schijnbaar het gloeirelais.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16V CNG/Benzine 
Morgen gaat ie weer naar de garage en zal ik vragen naar de foutcode.... alleen ik vroeg het hier omdat ik misschien een goede tip krijg voordat ik hele dure rekeningen blijf krijgen......
 
Volkswagen  Polo blue motion  Diesel 
Gloeidraad circuitjes. Het enigste slijtage onderdeel is normaal gesproken de gloeispiraal zelf.
Alleen een flinke zekering en een flink relais zit ertussen. Dat relais blijft net zo lang gloeien totdat er een bepaalde temperatuur is bereikt bij de gloei draden. Dan wordt het relais afgeschakeld.
Ik verwacht eigenlijk wel zoveel initiatief van een forum schrijver dat hij zelf de multimeter erbij pakt om de spiralen te controleren.
Voor een wissel.

En hier was het schijnbaar het gloeirelais.
Tegenwoordig zit er meer in een gloeispiraal dan enkel een gloeispiraalfunctie. De gloeispiralen worden ook vaak gebruikt om de kwaliteit van de verbranding te meten en zonodig hier de motorafstelling op aan te passen. Daarnaast is bij een VW diesel het gloeispiraallampje multifunctioneel en eigenlijk het zondebokje van de controle lampjes.

Mijn oude 1.2TDI had last van één of meerde defecte gloeispiralen, hierop ging het lampje NIET branden maar er stond wel een foutcode in de computer die steeds terug kwam. Overigens startte de motor verder prima, zelfs bij -10/-15 graden. Moderne diesels hebben dusdanig hoge compressie en inspuitdrukken dat een gloeispiraal niet echt noodzakelijk is voor het aanslaan van de motor. Wel zorgen de gloeispiralen er tegenwoordig voor dat de motor iets sneller aanslaat (handig met Start/Stop) en dat ie minder uitstoot direct na de start.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
Bij mij zijn de gloeispiralen ook vervangen met 180.000 kilometer. Maar het gloeispiraallampje zelf is eigenlijk gewoon een foutmelding in het motormanagement systeem en heeft dus niet direct iets te maken met je gloeispiralen. Maar het feit dat hij niet wil starten lijkt mij dat er iets groters speelt, aangezien je in 95% de auto namelijk wel gewoon kan starten, maar daarna de noodloop in gaat.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Beste DouweKl,

Zal eerst even voorstellen want ik ben nieuw hier. Ik beschik zelf over een witte Polo 1.2 tdi bouwjaar 2011 met 705000 kilometer op de teller.

Het word zo langzamerhand een sport om de auto zo goed en goedkoop mogelijk nog op de weg te houden. Ik heb nu een zelfde storing als jou DouweKl. Vanalles is doorgemeten (dynamo/startmotor/gloeispriralen) maar dit lijkt in orde.

Maar de Polo start niet of soms ineens wel maar is totaal niet meer betrouwbaar op deze manier. Voorgloei lampje brandt maar startmotor gaat niet rond.

Eigenlijk zoals jij ook beschrijft DouweKl. Eerst werd gedacht aan een vacuüm in de tank en aanwezige roest op de massa van de startmotor. Daarna startte de Polo wel ineens dus dit werd een verkeerde aanname als oorzaak.

Nu zitten wij eigenlijk op een dood spoor. En ben heel erg benieuwd wat de oorzaak was bij jou DouweKl, en misschien herkennen andere forumleden zich hier ook in. Een oplossing zo erg prettig zijn want wil mijn Polo eigenlijk nog niet aan de kant zetten.

Hopelijk komt hier een oplossing, ik hou mijn mail in de gaten.

Groet aan allen en een fijne zondag
 
Volkswagen  Polo  1.2 tdi 
Ooit eens uren en dagen aan het zoeken en meten geweest op een Fiat 500. Auto startte 9 van de 10 keer probleemloos maar die ene keer liet ie je staan. Auto ging op contact, het dashboard liet ook blijken dat ie wilde gaan starten, de startmotor werd aangestuurd (gemeten) maar gebeurde niks. Startmotor was goed, gaf ik deze met mn probe stroom, startte de auto meteen. Aanduwen was ook geen enkel probleem, deed ie ook t ook zonder mekkeren. De storing was ook vaak net te kort aanwezig om echt te meten, 5 tot 10 min later kon de auto ineens weer fatsoenlijk starten zonder een probleem. Als ie eenmaal een keer gestart had, deed ie t ook een hele periode goed. Op een gegeven moment gaan letten om de weersomstandigheden, bij hoge luchtvochtigheid: ellende. Bij mooi droog zomers weer: picobello. T was t autootje van mn vrouw en ze heeft er een jaar in gestuurd, het frappante was, zij had nooit last van de klacht, ik altijd.

Ongeveer 2 maanden voor de verkoop (van ellende) de auto uitgeleend aan een klant van mij (auto deed t doen al enkele maanden probleemloos (zomer + droog weer). En welja, zij stond met dat hok in een parkeergarage in Zwolle stil. Niks meer doen. Uit eindelijk is ze op weg geholpen door iemand en thuis gekomen. Paar dagen later pas de tijd gehad om de auto op te halen en het probleem was nog altijd pressent. Met de testprobe het aanstuur relais overbrugd, niks. Gemeten met de multimeter: 12V op het stuurcontact maar geen startmotor die t deed. Uit eindelijk de auto aangeduwd, naar mn werkplaats gereden, op de brug gezet en weer meten, meten en meten. Kabels waren goed, geen hoogomige overgangsweerstanden etc. Dus maar de startmotor eronder uit, losse knop in t dashboard gemaakt en op die manier de auto kunnen starten. En precies hier zit de kluw van het verhaal: Het externe kabeltje had ik aangesloten DIRECT op het hoofdrelais van de startmotor, de aansturing van de auto liep over een ringcontact dat om het hoofdstroomcontact zat. Dit stuurstroomcontact werd door een veer op de plek gedrukt. In het verleden was ooit de koppeling vervangen en hiervoor heeft men de startmotor verwijderd en met vette vingers aan dit stuurstroomcontact gekomen, dit contact is daardoor verslechterd en gaf af en toe problemen. De reden dat ik dit niet heb kunnen meten was dat het stuurstroomcontact verzonken lag en de aansluiting direct op het relais onbereikbaar zonder de startmotor te demonteren. Aangezien de auto wel startte op de probe, was voor mij genoeg reden om de startmotor NIET uit te bouwen. Zodoende duurde dit verhaal ongeveer een jaar tot de oplossing. Direct na t maken van de oplossing zei vrouwlief: ik wil dat ding niet meer, ik heb er geen vertrouwen meer in. Dus: Fiasco ging weg en een CooperS kwam in de plek.

Moraal van het verhaal: Meten = weten, demonteren = leren
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!