Golf 5 fsi 1.6 benzine of toch niet?

Het is voor iemand zoals ik die geen verstand van auto's heeft erg lastig om er chocolade van te maken. Geen Golf 5 maar wel een 6 en welke dan? Weer anderen bevalt de Golf 5 prima. Ruwweg valt op dat de Golf 5 en 6 door de band genomen niet een al te beste naam hebben, edoch of dat terecht is? Ik weet het dus niet en laat mijn 9n3 eerst maar keuren over een week en zie later wel eens weer. Een Golf 7 vind ik toch erg duur, zoveel geld wil ik niet aan een auto spenderen gezien ik daar te weinig voor rijd.

Volkswagen  Polo 9N3 Optive 
Alhoewel de zoektocht op een laag pitje staat, ben ik nog steeds geïnteresseerd in een Golf 5 of 6. Wat me met name aanspreekt is dat deze modellen maar een fractie groter en zwaarder zijn dan mijn Polo 9n3. De Golf 6 is een paar verwaarloosbare centimeters groter dan een 5.

Mijn oog is gevallen op een Golf 5 of 6 1.4 tsi benzine Comfortline. Staan die een beetje goed te boek? Uiteraard zoek ik naar een Nederlandse auto met weinig eigenaren en niet te gek veel kilometers op de teller.

Qua uiterlijk zou ik iedere dag van de week een Golf 6 kopen in plaats van een Golf 5. Hoewel een Golf 6 eigenlijk een gefacelifte Golf 5 is, vind ik die wel vele malen mooier qua uiterlijk. Qua techniek doet het niet veel van elkaar onder (aandrijving, ophanging, electra).

Doe wel goed je onderzoek, niet alle 1.4 TSI motoren zijn even goed. Sommige hebben last van bv olieverbruik, prematuur misfires etc. Bijvoorbeed de CAV en CAX serie kent slechte modellen. https://vwtuning.co/vw-1-4-tsi-engine-problems/

In mijn optiek lijken de Golf 5 koplampen beter in het geheel te passen, terwijl de Golf 6 meer tijdloos is.

Indien niet alle TSI motoren even goed zijn kan ik wellicht beter voor een andere motor kiezen. Welke Golf 5 en 6 staan nou het beste bekend? Liefst geen auto met maar 75 pk want die zijn niet vooruit te branden.

Bij elke geleverde motor zijn wel problemen te noemen. Zo had de eerste generatie 1.2 TSI, zoals geleverd in de Golf 6, ook het bekende kettingprobleem. Volgens mij had 1 op de 3 geleverde motoren een verkeerde ketting. Als je er 1 treft met een goede ketting of die een revisie achter de rug heeft, is het een fijne en betrouwbare motor.

Als je ooit een probleem loze auto vind laat het dan wetennStick Out Tongue
Ik kan je een Auris aanraden :) of een andere Toyota... Stick Out Tongue

edit: ontopic; ik persoonlijk heb slechte ervaringen met deze generaties Volkswagen (had zelf een Touran 1.6 FSI, in de basis qua techniek een Golf 5), beste bak ellende gehad tussen de 160.000 (toen ik hem kocht) en 200.000km (toen ik hem weg deed). Weet niet in welke range (prijs en kilometers) je gaat zoeken..

Ik zie er voorlopig van af, want dat ik moet zoeken naar een bepaald type motor om problemen te voorkomen spreekt me allerminst aan. Zoveel kennis van auto's heb ik niet en dan zul je net meemaken dat ik bingo heb en een probleemauto aanschaf. Ik blijf het mooie auto's vinden en het voordeel dat ik er zelf niet in rijd is dat ik er sowieso naar kijken kan!

Overigens viel me op dat de politie ook gebruik maakt van een Golf 5 en 6. Dat zijn diesels uiteraard en kennelijk zijn die betrouwbaarder. De Golf 7 wordt niet meer door de ambtenaars gebruikt in Nederland volgens mij.

De beste wensen allen voor 2023!

Vandaag stond ik geparkeerd naast een Golf 5 in dezelfde kleur als de mijne. Qua grootte verschillen de auto's maar weinig van elkaar en dat spreekt mij nou net aan als liefhebber van compacte auto's. Ik had er even een foto van moeten nemen maar heb geen smartphone. Ik blijf de Golf 5 een hele mooie uitvoering vinden maar ook de 6. De eerdere modellen vond ik nooit mooi. Maar de Golf 5 en 6 vind ik net wat grotere Polo 6n2's - waar ik een grote voorliefde voor koester - en dan met rondere vormen.

Dus ondanks dat ik er van af wou zien, is mijn goede voornemen dit jaar om toch maar te sparen en dan met de tijd een Golf 6 aanschaffen.

Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!