iichel
Exclusive lid
Omdat er nog wel eens topics voorbij komen (en ik koffiepauze heb), hier een centraal info topic voor achteruit rij cameras.
Algemeen:
Een achteruit rij camera is een camera die aan de achterzijde van je auto zit en beeld geeft op je radio of een extern scherm.
Het beeld is een real-time beeld van wat er achter je auto gebeurt.
RNS en RCD systemen:
De OEM systemen van Volkswagen in de Polo 6R kunnen overweg met cameras, dit is beperkt tot:
- RNS 315
- RNS 510
- RCD 510 (niet alle modellen, thanks @IbifaHo)
Deze hebben een 26-pin stekkker aan de achterzijde, onder de FM/AM antennes. Check dit altijd even voordat je materiaal gaat kopen.
De RNS 310 werkt niet met een camera want er zit geen 26-pin stekker op.
Sommige autos hebben de zgn Touch Adapter voor de carkit erin zitten. Het is mogelijk om dit te gebruiken in combinatie met een RNS systeem.
Het is noodzakelijk om de pinnen van de camera in te pinnen in de 26-pin stekker van de touch adapter.
Activatie van het camera beeld gaat via de canbus (canbus zegt: achteruitversnelling staat aan! opletten!)
TS heeft geen ervaring met 6C systemen, aanvullingen in voluit geschreven tekst zijn welkom.
Aftermarket ICE (in-car entertainment) systemen:
Aftermarket systemen van b.v. Pioneer, Kenwood en vele anderen kunnen overweg met cameras. Check de specificatie lijst eerst of er ondersteuning is. Vaak komen deze systemen niet met een 26-polige stekker maar met een gele tulp stekker die ook op je TV zit.
Activatie gaat soms via een plus-gestuurde kabel en soms via de canbus. Lees de instructies van de fabrikant.
Installatie OEM camera:
OEM oplossingen zijn een klap-logo camera van de Golf 7 (Polo 6C) of Golf 6 (Polo 6R), al dan niet met een adapter plaat om de camera goed te 'draaien'.
Deze camera zit in de koffer klep opener. Dit is de duurste optie.
Een andere OEM oplossing is de kenteken camera van VW die ingebouwd zit in een van de kenteken verlichtingen.
De OEM cameras gaan rechtstreeks naar de 26-pin stekker van de camera.
Aansluiten is relatief makkelijk, een goede handleiding van onze vriend ciclo in samenwerking met het franse forum: klik
Installatie Aftermarket camera:
Voor iedere aftermarket oplossing is er een andere installatie, maar in de grote lijnen volgen ze de volgende regels...
Ze hebben allemaal 4 kabels:
Zwarte massa draad (bruin is ook mogelijk)
Rode plus draad (rood/zwart is ook mogelijk)
Geschakelde draad (meerdere kleuren mogelijk)
Video kabel met een gele tulp of een 26-pin stekker.
De zwarte draad kun je eenvoudig met iedere massa verbinding verbinden. Het eenvoudigst is het massa punt achter het linker achterlicht of de bruine draad in de stekker van een van de achterlichten. Bruine draden in een VW Polo zijn altijd massa.
De rode draad kun je het beste verbinden met een contact geschakelde plus. Dat is een plus kabel die alleen 12V geeft als je de auto op contact hebt staan.
Dit heeft sterk de voorkeur boven een permanente 12V kabel want zo kan de camera de accu leeg trekken als de auto uit staat.
De geschakelde draad moet aan worden gesloten op een stroombron die alleen actief wordt als je de auto in de achteruit hebt staan.
Da's vervelend... hebben we die? Jazeker, het achteruit rij licht! Dat draadje vinden we bij het rechter achterlicht in de kleuren blauw/zwart.
Als je een gele AV tulp hebt, heb je een converter nodig van RGB signaal naar 26-pin stekker, als je de camera op een RNS/RCD systeem wilt gebruiken. De gele AV tulp past vaak op een aftermarket ICE systeem.
Deze converter heeft vaak een plus en een min, de min kan wederom op een bruine kabel aangesloten worden bij bv de quadlock van de radio (pin 12). De plus gaat wederom op een contact geschakelde plus. Advies is om deze bij de quadlock weg te halen (pin 13 ).
VCDS activatie bij RNS/RCD systemen:
Ga naar Radio [56], coding, long code helper en activeer byte 3 bit 6 en byte 9 zet je op '00'
Als je parkeer sensoren hebt:
Ga naar Park/steer assist [10], Security acces, en type 71679
Ga naar Park/steer assist [10], Adaptation en zet 'visual display voor park assist' op 'Rearview Camera'
Ga naar Park/steer assist [10], coding, long code helper en vink byte 1 bit 7 aan (voor de mute functie)
Als je een trekhaak hebt:
Ga naar Park/steer assist [10], coding, long code helper en verander byte 0 van '30' naar '31'
Reset nu de RNS met <+>+Eject+micro
Plaatjes:
Quadlock pinout
26-pin connector bij 7:
AV tulp:
voorbeeld RGB converter:
Succes met de inbouw van je camera.
En tot slot is dit topic misschien wel (hint hint) de ideale plek om vragen te stellen. Zo ontlast je mijn inbox een beetje en kan meteen iedereen meelezen naar oplossingen.
changelog:
12 aug: update voor RCD510 (dank aan @IbifaHo )
Algemeen:
Een achteruit rij camera is een camera die aan de achterzijde van je auto zit en beeld geeft op je radio of een extern scherm.
Het beeld is een real-time beeld van wat er achter je auto gebeurt.
RNS en RCD systemen:
De OEM systemen van Volkswagen in de Polo 6R kunnen overweg met cameras, dit is beperkt tot:
- RNS 315
- RNS 510
- RCD 510 (niet alle modellen, thanks @IbifaHo)
Deze hebben een 26-pin stekkker aan de achterzijde, onder de FM/AM antennes. Check dit altijd even voordat je materiaal gaat kopen.
De RNS 310 werkt niet met een camera want er zit geen 26-pin stekker op.
bronNo details on when 26 pin audio and video connector is fitted, most likely only on models fitted with RVC from the factory.
Sommige autos hebben de zgn Touch Adapter voor de carkit erin zitten. Het is mogelijk om dit te gebruiken in combinatie met een RNS systeem.
Het is noodzakelijk om de pinnen van de camera in te pinnen in de 26-pin stekker van de touch adapter.
Activatie van het camera beeld gaat via de canbus (canbus zegt: achteruitversnelling staat aan! opletten!)
TS heeft geen ervaring met 6C systemen, aanvullingen in voluit geschreven tekst zijn welkom.
Aftermarket ICE (in-car entertainment) systemen:
Aftermarket systemen van b.v. Pioneer, Kenwood en vele anderen kunnen overweg met cameras. Check de specificatie lijst eerst of er ondersteuning is. Vaak komen deze systemen niet met een 26-polige stekker maar met een gele tulp stekker die ook op je TV zit.
Activatie gaat soms via een plus-gestuurde kabel en soms via de canbus. Lees de instructies van de fabrikant.
Installatie OEM camera:
OEM oplossingen zijn een klap-logo camera van de Golf 7 (Polo 6C) of Golf 6 (Polo 6R), al dan niet met een adapter plaat om de camera goed te 'draaien'.
Deze camera zit in de koffer klep opener. Dit is de duurste optie.
Een andere OEM oplossing is de kenteken camera van VW die ingebouwd zit in een van de kenteken verlichtingen.
De OEM cameras gaan rechtstreeks naar de 26-pin stekker van de camera.
Aansluiten is relatief makkelijk, een goede handleiding van onze vriend ciclo in samenwerking met het franse forum: klik
Installatie Aftermarket camera:
Voor iedere aftermarket oplossing is er een andere installatie, maar in de grote lijnen volgen ze de volgende regels...
Ze hebben allemaal 4 kabels:
Zwarte massa draad (bruin is ook mogelijk)
Rode plus draad (rood/zwart is ook mogelijk)
Geschakelde draad (meerdere kleuren mogelijk)
Video kabel met een gele tulp of een 26-pin stekker.
De zwarte draad kun je eenvoudig met iedere massa verbinding verbinden. Het eenvoudigst is het massa punt achter het linker achterlicht of de bruine draad in de stekker van een van de achterlichten. Bruine draden in een VW Polo zijn altijd massa.
De rode draad kun je het beste verbinden met een contact geschakelde plus. Dat is een plus kabel die alleen 12V geeft als je de auto op contact hebt staan.
Dit heeft sterk de voorkeur boven een permanente 12V kabel want zo kan de camera de accu leeg trekken als de auto uit staat.
De geschakelde draad moet aan worden gesloten op een stroombron die alleen actief wordt als je de auto in de achteruit hebt staan.
Da's vervelend... hebben we die? Jazeker, het achteruit rij licht! Dat draadje vinden we bij het rechter achterlicht in de kleuren blauw/zwart.
Als je een gele AV tulp hebt, heb je een converter nodig van RGB signaal naar 26-pin stekker, als je de camera op een RNS/RCD systeem wilt gebruiken. De gele AV tulp past vaak op een aftermarket ICE systeem.
Deze converter heeft vaak een plus en een min, de min kan wederom op een bruine kabel aangesloten worden bij bv de quadlock van de radio (pin 12). De plus gaat wederom op een contact geschakelde plus. Advies is om deze bij de quadlock weg te halen (pin 13 ).
VCDS activatie bij RNS/RCD systemen:
Ga naar Radio [56], coding, long code helper en activeer byte 3 bit 6 en byte 9 zet je op '00'
Als je parkeer sensoren hebt:
Ga naar Park/steer assist [10], Security acces, en type 71679
Ga naar Park/steer assist [10], Adaptation en zet 'visual display voor park assist' op 'Rearview Camera'
Ga naar Park/steer assist [10], coding, long code helper en vink byte 1 bit 7 aan (voor de mute functie)
Als je een trekhaak hebt:
Ga naar Park/steer assist [10], coding, long code helper en verander byte 0 van '30' naar '31'
Reset nu de RNS met <+>+Eject+micro
Plaatjes:
Quadlock pinout

26-pin connector bij 7:

AV tulp:

voorbeeld RGB converter:

Succes met de inbouw van je camera.
En tot slot is dit topic misschien wel (hint hint) de ideale plek om vragen te stellen. Zo ontlast je mijn inbox een beetje en kan meteen iedereen meelezen naar oplossingen.
changelog:
12 aug: update voor RCD510 (dank aan @IbifaHo )
Laatst bewerkt: