Hoog benzineverbruik Polo 1.2TSI uit 2015

Hallo,


Sinds ruim een maand heb ik een Polo 1.2TSI uit 2015.
Wat mij echter stoort is het hoge brandstofverbruik. Ik ben een rustige rijder en het is 5,5 liter per 100 kilometer. Verder rijdt hij heerlijk.

Misschien vinden jullie dit niet echt hoog, maar ik kom van een Golf V SDI uit 2004. Daar haalde ik met rustig rijden ongeveer 4,0 liter per 100 kilometer, dat is ONDER de opgave van Volkswagen.
Ik zou dus verwachten met de Polo ook onder de opgave van Volkswagen te komen, maar dat is niet zo.
Daarbij komt dat ik wel eens een leen-Polo heb gehad van de garage en daar haalde ik ca 3,8 liter per 100 kilometer mee (benzine).

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn/wat er aan te doen is ? Kun je de motor zuiniger afstellen ? Bij optrekken heeft de auto de neiging af te slaan, maar dat kan ik ook komen omdat ik 25 jaar VW diesel heb gereden.

Chiptuning adviseren heeft geen zin.

Wel even een feit : de auto rijdt op winterbanden.

Graag jullie waardevolle oordelen/adviezen !


Kees
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
Ik heb hetzelfde blok als jij en mijn verbruik is 5.3L. Weet niet wat je verwacht, maar veel zuiniger ga je het niet kunnen maken. Denk ook niet dat je het moet vergelijken met een diesel blok.

Wat voor motorblok had de leenauto? Wellicht de 1.2 zonder turbo, maar daar lever je wel de helft van je pk’s voor in.

Volgens mij is 1:18 voor een 9 jaar oude auto best netjes, maar dat is mijn mening!
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 140pk 
Mijn verbruik is 1 op 13 met een 1.2 tsi 6c, als je 4l op 100km wilt behalen heb je helaas pech, om eerlijk te zijn denk ik dat je dat ook niet kon behalen op de golf v. Ik heb ook een 1.4 fsi, en die doet ook pak en beet 1l op 13/14 km
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Kan allemaal wel verwacht en keurig verbruik zijn, maar hoe kan het dan dat ik in een andere Polo met een TSI motor (ik denk 1.0) wel een verbruik haal onder vier liter per 100 kilometer met dezelfde rijstijl en met de mijne niet ?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
Ik denk dat dat door user error komt ipv daadwerkelijk minder verbruik
Ik rijd al 49 jaar Volkswagen, die leenauto heb ik ruim 300 kilometer gebruikt, en een "user error" is het echt niet.
Volgetankt tot afslag, honderden kilometers gereden, en daarna weer afgetankt.

Verder de vraag of/hoe de motor af te stellen is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
Kan allemaal wel verwacht en keurig verbruik zijn, maar hoe kan het dan dat ik in een andere Polo met een TSI motor (ik denk 1.0) wel een verbruik haal onder vier liter per 100 kilometer met dezelfde rijstijl en met de mijne niet ?
1.0 tsi is een hele andere motor.
O.a een 3 cilinder
Een 1.0 ipv 1.2

Mijn vorige tsi haalde ik 1 op 14 en als ik geluk had 1 op 16..
 
Kan allemaal wel verwacht en keurig verbruik zijn, maar hoe kan het dan dat ik in een andere Polo met een TSI motor (ik denk 1.0) wel een verbruik haal onder vier liter per 100 kilometer met dezelfde rijstijl en met de mijne niet ?
1.0 TSI is een 3 cilinder blok, deze heeft inderdaad minder brandstofverbruik dan een 1.2 TSI welke een 4 cilinder is. Gebruik wat jij behaald vind ik erg netjes overigens voor een benzine. Ik rijd met de 1.2 TDI circa 4 a 4.5 liter op 100km.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI BM 
En als je het vulpistool iets verdraaid krijg je weer een heel andere afslag en dat kan enkele liters schelen.
Na dat de pomp een keer afslaat haal ik het pistool er ietsjes uit, en dan houd ik 'm nog even ingedrukt tot hij weer af slaat.
Wat jij zegt hoor ik vaker, hoe werkt dat? Iets met de ontluchting toch?
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Na dat de pomp een keer afslaat haal ik het pistool er ietsjes uit, en dan houd ik 'm nog even ingedrukt tot hij weer af slaat.
Wat jij zegt hoor ik vaker, hoe werkt dat? Iets met de ontluchting toch?
Wachten tot hij afslaat, in de vulhals zit een uitsteeksel die je met de vulpistool naar beneden drukt, en dan kun je er voorzichtig/langzaam nog circa tien liter extra inkrijgen. Werkt bij mijn huidige Polo, en ook met onze andere Polo uit 2003. Er kan dus maximaal 55 liter in de tank. Je moet wel direct daarna een flinke rit maken want brandstof zet uit wanneer de temperatuur stijgt in vergelijking met de tank bij de benzinepomp. In de winter geen groot probleem.
Je gebruikt zo de ruimte voor de ontluchting, en eigenlijk is die ruimte voor de veiligheid.

Brandstofverbruikverschil 1.0 TSI en 1.2 TSI kan nooit erg groot zijn, want het brandstofverbruik wordt voor een groot deel door het gewicht van de auto bepaald, en die zal niet erg verschillen. Misschien verbruikt de 1.0 iets minder omdat hijn nieuwer van design is, dat weet ik niet.

Mijn vraag over de mogelijkheid de motor zuiniger af te stellen is nog niet beantwoord .......

Kees
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
Wachten tot hij afslaat, in de vulhals zit een uitsteeksel die je met de vulpistool naar beneden drukt, en dan kun je er voorzichtig/langzaam nog circa tien liter extra inkrijgen. Werkt bij mijn huidige Polo, en ook met onze andere Polo uit 2003. Er kan dus maximaal 55 liter in de tank. Je moet wel direct daarna een flinke rit maken want brandstof zet uit wanneer de temperatuur stijgt in vergelijking met de tank bij de benzinepomp. In de winter geen groot probleem.
Je gebruikt zo de ruimte voor de ontluchting, en eigenlijk is die ruimte voor de veiligheid.

Brandstofverbruikverschil 1.0 TSI en 1.2 TSI kan nooit erg groot zijn, want het brandstofverbruik wordt voor een groot deel door het gewicht van de auto bepaald, en die zal niet erg verschillen. Misschien verbruikt de 1.0 iets minder omdat hijn nieuwer van design is, dat weet ik niet.

Mijn vraag over de mogelijkheid de motor zuiniger af te stellen is nog niet beantwoord .......

Kees
Bedankt voor je reactie, Kees!

Hier even mijn mening over het gene wat jij schetst.
Ik denk dat een motor lastig af te stellen is. Rijd je vooral korte stukjes?
Je vergelijkt een diesel, die van zichzelf al heel zuinig is met een 1.2 TSI blok. Dat is bijna een wereld van verschil! Een TSI is van zichzelf al heel zuinig.
Ik rijd altijd wel door, en na een tankbeurt bereken ik hoe zuinig ik heb gereden. Meestal komt dat bij mijn Polo (1.0 TSI benzine, 140 pk stage 1 getuned) op 1 op 18,5. Dat is echt zuinig. Zuiniger dan wat je al rijd gaat gewoon bijna niet. Tenzij je als een krant gaat rijden, maar dat haalt gelijk je rijplezier naar beneden.
Een 1.0 TSI is naar mijn mening wel feller en is beter vooruit te branden dan een diesel.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Ik weet niet of je de auto zuiniger kan afstellen. Dit wordt allemaal geregeld door de computers en ja, die kan je wel beïnvloeden.
Tussen de 4.5 en 5.0L op de 100 kilometer moet je denk ik wel uitkomen, maar:
Zeker niet op winterbanden en zeker niet met deze temperaturen.
Bandendruk verhogen naar fabriekswaarden is al een hele makkelijke manier, scheelt zo 1 km erbij op de liter. De meesten rijden nm eronder (comfort).
Uit eigen ervaring weet ik dat mijn oude zomerbanden van Dunlop Sport maxx zuiniger zijn dan mijn nieuwe Pirelli P Zero's
Gemiddeld de Dunlop's 1L op 15,6km en de Pirelli's 1L op 14,1km.... nog zuinig met een GTi en nee, ik rij niet als een natte dweil Stick Out Tongue
Dit is niet berekent met de boordcomputer, maar gewoon kilometers gedeeld door de liters.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Is het een 5 of 6 versnellingen bak?
De polo 6c 1.2 tsi hier heeft 5 versnellingen en rijdt ~1:19.

Laatst reed ik in een Golf 7 met dezelfde motor met 6 versnellingen en dat reed 1:22 tot 1:24 zonder comfortgebruikers en 100 cruise.
Volgens mij is de Polo niet uitgevoerd met een 6 bak handgeschakeld.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!