Sinds twee maanden ben ik de eigenaar van een Polo uit 2007. Ik heb bewust voor een 1200cc motor gekozen omwille van de zuinigheid (dacht ik). De praktijk is echter anders. Volgens de fabrieksgegevens zou deze auto theoretisch gemiddeld 1 op 17 moeten rijden, waarbij op de snelweg zelfs 1 op 21. Nu weet ik dat dit in realiteit nooit gehaald wordt. Het probleem is echter dat theorie en praktijk zo verweg van elkaar liggen, dat ik me afvraag of er iets mis is met de motor.
Uit mijn eigen test blijkt dat ik op de snelweg een verbruik van 1 op 14.5 behaal.
Uit andere gebruikservaringen zou ie toch een stuk hoger moeten zitten (1 op 18), zie deze pagina.
Gebasseerd op:
- 70k op de teller
- vrijwel alleen lange afstanden / snelweg gereden
- 3 metingen, volle tank (45 liter) gereden tot brandstoflampje gingen branden (7 liter)
- niet sneller dan 110 km/h gereden gedurende de metingen (
)
- ramen dicht
- detail: airco stond wel vrijwel altijd aan
Nu vraag ik me af waar dit door komt, mogelijke verklaringen:
- auto heeft nog geen grote beurt gehad (70k op de teller)
- auto heeft geen standaard banden, maar stalen velgen en dun bandprofiel, hier plaats ik een foto van morgen + afmetingen
- Torque geeft een foutmelding in de O2/uitlaatgassen (ik zoek dit even op morgen)
Iemand die nu al kan gissen wellicht?
Uit mijn eigen test blijkt dat ik op de snelweg een verbruik van 1 op 14.5 behaal.
Uit andere gebruikservaringen zou ie toch een stuk hoger moeten zitten (1 op 18), zie deze pagina.
Gebasseerd op:
- 70k op de teller
- vrijwel alleen lange afstanden / snelweg gereden
- 3 metingen, volle tank (45 liter) gereden tot brandstoflampje gingen branden (7 liter)
- niet sneller dan 110 km/h gereden gedurende de metingen (

- ramen dicht
- detail: airco stond wel vrijwel altijd aan
Nu vraag ik me af waar dit door komt, mogelijke verklaringen:
- auto heeft nog geen grote beurt gehad (70k op de teller)
- auto heeft geen standaard banden, maar stalen velgen en dun bandprofiel, hier plaats ik een foto van morgen + afmetingen
- Torque geeft een foutmelding in de O2/uitlaatgassen (ik zoek dit even op morgen)
Iemand die nu al kan gissen wellicht?
Volkswagen
Polo