Hoog brandstofverbruik Polo 1.2 55pk 2007

Mehmet85

Nieuw lid
Sinds twee maanden ben ik de eigenaar van een Polo uit 2007. Ik heb bewust voor een 1200cc motor gekozen omwille van de zuinigheid (dacht ik). De praktijk is echter anders. Volgens de fabrieksgegevens zou deze auto theoretisch gemiddeld 1 op 17 moeten rijden, waarbij op de snelweg zelfs 1 op 21. Nu weet ik dat dit in realiteit nooit gehaald wordt. Het probleem is echter dat theorie en praktijk zo verweg van elkaar liggen, dat ik me afvraag of er iets mis is met de motor.

Uit mijn eigen test blijkt dat ik op de snelweg een verbruik van 1 op 14.5 behaal.
Uit andere gebruikservaringen zou ie toch een stuk hoger moeten zitten (1 op 18), zie deze pagina.

Gebasseerd op:
- 70k op de teller
- vrijwel alleen lange afstanden / snelweg gereden
- 3 metingen, volle tank (45 liter) gereden tot brandstoflampje gingen branden (7 liter)
- niet sneller dan 110 km/h gereden gedurende de metingen (o_O)
- ramen dicht
- detail: airco stond wel vrijwel altijd aan

Nu vraag ik me af waar dit door komt, mogelijke verklaringen:
- auto heeft nog geen grote beurt gehad (70k op de teller)
- auto heeft geen standaard banden, maar stalen velgen en dun bandprofiel, hier plaats ik een foto van morgen + afmetingen
- Torque geeft een foutmelding in de O2/uitlaatgassen (ik zoek dit even op morgen)

Iemand die nu al kan gissen wellicht?

Volkswagen  Polo 
Ik vermoed dat het te maken heeft met het gebruik van de airco. Het gebruik van de airco (eigenlijk alles wat elektriciteit verbruikt) heeft invloed op je brandstofverbruik. Quote van de ANWB website: Afhankelijk van de motorbelasting en rijomstandigheden (bijvoorbeeld stadsverkeer of buitenwegen) zal een moderne airco een meerverbruik hebben van zo'n 5 tot 15%.

Eventueel kan de rolweerstand van je banden ook een negatieve invloed hebben op je brandstofverbruik. Dit heeft niet zo zeer te maken of je een merkband hebt of niet, maar meer met het gebruikte materiaal en daaraan gekoppelde eigenschappen. Er is vast wel ergens een review te vinden over de banden die onder je auto liggen. Zo kun je achterhalen of jouw banden bijdragen aan het hoge verbruik.

Stalen velgen zijn in de regel ook zwaarder dan licht metalen velgen (de naam zegt het al). Dit beïnvloed het verbruik ook enigszins maar zal denk ik niet de hoofdoorzaak zijn.

Als laatste, bij een storing kan je motormanagement ook meer brandstof inspuiten (noodloop b.v.) om eventuele schade te voorkomen.

enkele variabelen:

- banden (rolweerstand)
- bandenspanning
- rijstijl (uitrollen? volgas optrekken?)
- 38 x 3 x 14.5 = 1700km. vind je dit genoeg kilometers om harde conclusies op te trekken? je referentie (ook 1 bestuurer!) doet het over 36.000 km.

Lijkt mij idd wel een normaal verbruik, wel rap even moeten omrekenen naar l/100km want aak die 1 op zoveel kan ik niet uit. :D moter moet zoveel harder werken met de airco aan. Lijkt mij dus zoals voorgaande al zeggen een normaal verbruik.

Los eerst het probleem op met de foutmelding op de uitlaatgassen. Als er een sensor niet meer werkt of foute waarden doorgeeft kan de ecu het brandstofmengsel aanpassen om verdere problemen te vermijden. Heb al vaak geweten dat er meer benzine zal worden ingespoten dan eigenlijk nodig is

Die van mij krijg ik met alleen maar 80 wegen rijden ook niet boven de 1 op 15.5 en dat met een 1.6 l motor. Ik rijd nu ieder dag 25 km snelweg en ben nu lekker door aan het planken iedere keer met de airco aan volgende week weet ik of dat veel scheelt. Ik denk dat ik dan ook aan de 1 op 14 kom.

Dag iedereen, dank voor de reacties, ik zal om te beginnen maar eens de airco uitzetten en kijken in hoeverre dat invloed heeft.
Ik heb vandaag met OBD2 de ECU weer gelogd, maar gek genoeg kon ik de foutmelding van een paar weken terug niet meer ontdekken, heel raar, uit zichzelf is het opgelost kennelijk?
Hier is een foto van de banden:

vw_polo_wiel.jpg

Iemand die mij wat kan vertellen over in hoeverre deze specifieke banden/wielen invloed hebben op verbruik? (green-max hp 010, 195/50R15/ 82V)
Hoe kan ik zien hoeveel inch deze banden zijn? (vergeten op te meten)

Volkswagen  Polo 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!