Gewoonjan
Voormalig teamlid
Hallo iedereen!
Aangezien blijkbaar nog niemand de tijd heeft gevonden om een how-to te plaatsen hier, dacht ik bij mezelf dat het eens tijd werd daarvoor.
Nou wil ik voor deze how-to TOTAAL GEEN lof oid krijgen, omdat deze geschreven is door Reinier!
Hij is helaas al een hele tijd niet meer online geweest, dus ik verwacht ook niet meer dat hij nog terugkomt.
Om nou even ter zake te komen, ik wil jullie dit niet onthouden omdat ik deze mod zelf ook zeer prettig vind!
Geschatte tijdsduur
30 min.
Benodigdheden
1L0 827 550 Seat tolledo achterklep dempers
1K8 827 761 D Scirocco achterklep puffers
En dit:
Werkwijze & Foto's
Ik ben begonnen om de puffer (rare naam trouwens) in de laagste stand te zetten door de inbus in het gaatje los te draaien en de puffer in te drukken. Daarna heb ik de rubberen kop ingekort. De kop heeft een bolle rand. Ongeveer de helft van dat bolle randje heb ik eraf gesneden. Als je te ver gaat dan kan je de puffer met de inbus weer hoger zetten, maar probeer dit te vermijden.
Hiermee wordt de puffer (ingedrukt) ongeveer 55mm lang (de originele puffer is ongeveer 53mm) het beeld is ietwat vertekent maar de maat klopt.
De oude puffers verwijderd en de nieuwe gemonteerd met de waterpomptang.
Daarna ben heb ik de gasveren vervangen. Doe dit inderdaad met zn tweeën daar de klep echt zakt en hard aankomt (nee, niet gebeurt :? ) Stop de schroevedraaier in het gleufje en wip de klemband omhoog, niet te ver want dan springt ie weg.
Na dit alles getest en inderdaad, de klep staat nog redelijk ver open......ong 2 a 3 mm te ver. MAAR..... er is een oplossing:
Net boven de achterlichten zit de pufferbumper (geen idee hoe het heet maar klinkt wel leuk) Deze is ongeveer 2 a 3mm dik. Aangezien ik de puffer niet verder in wilde korten omdat anders wellicht het rubber eraf valt ben ik hier eens mee gaan experimenteren.
Er zijn twee opties om deze te verwijderen. In het midden zit een pinnetje, en als je deze indrukt valt dit in het achterscherm en ben je m kwijt. Je kan dan de pufferbumper makkelijk verwijderen en in principe heb je hem ook niet meer nodig maar dit kunnen sommige van jullie wellicht vervelend vinden. Ik heb er gewoon een bekledingsvork onder gezet en hem eruit gewipt. De rand van het gaatje gaat dan iets omhoog staan maar met de achterkant van de bekledingswipper heb ik dit weer vlak getimmerd (zonder schade, handvat van kunststof) Deze bumper heb ik vervangen door een rubber afdichtthule die precies of klem in het gaatje past
Je kan het verschil in dikte op deze foto's mooi zien
de originele bumper:
en de rubber afdichtthule, het gaat dan om het bovenste 'hoedje'
De nieuwe thule in het gat
en voila, de klep sluit mooi(er). Hij sluit niet helemaal zoals origineel maar hier is toch zeker mee te leven?
Ik heb voor de geinteresserde nog even naar het rubber van de achterklep gekeken, en dit wordt iets minder ver ingedrukt maar RUIM voldoende nog om de klep waterdicht af te sluiten. De rubber thule sluit het gaatje ook goed af dus voor lekkage hoeven jullie niet bang te zijn.
Alles bij elkaar ben ik net geen uurtje bezig geweest. Moet er wel bij zeggen dat de gasveren best wel wat druk hebben en dat het dicht doen wel even wennen is. De bekledingsvork en rubber thule kan je in elke automaterialenzaak kopen.
Het resultaat mag er zijn, en ik ben tevreden!!
Automatische achterklep VW Polo 6R BM 2011 - YouTube
Bewaar alle verwijderde onderdelen goed. Je kan dan altijd alles weer in de originele staat terugbouwen. Alles is trouwens los verkrijgbaar indien je iets kwijtraakt of kapotmaakt (puffer of pufferbumper)
Notabene!
Als je de beschermdopjes (hier genoemd pufferbumper) eruit haalt en het gat afplakt met een stukje folie oid hoeft de scirocco puffer niet ingekort te worden!
Eveneens kun je ook de originele beschermdopjes laten zitten ipv deze te vervangen voor plattere, dan zal de klep echter wel ietsje verder uitsteken, maar dat is verder niet zo'n probleem (mits er geen kieren ontstaan natuurlijk!)
Hierbij moeten de scirocco puffers dus WEL ingekort worden.
Aangezien blijkbaar nog niemand de tijd heeft gevonden om een how-to te plaatsen hier, dacht ik bij mezelf dat het eens tijd werd daarvoor.
Nou wil ik voor deze how-to TOTAAL GEEN lof oid krijgen, omdat deze geschreven is door Reinier!
Hij is helaas al een hele tijd niet meer online geweest, dus ik verwacht ook niet meer dat hij nog terugkomt.
Om nou even ter zake te komen, ik wil jullie dit niet onthouden omdat ik deze mod zelf ook zeer prettig vind!
Geschatte tijdsduur
30 min.
Benodigdheden
1L0 827 550 Seat tolledo achterklep dempers
1K8 827 761 D Scirocco achterklep puffers
En dit:

Werkwijze & Foto's
Ik ben begonnen om de puffer (rare naam trouwens) in de laagste stand te zetten door de inbus in het gaatje los te draaien en de puffer in te drukken. Daarna heb ik de rubberen kop ingekort. De kop heeft een bolle rand. Ongeveer de helft van dat bolle randje heb ik eraf gesneden. Als je te ver gaat dan kan je de puffer met de inbus weer hoger zetten, maar probeer dit te vermijden.

Hiermee wordt de puffer (ingedrukt) ongeveer 55mm lang (de originele puffer is ongeveer 53mm) het beeld is ietwat vertekent maar de maat klopt.


De oude puffers verwijderd en de nieuwe gemonteerd met de waterpomptang.
Daarna ben heb ik de gasveren vervangen. Doe dit inderdaad met zn tweeën daar de klep echt zakt en hard aankomt (nee, niet gebeurt :? ) Stop de schroevedraaier in het gleufje en wip de klemband omhoog, niet te ver want dan springt ie weg.

Na dit alles getest en inderdaad, de klep staat nog redelijk ver open......ong 2 a 3 mm te ver. MAAR..... er is een oplossing:
Net boven de achterlichten zit de pufferbumper (geen idee hoe het heet maar klinkt wel leuk) Deze is ongeveer 2 a 3mm dik. Aangezien ik de puffer niet verder in wilde korten omdat anders wellicht het rubber eraf valt ben ik hier eens mee gaan experimenteren.

Er zijn twee opties om deze te verwijderen. In het midden zit een pinnetje, en als je deze indrukt valt dit in het achterscherm en ben je m kwijt. Je kan dan de pufferbumper makkelijk verwijderen en in principe heb je hem ook niet meer nodig maar dit kunnen sommige van jullie wellicht vervelend vinden. Ik heb er gewoon een bekledingsvork onder gezet en hem eruit gewipt. De rand van het gaatje gaat dan iets omhoog staan maar met de achterkant van de bekledingswipper heb ik dit weer vlak getimmerd (zonder schade, handvat van kunststof) Deze bumper heb ik vervangen door een rubber afdichtthule die precies of klem in het gaatje past

Je kan het verschil in dikte op deze foto's mooi zien
de originele bumper:

en de rubber afdichtthule, het gaat dan om het bovenste 'hoedje'

De nieuwe thule in het gat

en voila, de klep sluit mooi(er). Hij sluit niet helemaal zoals origineel maar hier is toch zeker mee te leven?



Ik heb voor de geinteresserde nog even naar het rubber van de achterklep gekeken, en dit wordt iets minder ver ingedrukt maar RUIM voldoende nog om de klep waterdicht af te sluiten. De rubber thule sluit het gaatje ook goed af dus voor lekkage hoeven jullie niet bang te zijn.
Alles bij elkaar ben ik net geen uurtje bezig geweest. Moet er wel bij zeggen dat de gasveren best wel wat druk hebben en dat het dicht doen wel even wennen is. De bekledingsvork en rubber thule kan je in elke automaterialenzaak kopen.
Het resultaat mag er zijn, en ik ben tevreden!!
Automatische achterklep VW Polo 6R BM 2011 - YouTube
Bewaar alle verwijderde onderdelen goed. Je kan dan altijd alles weer in de originele staat terugbouwen. Alles is trouwens los verkrijgbaar indien je iets kwijtraakt of kapotmaakt (puffer of pufferbumper)
Notabene!
Als je de beschermdopjes (hier genoemd pufferbumper) eruit haalt en het gat afplakt met een stukje folie oid hoeft de scirocco puffer niet ingekort te worden!
Eveneens kun je ook de originele beschermdopjes laten zitten ipv deze te vervangen voor plattere, dan zal de klep echter wel ietsje verder uitsteken, maar dat is verder niet zo'n probleem (mits er geen kieren ontstaan natuurlijk!)
Hierbij moeten de scirocco puffers dus WEL ingekort worden.
VW
6R