Of een airbag van een sloopauto zoeken met een soort gelijk stuur
@iichel moet de stuur op een bepaalde aanhaalmoment vast of moet die gewoon handvast erin? Ik las 30nm en dan nog 90 graden bijdraaien.Inbouwen van een MFS in de Polo 6R.
Benodigdheden verbruik:
* MFS met knopjes links of knopjes links EN rechts
* MF module in het stuur (zit in het midden, onder de bout)
* de goeie airbag --> https://mypolo.nl/xenforo/threads/mf-stuur-of-golf-6-mf-stuur.9240/#post-150412
* kabelsetje voor de airbag 5K0 971 584 A
* kabel 0.5mm2
* connectoren MQS (micro quadlock) of 1x 000 979 009 E repair wire
Benodigdheden gebruik:
* soldeerstation
* Torx T55
* Torx T20
* 10mm steeksleutel
* platte schroevendraaier
* tang
* common sense
Stap 1:
Minpool van de accu losklemmen, sigaretje roken/koffie drinken
Stap 2:
Airbag verwijderen. Stuur 90 graden naar links (of rechts) draaien
De clipjes aan de achterkant van het stuur, mbv een spiegeltje en de platte schroevendraaier, loshalen. Dit is een rotklusje.
Haal de airbag eruit en haal de gele stekker los. Leg de airbag altijd neer met het VW logo naar boven.
Stap 3:
Het stuur verwijderen. Draai de bout los met een torx T55.
Zet een streepje waar de stuurstang en het stuur elkaar raken. Zodoende kun je altijd je stuur recht terugzetten.
Zet de sleepring zo vast dat hij niet verdraait (en je stuurhoeksensor/RAW goed blijven werken)
Stap 4:
Nu kun je de bovenste afdekking van de stuurkolom verwijderen. Deze zit geklikt bovenop de stuurkolom en in de teller.
De onderste afdekking zit vast met 2 schroeven aan de bovenkant en 1 aan de onderkant
Stap 5:
Haal de witte stekker op de combischakelaar los.
Haal de witte zekering van de witte stekker af
Stap 6:
bekabeling. In de witte connector gaan 2 kabels met een micro quadlock stekker
De LIN kabel gaat naar de BCM toe, in de witte stekker op pin 17. Dit is een bestaande LIN kabel en is wit/paars. De kabel van de sleepring moet met de bestaande kabel verbonden worden.
De guide waar ik de fotos vandaan heb gehaald (zie de credits onderaan!) gaat voor de BCM stekker. Een alternatief is om ze bij de deurconnector te pakken, onderin de A-stijl. Dan neem je pin 16 (wit/paars). Die is een stuk makkelijker te bereiken en stamt van dezelfde BCM stekker positie af!
De +12V kabel moet naar de zekeringenkast naar een Terminal 15 (12V na contact) --> https://mypolo.nl/xenforo/threads/zekeringen-polo-6r.10014/
Je kunt de kabels nog mooi vast zetten met stof tape zodat het echt OEM lijkt.
Stap 7:
Inbouwen. Bouw in omgekeerde volgorde de stekker weer in, en de onderste afdekking van de stuurkolom. De bovenste kunnen we er nog even af laten.
Zet het stuur erop (let op dat je hem recht zet). Draai de bout weer goed aan maar let erop dat je het stuur zelf vasthoudt. Niet de weerstand van het stuurslot gebruiken! Zet de goede airbag met het goede kabelsetje erop.
Klik de airbag vast.
De min-pool van de accu mag er weer op.
Stap 8:
VCDS!
Open vcds
Select module
09 - central electrics
Coding
Long code helper
Byte 9 bit 3 aanzetten
Als je een bluetooth kit hebt kun je nog even byte 15 bit 0 aanzetten
Je kunt in de radio (module 56) ook nog even byte 3 bit 0 aanzetten via dezelfde methode.
Stap 9:
Comfort functie van de electrische ramen inleren: de schakelaar voor ieder raam op de 'omhoog' stand zetten en 5 seconden vasthouden
Stap 10:
Als dankbaarheid mag je nu premium member worden
Fotos en credits: http://www.uk-polos.net/viewtopic.php?f=10&t=54171
Ik heb een speciale dop gehaald voor het stuur (m12 veeltands) ik zal ff kijken maar ik ben niet van plan het nieuwe stuur er nog uit te halen. Ik had begrepen dat de bout 2x op en af gedraaid kon worden veilig.als je 't goed wilt doen ook een nieuwe bout
Ben er vrijwel zeker van dat dit de orginele is. Geen knoppen en het stuur is opgegeten aan de zijkanten. Hij heeft ook best wel wat gelopen. Maar motorisch is die in topstaat dus dat telt.als de loctite nog goed is wel vaker, maar je weet de geschiedenis niet.
weet je toevallig of ik voor de golf 6 stuur nog een module nodig heb? De airbag past dus een adapterkabel is niet nodig. Ik moet alleen de kabels van de lin en 12v trekken en inleren maar ik weet niet of een module vereist is nog.als de loctite nog goed is wel vaker, maar je weet de geschiedenis niet.
De module zit in principe in het stuurweet je toevallig of ik voor de golf 6 stuur nog een module nodig heb? De airbag past dus een adapterkabel is niet nodig. Ik moet alleen de kabels van de lin en 12v trekken en inleren maar ik weet niet of een module vereist is nog.
Waar zit die? Ik zie niks wat lijkt op een module. Heb je een foto ervan of waar het moet zitten?De module zit in principe in het stuur
Ik heb dat kabeltje wel maar niks erin:
Dus geen externe module vereist? Mocht het toch zo zijn regel ik die morgen ook nog even. Wat voor kabels en connectors zijn verder vereist? Voor de 12v en de bcm.Zit er een aansluiting voor een stekker onder 1 van de twee kanten van het stuur, kans is groot dat de module daarin zit
De airbag kabel voor dat stuur hoort 1 geheel te zijn met het kabeltje voor de bedieningDus geen externe module vereist? Mocht het toch zo zijn regel ik die morgen ook nog even. Wat voor kabels en connectors zijn verder vereist? Voor de 12v en de bcm.
Ik heb ook een zwarte stekker voor de bediening. En een gele voor de airbag. Dat hoort zo ook als ik me niet vergis. Ik moet alleen weten welke kabeldikte ik nodig heb en connectoren voor de stekker bij de stuurkolom.De airbag kabel voor dat stuur hoort 1 geheel te zijn met het kabeltje voor de bediening
@Andries Polo6R ik heb het stuur erop gezet om te kijken of het werkt. Helaas werkt de toeter niet met het stuur erop zonder de extra bekabeling en coderen. Dus moet maar ff met een knoppenloos stuur. Moet wel zeggen dat het behoorlijk makkelijk was. Ik werk vak aan tweewielers maar dit was nog nieuw. Heb je een idee van waar je de kabels kan bestellen dat ze met (redelijke) snelle termijn binnen komen? Ali express lijkt me de beste optie tot nu toe want heb geen idee hoelang autodoc erover doet. Staat niet op de site. Wil wel kijken op plaatselijke sloopbedrijven maar de meeste verkopen alleen onderdelen en zelf demonteren mag vaak niet.De airbag kabel voor dat stuur hoort 1 geheel te zijn met het kabeltje voor de bediening
Trouwens weet ik niet of de airbag kabels goed zijn. Ze lijken op de goede maar zo niet heb ik iemand op mp gevonden die ze voor 2 tientjes per stuk weg doet. Scheelt ook weer het wachten@Andries Polo6R ik heb het stuur erop gezet om te kijken of het werkt. Helaas werkt de toeter niet met het stuur erop zonder de extra bekabeling en coderen. Dus moet maar ff met een knoppenloos stuur. Moet wel zeggen dat het behoorlijk makkelijk was. Ik werk vak aan tweewielers maar dit was nog nieuw. Heb je een idee van waar je de kabels kan bestellen dat ze met (redelijke) snelle termijn binnen komen? Ali express lijkt me de beste optie tot nu toe want heb geen idee hoelang autodoc erover doet. Staat niet op de site. Wil wel kijken op plaatselijke sloopbedrijven maar de meeste verkopen alleen onderdelen en zelf demonteren mag vaak niet.
Volgens mij moet je 5K0 971 584 A hebben@Andries Polo6R ik heb het stuur erop gezet om te kijken of het werkt. Helaas werkt de toeter niet met het stuur erop zonder de extra bekabeling en coderen. Dus moet maar ff met een knoppenloos stuur. Moet wel zeggen dat het behoorlijk makkelijk was. Ik werk vak aan tweewielers maar dit was nog nieuw. Heb je een idee van waar je de kabels kan bestellen dat ze met (redelijke) snelle termijn binnen komen? Ali express lijkt me de beste optie tot nu toe want heb geen idee hoelang autodoc erover doet. Staat niet op de site. Wil wel kijken op plaatselijke sloopbedrijven maar de meeste verkopen alleen onderdelen en zelf demonteren mag vaak niet.
De bekabeling die ik heb heeft een punt voor mf en die kwam samen met het stuur. Airbag stekker past ook. Ik weet niet zeker of het dan nog nodig is. Had jij de kabels moeten vervangen?Volgens
Volgens mij moet je 5K0 971 584 A hebben
Je bekijkt het forum op dit moment als gast. Als gast op dit forum kun je veel berichten gewoon lezen, maar je hebt niet de volledig toegang tot alle inhoud.
Wil je wel alles kunnen zien en kunnen reageren op topics , dan zul je je eerst moeten registreren op ons forum.