iichel
Exclusive lid
Mijn nieuwste party-trick is het hebben van de LED koplampen van de Polo 6C facelift in de Rosa Line.
En @Maik wou heeeeel graag dat ik een how-to ging maken. Dus dat gaan we dan maar doen he
't is immers vakantie!
Disclaimer: dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Mijn retrofit is 100% succesvol gelukt.
Dit is lastig en precies werk, als je iets niet weet, haal er een expert bij.
Als het mis gaat is het op eigen risico, ik ga je niet uit de shit helpen als je niet precies weet wat je aan het doen bent.
Goed, aan de slag.
Wat hebben we nodig...
Jou
Je bent bekend met het lezen van stroom schemas en raakt niet snel in paniek.
Je bent bekend met begrippen als BCM, can gateway, programmeren.
Je weet wanneer het handig is om de accu los te koppelen ivm bijvoorbeeld spanning pieken.
Jouw Polo:
Polo met lichten via de BCM (dus met start/stop EN/OF origineel xenon)
Polo zonder lichten via BCM, dan wordt het een boel kabelwerk... niet onmogelijk.
Volledig werkend zonder rare dingen erin
Geen mods waarvan je zelf niet op de hoogte bent
Originele onderdelen:
2x LED koplampen van de Polo 6C (6C1 941 773 Links 6C1 941 774 Rechts)
1x BCM voor Transporter T6 7E0 937 090
1x Module voor AFS voor Polo 6R 6R0 907 357 (mits geen Xenon fabriek-af)
1x stekker AFS module 4E0 972 726
1x stekker hoogte sensor 4B0 973 712
2x stekker LED koplamp 1J0973737 14 pin
2x stekker contra halogeen 1J0973835 10 pin (mits halogeen auto)
2x stekker contra xenon 1J0973837 14 pin (mit xenon auto)
1x sensor achteras 6R0 941 273 B
1x plaat remleiding houder 6Q0 612 405
1x 10-pin connector 1K0 971 992 (mits externe gateway)
1x 10-pin connector 6R0 972 930 (mits externe gateway)
Verbruik onderdelen:
Flink wat kabel, metertje of 50
Terminals:
Als je nu HALOGEEN hebt of XENON MET ADAPTER
17x micro timer vrouwelijk
12x junior power timer vrouwelijk
50x micro quadlock vrouwelijk
10x micro quadlock mannelijk
Als je nu OEM Xenon hebt (fabriek af)
12x junior power timer vrouwelijk
12x junior power timer mannelijk
14x micro timer vrouwelijk
14x micro timer mannelijk
10x micro quadlock vrouwelijk
10x micro quadlock mannelijk
klik voor plaatjes
Gereedschap:
Krimptang voor terminals
Terminal removal tool, voor het geval je wat kapot maakt
Soldeerbout
Tape (isoleer tape en stof tape)
Laptop met VCDS
Stap 1: BCM wissel
- Maak een auto-scan met VCDS van je oude configuratie.
- Sla je auto-scan op.
- Ga naar 09 - central electrics, adaptations en maak een lijst met alle adaptations die je hebt. Als je slim bent, doe je dit inclusief beschrijving van de kanalen.
Goed, de T6 BCM is ook PQ25 platform. Dus dat houdt in dat het elektrisch identiek is aan de 6R. Lucky us.
Echter heeft ross-tech nog geen label files voor de T6 beschikbaar. Dat houdt in dat je zelf moet weten wat de functies van de bits en bytes zijn.
Als je slim bent maak je daar een overzicht van.
- Haal je oude BCM eruit
- Stop de nieuwe BCM erin
- Contact aan (negeer waarschuwingen op je tacho)
Benader de nieuwe BCM met VCDS. Lukt dat?
Ja --> mooi, ga naar stap 2.
Nee --> ga naar vraag 2
Vraag 2: heb je een externe CAN gateway?
Ja --> mooi, dan moeten we wat extra bekabelen --> stap 1A
Nee --> fuck
Stap 1A: Externe CAN gateway omzeilen.
Goed, we hebben een externe CAN gateway. No problemo, want dit probleem heb ik zelf ook gehad.
- Haal je handschoenenvakje eruit
- Koppel de externe CAN gateway los
- Haal je externe CAN gateway er meteen maar uit, want die heb je niet meer nodig....
Pin bezettingen van de externe CAN gateway (T20):
1 Postitive 12V, terminal 30a
2
3
4
5 CANBUS convenience low
6 CANBUS powertrain low
7
8 CANBUS powertrain low, alleen naar tacho
9 CANBUS diagnostic low naar de diagnose stekker
10
11 GND
12 LINBUS naar o.a. voltage regulator
13
14
15 CANBUS convenience high
16 CANBUS powertrain high
17
18 CANBUS powertrain high, alleen naar tacho
19 CANBUS diagnostic high naar de diagnose stekker
20
Goed, we moeten dus een aantal nieuwe kabels trekken. Daarvoor hebben we de 2 10 pin connectors
Uitpinnen en in de 10-pin connector stoppen (onthouden wat wat is natuurlijk):
Pin 12 Linbus
Pin 9 + 19 (can diagnostics)
Pin 6 + 16 (can powertrain)
Verbinden:
T73b/18 met powertrain low (pin 6)
T73b/19 met powertrain high (pin 16)
T73b/22 met diagnostics low (pin 9)
T73b/23 met diagnostics high (pin 19)
T73b/37 met LIN (pin 12)
Stap 2: Tacho weer laten werken
Onze nieuwe BCM heeft een nieuw CAN netwerk, alleen voor de tacho! yay!
- Teller uitbouwen
- Stekker uit teller halen
- Pin 28 (T32/28) en Pin 29 (T32/29) uit de tacho halen en isoleren.
- 2 nieuwe kabels trekken:
T73b/54 naar pin 28
T73b/57 naar pin 29
Als je toch bezig bent daar onder, trek meteen een nieuwe kabel van T73b/4 naar T6aa/3 (instrumenten dimmer, naast je lichtknop) dan werkt je knoppen verlichting ook weer
oude kabel uiteraard uitpinnen.
Stap 3: nieuwe BCM coderen
Goed, nu werkt onze tacho weer en kunnen we met VCDS onze BCM weer benaderen. Gelukkig maar...
- Ga naar 19 - CAN gateway en check je installatielijst aan in 'installation list'
- Bij 19 - CAN gateway - coding je oude coding plakken (waarschijnlijk 002200, die werkt sowieso)
- Open 09 central electrics, coding en plak daar je oude BCM codering
- Ga naar 09 central electrics, adaptation en zet ALLE adaptation kanalen terug zoals ze in je oude BCM waren. Kanaal 99 op 1 laten. Voorlopig.
- Ga naar 61 - Battery regulator en plak daar je oude codering ook nog even.
- Maak even een autoscan, zodat je kan genieten van een regenboog aan foutcodes. Wissen, alles.
- Een paar foutcodes blijven redelijk hardnekkig. Geen zorgen.
Referentie codering:
3CB02FF828E3ED00F1380F917EEB9FD87AC873BF608E70D1A00000030000
Moet evt nog wel aangepast worden aan je eigen Polo.
Stap 4: sleutels inleren
Je vindt het vast wel fijn, waarschijnlijk, dat je centrale vergrendeling werkt via afstandsbediening. Die gaan we even inleren.
- Auto op contact
- VCDS openen
- Module 09
- Adaptations
- Channel 1 -> value op 1 zetten
- Test
- Ontgrendeling knop van de sleutel in het contact inhouden (of vergrendeling knop, can't remember...)
- Knipperlicht knippert 1x kort
Stap 5: AFS (automatische hoogte regeling) installeren (als je halogeen had) (ook lezen als je xenon hebt)
Ik vind het persoonlijk belangrijk dat bij de LED koplampen de hoogteregeling goed werkt.
Ze zijn ENORM irritant als ze niet goed afgesteld zijn. Om enige kans op support bij je retrofit van mij te hebben is deze stap niet optioneel...
- Sensor aan de achteras monteren dmv de aangepaste remleiding houder
- AFS module monteren boven handschoenenvakje
- Bekabelen van alles volgens onderstaande schema.
Het schema komt van de Polo 6C maar klopt exact m.b.t. de AFS dus alles wat met de T26 verbonden is. Dat is de 26-pin connector.
Trek een extra kabel van de positive verbinding van de xenon module naar iedere koplamp. Dit geldt ook voor mensen die fabriek-xenon hebben!
Niet letten op de T46 of T73 stekkers. Die hebben we in de 6R niet...
Programmeren AFS module:
0110000001000000 zonder RLS bit 1 0001 0000
0112000001000000 met RLS bit 1 0001 0010
0192000001000000 met start/stop bit 1 1001 0100
Afijn, VCDS heeft wel labels daarvoor. RLS en start/stop maken iig wat uit.
Stap 6: Aansluiten van de LED koplampen
Goed, het moeilijke deel zit er eigenlijk al op. Nu blijft slechts over het trekken van kabels van/naar de BCM en het maken van adapters.
Indien je Halogeen hebt gebruik je de 10-pin en 14-pin stekkers uit de onderdelenlijst.
LED stekker links
1 - AFS
2 - AFS
3 - AFS
4 - AFS
5 - Massa - Halogeen pin 5
6 - Dimlicht - Halogeen pin 6
7 - Massa - Halogeen pin 5
8 - Plus die van de hoogteregeling kwam - Stap 5!
9 - Knipperlicht - Halogeen pin 9
10 - LED module - T73b/5
11 - Groot licht - Halogeen pin 8
12 - LED module - T73b/3 - Deze zit evt al bij de DRL in de bumper!
13 - leeg
14 - LED module - T73b/28
LED stekker rechts
1 - AFS
2 - AFS
3 - AFS
4 - AFS
5 - Massa - Halogeen pin 5
6 - Dimlicht - Halogeen pin 6
7 - Massa - Halogeen pin 5
8 - Plus die van de hoogteregeling kwam - Stap 5!
9 - Knipperlicht - Halogeen pin 9
10 - LED module - T73b/6
11 - Groot licht - Halogeen pin 8
12 - LED module - T73a/5 - Deze zit evt al bij de DRL in de bumper!
13 - leeg
14 - LED module - T73b/56
Indien je fabriek-af xenon hebt gebruik je de 14 pin contra en 14-pin stekkers in de onderdelenlijst
LED stekker links:
1 - AFS - xenon 1
2 - AFS - xenon 2
3 - AFS - xenon 3
4 - AFS - xenon 4
5 - Massa - - xenon 5
6 - Dimlicht - xenon 6
7 - Massa - - xenon 7
8 - Plus die van de hoogteregeling kwam - Stap 5!
9 - Knipperlicht - xenon 9
10 - LED module - xenon 12
11 - Groot licht - xenon 11
12 - LED module - xenon 10
13 - leeg
14 - LED module - T73b/54
LED stekker rechts:
1 - AFS - xenon 1
2 - AFS - xenon 2
3 - AFS - xenon 3
4 - AFS - xenon 4
5 - Massa - - xenon 5
6 - Dimlicht - xenon 6
7 - Massa - - xenon 7
8 - Plus die van de hoogteregeling kwam - Stap 5!
9 - Knipperlicht - xenon 9
10 - LED module - xenon 12
11 - Groot licht - xenon 11
12 - LED module - xenon 10
13 - leeg
14 - LED module - T73b/56
Je kunt eventueel, als je mistlampen hebt en xenon, de T14/14 van de oude xenon stekkers omleiden naar de mistlampen.
Oude T2/1 eruit halen en de nieuwe erin. Byte 21 bit 7 activeren. Dan heb je mistlampen met bochtverlichting.
Stap 7: Testen!
Nu is het moment om in je BCM kanaal 99 vrij te maken, waarde op 0 zetten. Dit kun je pas doen eigenlijk nadat al je foutcodes opgelost zijn. Dit is de factory mode waarin hij net wat meer detail geeft aan de foutmeldingen.
Dit is soms lastig en niet te voorspellen. Zo'n BCM wissel kan aardig wat ongein met zich meebrengen.
Als je hier al aangekomen bent, ben je niet de doorsnee- forum user en kun je wel het een en ander zelfstandig oplossen.
Test alles....
Interieur verlichting
Koplampen
Achterlicht
Regensensor
Lichtsensor
Bochtenverlichting
Electrische ramen
Toeter
Knipperlicht
Remlicht
Achteruitrij licht
Mistlicht
ABS
Remmen
Accu en dynamo
Etc
Etc
Succes!
En @Maik wou heeeeel graag dat ik een how-to ging maken. Dus dat gaan we dan maar doen he

Disclaimer: dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Mijn retrofit is 100% succesvol gelukt.
Dit is lastig en precies werk, als je iets niet weet, haal er een expert bij.
Als het mis gaat is het op eigen risico, ik ga je niet uit de shit helpen als je niet precies weet wat je aan het doen bent.
Goed, aan de slag.
Wat hebben we nodig...
Jou
Je bent bekend met het lezen van stroom schemas en raakt niet snel in paniek.
Je bent bekend met begrippen als BCM, can gateway, programmeren.
Je weet wanneer het handig is om de accu los te koppelen ivm bijvoorbeeld spanning pieken.
Jouw Polo:
Polo met lichten via de BCM (dus met start/stop EN/OF origineel xenon)
Polo zonder lichten via BCM, dan wordt het een boel kabelwerk... niet onmogelijk.
Volledig werkend zonder rare dingen erin
Geen mods waarvan je zelf niet op de hoogte bent
Originele onderdelen:
2x LED koplampen van de Polo 6C (6C1 941 773 Links 6C1 941 774 Rechts)
1x BCM voor Transporter T6 7E0 937 090
1x Module voor AFS voor Polo 6R 6R0 907 357 (mits geen Xenon fabriek-af)
1x stekker AFS module 4E0 972 726
1x stekker hoogte sensor 4B0 973 712
2x stekker LED koplamp 1J0973737 14 pin
2x stekker contra halogeen 1J0973835 10 pin (mits halogeen auto)
2x stekker contra xenon 1J0973837 14 pin (mit xenon auto)
1x sensor achteras 6R0 941 273 B
1x plaat remleiding houder 6Q0 612 405
1x 10-pin connector 1K0 971 992 (mits externe gateway)
1x 10-pin connector 6R0 972 930 (mits externe gateway)
Verbruik onderdelen:
Flink wat kabel, metertje of 50
Terminals:
Als je nu HALOGEEN hebt of XENON MET ADAPTER
17x micro timer vrouwelijk
12x junior power timer vrouwelijk
50x micro quadlock vrouwelijk
10x micro quadlock mannelijk
Als je nu OEM Xenon hebt (fabriek af)
12x junior power timer vrouwelijk
12x junior power timer mannelijk
14x micro timer vrouwelijk
14x micro timer mannelijk
10x micro quadlock vrouwelijk
10x micro quadlock mannelijk
klik voor plaatjes
Gereedschap:
Krimptang voor terminals
Terminal removal tool, voor het geval je wat kapot maakt

Soldeerbout
Tape (isoleer tape en stof tape)
Laptop met VCDS
Stap 1: BCM wissel
- Maak een auto-scan met VCDS van je oude configuratie.
- Sla je auto-scan op.
- Ga naar 09 - central electrics, adaptations en maak een lijst met alle adaptations die je hebt. Als je slim bent, doe je dit inclusief beschrijving van de kanalen.
Goed, de T6 BCM is ook PQ25 platform. Dus dat houdt in dat het elektrisch identiek is aan de 6R. Lucky us.
Echter heeft ross-tech nog geen label files voor de T6 beschikbaar. Dat houdt in dat je zelf moet weten wat de functies van de bits en bytes zijn.
Als je slim bent maak je daar een overzicht van.
- Haal je oude BCM eruit
- Stop de nieuwe BCM erin
- Contact aan (negeer waarschuwingen op je tacho)
Benader de nieuwe BCM met VCDS. Lukt dat?
Ja --> mooi, ga naar stap 2.
Nee --> ga naar vraag 2
Vraag 2: heb je een externe CAN gateway?
Ja --> mooi, dan moeten we wat extra bekabelen --> stap 1A
Nee --> fuck
Stap 1A: Externe CAN gateway omzeilen.
Goed, we hebben een externe CAN gateway. No problemo, want dit probleem heb ik zelf ook gehad.
- Haal je handschoenenvakje eruit
- Koppel de externe CAN gateway los
- Haal je externe CAN gateway er meteen maar uit, want die heb je niet meer nodig....
Pin bezettingen van de externe CAN gateway (T20):
1 Postitive 12V, terminal 30a
2
3
4
5 CANBUS convenience low
6 CANBUS powertrain low
7
8 CANBUS powertrain low, alleen naar tacho
9 CANBUS diagnostic low naar de diagnose stekker
10
11 GND
12 LINBUS naar o.a. voltage regulator
13
14
15 CANBUS convenience high
16 CANBUS powertrain high
17
18 CANBUS powertrain high, alleen naar tacho
19 CANBUS diagnostic high naar de diagnose stekker
20
Goed, we moeten dus een aantal nieuwe kabels trekken. Daarvoor hebben we de 2 10 pin connectors
Uitpinnen en in de 10-pin connector stoppen (onthouden wat wat is natuurlijk):
Pin 12 Linbus
Pin 9 + 19 (can diagnostics)
Pin 6 + 16 (can powertrain)
Verbinden:
T73b/18 met powertrain low (pin 6)
T73b/19 met powertrain high (pin 16)
T73b/22 met diagnostics low (pin 9)
T73b/23 met diagnostics high (pin 19)
T73b/37 met LIN (pin 12)
Stap 2: Tacho weer laten werken
Onze nieuwe BCM heeft een nieuw CAN netwerk, alleen voor de tacho! yay!
- Teller uitbouwen
- Stekker uit teller halen
- Pin 28 (T32/28) en Pin 29 (T32/29) uit de tacho halen en isoleren.
- 2 nieuwe kabels trekken:
T73b/54 naar pin 28
T73b/57 naar pin 29
Als je toch bezig bent daar onder, trek meteen een nieuwe kabel van T73b/4 naar T6aa/3 (instrumenten dimmer, naast je lichtknop) dan werkt je knoppen verlichting ook weer

Stap 3: nieuwe BCM coderen
Goed, nu werkt onze tacho weer en kunnen we met VCDS onze BCM weer benaderen. Gelukkig maar...
- Ga naar 19 - CAN gateway en check je installatielijst aan in 'installation list'
- Bij 19 - CAN gateway - coding je oude coding plakken (waarschijnlijk 002200, die werkt sowieso)
- Open 09 central electrics, coding en plak daar je oude BCM codering
- Ga naar 09 central electrics, adaptation en zet ALLE adaptation kanalen terug zoals ze in je oude BCM waren. Kanaal 99 op 1 laten. Voorlopig.
- Ga naar 61 - Battery regulator en plak daar je oude codering ook nog even.
- Maak even een autoscan, zodat je kan genieten van een regenboog aan foutcodes. Wissen, alles.
- Een paar foutcodes blijven redelijk hardnekkig. Geen zorgen.
Referentie codering:
3CB02FF828E3ED00F1380F917EEB9FD87AC873BF608E70D1A00000030000
Moet evt nog wel aangepast worden aan je eigen Polo.
Stap 4: sleutels inleren
Je vindt het vast wel fijn, waarschijnlijk, dat je centrale vergrendeling werkt via afstandsbediening. Die gaan we even inleren.
- Auto op contact
- VCDS openen
- Module 09
- Adaptations
- Channel 1 -> value op 1 zetten
- Test
- Ontgrendeling knop van de sleutel in het contact inhouden (of vergrendeling knop, can't remember...)
- Knipperlicht knippert 1x kort
Stap 5: AFS (automatische hoogte regeling) installeren (als je halogeen had) (ook lezen als je xenon hebt)
Ik vind het persoonlijk belangrijk dat bij de LED koplampen de hoogteregeling goed werkt.
Ze zijn ENORM irritant als ze niet goed afgesteld zijn. Om enige kans op support bij je retrofit van mij te hebben is deze stap niet optioneel...
- Sensor aan de achteras monteren dmv de aangepaste remleiding houder
- AFS module monteren boven handschoenenvakje
- Bekabelen van alles volgens onderstaande schema.
Het schema komt van de Polo 6C maar klopt exact m.b.t. de AFS dus alles wat met de T26 verbonden is. Dat is de 26-pin connector.
Trek een extra kabel van de positive verbinding van de xenon module naar iedere koplamp. Dit geldt ook voor mensen die fabriek-xenon hebben!
Niet letten op de T46 of T73 stekkers. Die hebben we in de 6R niet...





Programmeren AFS module:
0110000001000000 zonder RLS bit 1 0001 0000
0112000001000000 met RLS bit 1 0001 0010
0192000001000000 met start/stop bit 1 1001 0100
Afijn, VCDS heeft wel labels daarvoor. RLS en start/stop maken iig wat uit.
Stap 6: Aansluiten van de LED koplampen
Goed, het moeilijke deel zit er eigenlijk al op. Nu blijft slechts over het trekken van kabels van/naar de BCM en het maken van adapters.
Indien je Halogeen hebt gebruik je de 10-pin en 14-pin stekkers uit de onderdelenlijst.
LED stekker links
1 - AFS
2 - AFS
3 - AFS
4 - AFS
5 - Massa - Halogeen pin 5
6 - Dimlicht - Halogeen pin 6
7 - Massa - Halogeen pin 5
8 - Plus die van de hoogteregeling kwam - Stap 5!
9 - Knipperlicht - Halogeen pin 9
10 - LED module - T73b/5
11 - Groot licht - Halogeen pin 8
12 - LED module - T73b/3 - Deze zit evt al bij de DRL in de bumper!
13 - leeg
14 - LED module - T73b/28
LED stekker rechts
1 - AFS
2 - AFS
3 - AFS
4 - AFS
5 - Massa - Halogeen pin 5
6 - Dimlicht - Halogeen pin 6
7 - Massa - Halogeen pin 5
8 - Plus die van de hoogteregeling kwam - Stap 5!
9 - Knipperlicht - Halogeen pin 9
10 - LED module - T73b/6
11 - Groot licht - Halogeen pin 8
12 - LED module - T73a/5 - Deze zit evt al bij de DRL in de bumper!
13 - leeg
14 - LED module - T73b/56
Indien je fabriek-af xenon hebt gebruik je de 14 pin contra en 14-pin stekkers in de onderdelenlijst
LED stekker links:
1 - AFS - xenon 1
2 - AFS - xenon 2
3 - AFS - xenon 3
4 - AFS - xenon 4
5 - Massa - - xenon 5
6 - Dimlicht - xenon 6
7 - Massa - - xenon 7
8 - Plus die van de hoogteregeling kwam - Stap 5!
9 - Knipperlicht - xenon 9
10 - LED module - xenon 12
11 - Groot licht - xenon 11
12 - LED module - xenon 10
13 - leeg
14 - LED module - T73b/54
LED stekker rechts:
1 - AFS - xenon 1
2 - AFS - xenon 2
3 - AFS - xenon 3
4 - AFS - xenon 4
5 - Massa - - xenon 5
6 - Dimlicht - xenon 6
7 - Massa - - xenon 7
8 - Plus die van de hoogteregeling kwam - Stap 5!
9 - Knipperlicht - xenon 9
10 - LED module - xenon 12
11 - Groot licht - xenon 11
12 - LED module - xenon 10
13 - leeg
14 - LED module - T73b/56
Je kunt eventueel, als je mistlampen hebt en xenon, de T14/14 van de oude xenon stekkers omleiden naar de mistlampen.
Oude T2/1 eruit halen en de nieuwe erin. Byte 21 bit 7 activeren. Dan heb je mistlampen met bochtverlichting.
Stap 7: Testen!
Nu is het moment om in je BCM kanaal 99 vrij te maken, waarde op 0 zetten. Dit kun je pas doen eigenlijk nadat al je foutcodes opgelost zijn. Dit is de factory mode waarin hij net wat meer detail geeft aan de foutmeldingen.
Dit is soms lastig en niet te voorspellen. Zo'n BCM wissel kan aardig wat ongein met zich meebrengen.
Als je hier al aangekomen bent, ben je niet de doorsnee- forum user en kun je wel het een en ander zelfstandig oplossen.
Test alles....
Interieur verlichting
Koplampen
Achterlicht
Regensensor
Lichtsensor
Bochtenverlichting
Electrische ramen
Toeter
Knipperlicht
Remlicht
Achteruitrij licht
Mistlicht
ABS
Remmen
Accu en dynamo
Etc
Etc
Succes!