jankende aircopomp

hansshadow

Nieuw lid
hallo medepolorijders,

sinds januari 2010 ben ik de trots bezitter van een zwart paarlemoer 6r polo 14 highline, een heerlijke auto, maar...

ik ben al enige tijd in de weer met de garage vanwege de airco/compressorpomp die een vreselijk irriitant bijgeluid maakt. Voor het eerst geconstateert tijdens vakantie in de bergen in spanje in aug 2010. Thuis leek het geluid minder en ik heb de nogal slechte gewoonte om de muziek altijd hard te zetten.
Later kwam het geluid toch terug, naar de garage en in februari dit jaar is de pomp vervangen. Na een paar maanden toch weer het bijgeluid, in mindere mate, maar het was er wel.
Weer terug naar de garage waar ontkent werd dat er iets te horen was. Toen ik opmerkte dat ik wilde dat er een notitie gemaakt ivm eventuele problemen na de garantie, werd me verteld dat het zo niet werkt; ik kan dan wel iets horen maar de garage niet, dus is er geen klacht...
eind juli weer terug omdat het geluid verergerde, dit werd nu bevestigd door een monteur. Echter werd de pomp niet vervangen, hij was al een keer vervangen, en er was volgens de dealer geen beter exemplaar. Ook al schijnen er wel 2 types van te bestaan Ze lieten doorschemeren dat dit een kwaal is. Ik krijg pas een nieuwe pomp als er een verbeterde versie beschikbaar is. Ik heb dit niet geaccepeert en wacht nu op een beter aanbod.

Ik heb ook aangegeven dat blijkbaar dus elke polo hier last vaqn zou moeten hebben. Op dit forum heb ik echter met de zoekfunctie niets kunnen vinden over aircopomp problemen.

Zijn er meer mensen met dit probleem? gr Hans

Ja ik, maar ik weet dat er niks kan gebeuren dus rij zo min mogelijk met de airco aan.

Het klinkt af en toe inderdaad als een jankende hond. Maar ik ga er mijn aircopomp niet voor vervangen.

Tja, dat is ook een oplossing. Ik ben echter van mening dat dit niet hoort in een nieuwe auto. En ik wil er dus wel een nieuwe pomp in. Lijkt me geen onredelijk standpunt gezien het aantal euries dat je mag aftikken bij aflevering.

Ik zie in je onderschrift dat je een 9N rijdt. Dus in vorige types was dit probleem ook al aanwezig?

Ja bij de 9n is dit een bekend probleem. Bij de 6R nooit wat van gehoord of dat er iemand over geklaagd heeft.

Bij jou moeten ze het gewoon per direct onder garantie vervangen.

Ik hoor ook wel eens een irritant hoge soort zoem in mijn 6R, maar ben er nog niet achter wat dit veroorzaakt. Wellicht ook de airco-pomp. Ik zal het eens testen door de airco aan en uit te zetten en te luisteren voor een verschil!

vw  polo 
Ik heb het probleem ook, nu rij ik niet zo vaak met de airco aan.
Zodra je de airco uitzet is het ook direct weg gewoon.

BMW  1 serie 
Terug gaan naar de dealer lijkt mij een goed plan...
Zelf heb ik er geen last van bij mijn polo 9n3 en me broer ook niet bij zijn polo 6r...

Volkswagen  Polo bm 
Mijn 6r heeft wel eventjes 'gefloten', maar ik had al vrij gauw door dat 't ergens vandaan kwam bij de roosters in de buurt (airco aan of uit maakte geen verschil, alleen ventilatie aan of uit). Maargoed, dit heeft maar een weekje geduurd en later nooit weer gehoord, dus ook niks aan gedaan.

Maar 't lijkt er voor mij op dat jou dealer gewoon fout bezig is aangezien jou auto nog onder de garantie valt

VW  6R 
ik heb het geluid ook, vooral lijkt het op water wat door een buis "gezogen" word ofz. ik moet het nog doorgeven aan mijn dealer. kut is, die wagen heb ik in totaal al 5 x terug gedaan gewoon ivm problemen, zo heb ik een misvormde veiligheidsgordel en deze willen ze niet vervangen :s als de vezels breken bij een accident ofz omdat deze niet sterk genoeg zijn, wie weet word ik uit de wagen geslingerd dan ! ik heb bij Ford gewerkt, en dergelijke dingen waren een veiligheidsissue waar zwaar aan getild word. Ik ga er allessinds verder mee, ik vind dat Volkswagen echt qua kwaliteit achteruit aan het gaan is ipv voorruit

PRIdEVisions, Qua kwaliteit zijn ze in mijn ogen ook achteruit gegaan...
Als ze het probleem niet willen oplossen zou ik je adviseren om pon's automobielhandel te raadplegen. Heeft mij geholpen met het probleem bij me vorige polo.

Volkswagen  Polo bm 
PRIdEVisions zei:
ik heb het geluid ook, vooral lijkt het op water wat door een buis "gezogen" word ofz. ik moet het nog doorgeven aan mijn dealer. kut is, die wagen heb ik in totaal al 5 x terug gedaan gewoon ivm problemen, zo heb ik een misvormde veiligheidsgordel en deze willen ze niet vervangen :s als de vezels breken bij een accident ofz omdat deze niet sterk genoeg zijn, wie weet word ik uit de wagen geslingerd dan ! ik heb bij Ford gewerkt, en dergelijke dingen waren een veiligheidsissue waar zwaar aan getild word. Ik ga er allessinds verder mee, ik vind dat Volkswagen echt qua kwaliteit achteruit aan het gaan is ipv voorruit

Ik zou ook een mailtje aan de importeur in belgie sturen, en dan idd aangeven wat je zelf al zegt, of ze de veiligheid van een klant die 20 ruggen uitgeeft aan een auto niet belangrijk vinden!!! :x

webgangster zei:
Ligt aan de dealer lijkt mij. Ik heb met mijn autodealer helemaal geen problemen (Automuntstad).

Het licht zeker aan de dealer! Wat ik heb gehoord, weet niet of het waar is, wanneer een dealer in de fabrieksgarantie reparaties uitvoert hij een lager uurtarief vangt van de importeur dan dat hij een "normaal" betalende klant laat afrekenen. Nogmaals ik weet niet of het echt zo is maar het zou een hoop verklaren!

RJPolo zei:
PRIdEVisions, Qua kwaliteit zijn ze in mijn ogen ook achteruit gegaan...
Als ze het probleem niet willen oplossen zou ik je adviseren om pon's automobielhandel te raadplegen. Heeft mij geholpen met het probleem bij me vorige polo.

Tsjah, in Belgie is dat Dieteren.

hmmm goed idee.. :) had ik ook aan gedacht, maar ja.. mijn dealer had een mail gestuurd naar VW zelf, en hun zouden verteld hebben dat het niet vervangen word..

Die mail naar jou laten forwarden PRIdEVisions. Ze behandelen jouw probleem en cc'en het mailtje niet ff naar jou? Raarrrr! Vraag het mailtje ter inzage.

Ik zou echt eens een 2nd opinion laten doen en dan niet zeggen dat ze je bij de ander niet willen helpen maar zeg desnoods ik werk hier in de buurt dus vond ik het handiger als ik het hier laat maken onder werktijd??! ;)

ropo2002 zei:
Die mail naar jou laten forwarden PRIdEVisions. Ze behandelen jouw probleem en cc'en het mailtje niet ff naar jou? Raarrrr! Vraag het mailtje ter inzage.

Ik zou echt eens een 2nd opinion laten doen en dan niet zeggen dat ze je bij de ander niet willen helpen maar zeg desnoods ik werk hier in de buurt dus vond ik het handiger als ik het hier laat maken onder werktijd??! ;)

Goed idee, maar in die mail staan bedrijfsgeheimen. dus die gaan ze niet forwarden, staat niet enkel mijn probleem in maar ook van andere klanten en dergelijke.

maar ff terug ontopic ? we gaan die jongen ff verder helpen ;)

brief verstuurd 6 sept;

Ik kreeg onlangs via de mail de vraag of ik (uiterst) tevreden over mijn laatste bezoek(en) aan de garage. Best wel gewaagd om dit te vragen als je een klant wegstuurt met de mededeling dat er dan wel een jankend bijgeluid is, maar dat er (voorlopig) niets mee gedaan wordt. Het bijgeluid wordt veroorzaakt door de aircopomp/compressor. Deze is al een keer vervangen en 1x vervangen is blijkbaar wel genoeg.
Even op volgorde;
- de aircopomp is herrie gaan schoppen en in februari vervangen. Netjes.
- Een paar maanden later komt het geluid terug, maar niet continue. Na een inspectie was het geluid niet goed hoorbaar, waarna ik opmerkte dat ik wil dat dit wel genoteerd wordt zodat ik na mijn garantie ook nog kan reclameren. Als antwoord kreeg ik dat dit niet mogelijk was omdat ik dan wel iets hoor, maar de garage niet, dus is er geen klacht…. Vreemde zaak en hier kom ik later in mijn verhaal nog op terug.
- Weer een paar weken later ( half juli) wordt het geluid erger en kom ik weer voor een inspectie. Eerst wordt er nog gezegd; er is al geluisterd, maar na mijn opmerking dat ik toch wil dat er naar gekeken wordt, luistert een monteur mee die constateert dat het bijgeluid niet acceptabel is. Terug aan de balie wordt me verteld dat dit een bekend probleem is en dat er nog geen oplossing is. Er is wel een ander merk pomp, er wordt me verteld dat deze het misschien wel goed doet in mijn Polo, maar dit moet worden aangevraagd bij VW NL/Pon. Want die moet dit betalen. En niet van Mossel.
- Volgende dag; telefoontje gehad met de mededeling dat, ondanks het onacceptabele bijgeluid, de pomp niet meer vervangen wordt. Ik mag naar Zuid Frankrijk rijden met een jankende pomp. Als ik het er niet mee eens ben kan ik een brief schrijven naar Pon. Het adres staat wel ergens op internet. Niet netjes.
Vraag van mijn kant; Krijg ik bericht als er nieuwe pompen zijn. Antwoord; ik zou het zelf in de gaten houden… Netjes?
Zou ik (uiterst) tevreden zijn? Niet echt nee. Vooral toen ik hoorde dat de pomp voor meer klachten zorgt kreeg ik een nare bijsmaak bij het verhaal dat ik eerder hoorde; dat ik na de garantie niet zou kunnen reclameren omdat de garage geen bijgeluid hoort. Terwijl dus nota bene bekend is dat die pompen niet goed zijn! Dan voel ik me toch wel enigszins bedonderd.
Ik accepteer dan ook niet dat mijn rijplezier momenteel vergald wordt door dit bijgeluid en eis dat dit zo snel mogelijk opgelost wordt. Wie dat doet zal mij een zorg zijn. Ik hoef als klant niet te gaan shoppen wie er alsjeblief voor zorgt dat mijn auto in orde is. Een groot bedrijf als van Mossel kan zich niet verstoppen achter de smoes/feit/whatever dat Pon dit moet betalen. Daarom heb ik ook nog geen brief naar Pon gestuurd; ik wil eerst van Van Mossel weten hoe dit netjes opgelost (en snel) gaat worden.
Met vriendelijke groet
Hans

(onbevredigend) antwoord van VW op 8 sept.

Geachte Hans,

Naar aanleiding van de gedane reclamatie inzake uw Volkswagen Polo, kenteken: XX-XXX-X, kunnen wij u het volgende berichten;

Het betreurd ons dat de klacht inzake voorkomende bijgeluiden, brommen, gonzen, veroorzaakt door de pomp van de airconditioning niet direct verholpen kan worden. De fabrikant heeft voor dit moment geen adequate oplossing voor handen. Het monteren van een andere pomp bied geen resultaat daar deze over dezelfde eigenschappen bezit als de huidige.
De fabrikant is samen met de producent van de airconditioning installatie pomp voor dit moment naarstig onderzoek aan het plegen ten einde raad een verbeterde versie uit te brengen.
Wij begrijpen als geen ander dat het vervelend is in de tussenliggende tijd toch enige hinder te moeten ondervinden van een brommend geluid bij ingeschakelde airconditioning.
Uiteraard hebben wij melding gedaan van uw klacht bij de importeurswerkplaats en blijft de garantie van kracht tot er een oplossing wordt geboden.
Helaas kunnen wij voor dit moment nog geen tijdsindicatie weergeven.
Wij zullen de ontwikkelingen op de voet volgen en u berichten zodra er nieuws is vanuit importeur en fabrikant.

Onze welgemeende excuses voor al het ontstane ongemak!

Hopende u van voldoende antwoordt te hebben voorzien en spoedig positief te kunnen berichten, verblijven wij,

Met vriendelijke groet,

K
Projectmanager aftersales

Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!