Kabel trommelrem Polo 6R vrij maken

Goedendag beste leden. Heb een achterwiel dat niet geheel vrij ronddraait in onberemde toestand. Het schijnt dat de voering van een of beide remschoenen, iets aanloopt. Nu heb ik begrepen dat dit o.a. kan worden veroorzaakt door een remkabel die niet helemaal meer vrij beweegt. Dit laatste wil ik graag verifiëren. Kan iemand van jullie mij in detail vertellen hoe ik de remkabel losmaak van het remmechanisme? En wat een aangewezen manier is die kabel handmatig heen en weer te bewegen om hem weer helemaal 'vrij' te krijgen? Alvast bedank!
 
Volkswagen  Polo 6R Blue Motion  1,2 TDI 
Mijn dringende behoefte aan wat technische informatie over de Polo had het zo-even gewonnen van de goede gewoonte mij eerst even voor te stellen. Mijn naam is Hans en woon in Oost-Nederland. Ben elektrotechnicus, al een stukje boven de 50 en heb als hobby motorrijden. Mijn vrouw heeft echter een auto en van haar heb ik de 'opdracht' gekregen haar Polo van 2010, APK-waardig te maken. (verloopdatum komt met rasse schreden naderbij) Uit ervaring weet ik dat het soms buiten het verkrijgen van broodnodige informatie, ook buitengewoon interessant kan zijn bijzonderheden van je hobby, met andere mensen op een forum te delen. Ik zie ernaar uit.
 
Volkswagen  Polo 6R Blue Motion  1,2 TDI 
Je kan de middenconsole loshalen ten hoogte van je handrem en dan wd40 proberen in de kabel te spuiten en dan een x aantal keer de handrem aantrekken.

Grote kans dat dit niet werkt en dan zal je toch de trommel moeten open halen en dan adviseer ik je, tenzij je genoeg kennis hebt, een garage te bezoeken.

De trommel eraf is zo te doen:

- wiel eraf
- in het center van de trommel de bescherm dop eraf halen
- daarachter de splitpen eruit halen.
- moet eraf draaien
- lager eruit
- trommel eraf

Vaak wil de handremhevel vast gaan zitten, deze kan je inspuiten.
Beter is het om alles los te halen en dan de gevel inspuiten en met de hand heen en weer bewegen totdat hij gangbaar is.

Dichtbouwen in omgekeerde volgorde en de moer aandraaien totdat het wiel licht slepend gaat.

Ik heb expres niet gezegd hoe je de rem uit elkaar haalt, want daar moet je echt wel weten wat je doet.

Remmen moet je niet mee rommelen als je niet zeker bent van je zaak. Ik heb drie kinderen en hoop dat iedere auto goede remmen heeft als je me begrijpt.


Mocht je toch weten wat je doet, kijk dan eerst even hier:


Geeft je wat inzicht
 
Je kan de middenconsole loshalen ten hoogte van je handrem en dan wd40 proberen in de kabel te spuiten en dan een x aantal keer de handrem aantrekken.

Grote kans dat dit niet werkt en dan zal je toch de trommel moeten open halen en dan adviseer ik je, tenzij je genoeg kennis hebt, een garage te bezoeken.

De trommel eraf is zo te doen:

- wiel eraf
- in het center van de trommel de bescherm dop eraf halen
- daarachter de splitpen eruit halen.
- moet eraf draaien
- lager eruit
- trommel eraf

Vaak wil de handremhevel vast gaan zitten, deze kan je inspuiten.
Beter is het om alles los te halen en dan de gevel inspuiten en met de hand heen en weer bewegen totdat hij gangbaar is.

Dichtbouwen in omgekeerde volgorde en de moer aandraaien totdat het wiel licht slepend gaat.

Ik heb expres niet gezegd hoe je de rem uit elkaar haalt, want daar moet je echt wel weten wat je doet.

Remmen moet je niet mee rommelen als je niet zeker bent van je zaak. Ik heb drie kinderen en hoop dat iedere auto goede remmen heeft als je me begrijpt.


Mocht je toch weten wat je doet, kijk dan eerst even hier:


Geeft je wat inzicht
Zit deze handremhevel aan de onderkant van de auto, net onder de 'stick' waarmee je de handrem aantrekt?
Zo ja, dan neem ik aan dat bij het gangbaar maken van deze hevel, de auto op de brug moet. Is die aanname correct?
 
Volkswagen  Polo 6R Blue Motion  1,2 TDI 
kabel los maken bij de remschoenen

handerem aantrekken als de kabel los is handrem er weer af als de kabel niet terug komt is hij stuk

gewoon vervangen dan

gavel van de handrem waar de kabel aan zit controleren moet soepel bewegen zoniet inspuiten en bewegen tot hij het weer doet

anders gewoon vervangen

aan lopen kan ook de wielremcillinder doen kijken of deze niet vast zit cupjes links en rechts moet je iets kunnen in duwen
 
vw  polo 6r bm  1.2 tdi 
Even wat terugkoppeling. Het antwoord op mijn initiële vraag is dat er voor de remkabel een speciale tang is. (Duits YouTube filmpje 'Bremsbacken wechseln VW Polo'). Deze tang is echter meer bedoeld voor het weer vastzetten van de kabel. Maar dat kan ook met 1 of 2 combinatietangen, heb ik nu ervaren. Mijn probleem van het aanlopen van de remvoering was, dat de gavel van het remsegment waar de kabel aan vast zit, slechts 1-2 cm en zeer zwaar, heen en weer te bewegen was! Iets wat o.a. Franky al suggereerde. Alle bewegende delen ingespoten, losgehaald, zo nodig gereinigd en opgeschuurd. Bij het weer in elkaar zetten op enkele oppervlaktes die over elkaar schuren en eerder gecorrodeerd waren, een heel dun laagje kopervet aangebracht. Het resultaat mocht er zijn. De gavel was daarna met speels gemak, ca. 7 cm heen en weer te bewegen, in ieder geval maximaal. Uiteindelijk nadat het wiel erop zat, dit een zwiep gegeven en het liep als een tierelier. Allen bedankt voor de waardevolle inbreng.
 
Volkswagen  Polo 6R Blue Motion  1,2 TDI 
Direct na de montage heb ik met goed gevolg, een proefrit gemaakt. Daarna is e.e.a. nog eens bevestigd door de APK-keurmeester. De door hem uitgevoerde test voor het onberemd vrijlopen alsmede zijn remtesten , zijn glanzend doorstaan.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R Blue Motion  1,2 TDI 
Je zou voor het mooie even een remmentest kinnen opzoeken om te kijken of alles goed staat afgesteld, verders..... goed gedaan!
Na de APK keuring heb ik deze remmentest nog eens herhaald, althans voor de handrem (parkeerrem), puur om te bepalen hoeveel het resultaat voor de remvertraging boven de voor mijn auto geldende minimum waarde van 1,2 m/sec2 zit. De remafstand heb ik niet tot op de cm nauwkeurig gemeten maar bij een berekend resultaat van ca. 3,5 m/sec2 (bijna 3x de min. vereiste waarde!) was die afstand ook niet zo kritisch.
 
Volkswagen  Polo 6R Blue Motion  1,2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!