Zoals de titel mogelijk doet vermoeden deel ik hierbij mijn ervaringen met mijn mods.
Ik heb bij Crooke Tuning een op maat gemaakte kleppen uitlaat met afstandsbediening laten monteren onder mijn GTI.
Ik heb een OPF filter, dus gekozen om zowel de middendemper als de einddemper weg te laten halen.
Mijn proefritten waren met een pre-OPF variant, dus ik was wel teleurgesteld hoeveel de OPF weg filtert qua geluid.
Ik wilde maximale herrie, maar ondanks dat dat hij helemaal open is vanaf de OPF met de kleppen open is het geluid beschaafd. Hij is stationair wel een stuk luider open, en dicht vergelijkbaar als normaal. Je hoort nu bij zowel het opschakelen als het terug schakelen een klap(je). Waar ik voorheen alleen bij het opschakelen iets hoorde.
In de S stand hoor ik hem ook beter dan in D. Ook al staan de kleppen open in beide standen. Wat ik wel jammer vind is dat ik van binnenuit niet veel verschil hoor. Ik moet echt een raam open zetten om de klappen te horen.
Hoe dan ook is het een stuk beter dan origineel, maar toch niet helemaal zoals ik had gehoopt.
Een andere downpipe en verwijdering van de OPF zou het 'probleem' moeten oplossen, maar ik ben te gehecht aan mijn garantie dat ik dit niet wil doen.
Het garantie dingetje is gelijk een mooi bruggetje naar mijn andere mod. Namelijk een tuningsbox van ABT.
Ik heb voornamelijk voor ABT gekozen omdat zij de fabrieksgarantie plus aanvullende garantie overnemen. Ja andere tuners halen meer uit het 2.0 blok dan ABT, maar ik wil het noodlot niet tarten en vind de waardes mooi zoals ze zijn. +40 PK en +40 NM. Oftewel 240 PK en 360 NM. Mijn grootste klacht bij de Polo is dat hij in D de toeren kunstmatig laag houdt. Ik wilde dus ook dat de GTI wat lekkerder zou oppakken bij snelweg kilometers en wat alerter reageerde. Ik rij voornamelijk snelweg kilometers (heb de auto nu 2,5 maand en dik 8.000 km gereden) en vind de tussen sprintjes dus belangrijker dan de 0-100 tijd.
De auto pakt lekkerder op en voelt nu ook alerter aan in D op de snelweg. In S is het helemaal een feestje. Het extra koppel is in zijn geheel bijna vanaf stationair beschikbaar en de extra's PK's voel je echt vanaf ongeveer 4.000 toeren. Bij flink doorhalen voel je voornamelijk dat de auto boven de 150 echt sneller is geworden. De tuning wordt pas actief wanneer de motorolie 70 graden of meer is, dit ter bescherming van de motor.
Ik heb de ABT tuning uit laten voeren door ABT NL die bij de Automobielfabriek zit. Omdat ik nog niet 100% zeker was dat ik het wilde doen ivm de kosten, stelde ze voor dat ik het eerst met een demo model zou uitproberen. Er was destijds een kortingsactie van 20% en ik kon voor het einde van de actie dan aangeven of ik het wel of niet wilde doen. Ik vond dit echt een hele fijne oplossing. Natuurlijk weet je wel dat zodra je het extra vermogen hebt ervaart dat je verkocht bent, maar niettemin een fijne tussenoplossing.
Het demo model is omgewisseld voor een originele box toen ik de auto ook door ABT hebt laten verlagen. Het enige waar ik niet voor heb gekozen waren de ABT velgen, misschien komt dit later nog.
Alle drie de mods: uitlaat, tunen en verlagen door ABT kan ik naar eer en geweten van harte aanraden aan iedereen met een Polo AW GTI. Uitlaat en verlagen kan natuurlijk op alle AW's. ABT heeft alleen tuning voor OPF GTI's.
Ik zal een paar foto's van de uitlaat, tuningsbox en verlaging toevoegen. Net als een filmpje wat ik snel heb gemaakt van het uitlaatgeluid bij een koude start.
Ik ben voorlopig wel even klaar qua mods, ik zit alleen nog wel te denken aan spacers. Alleen heb ik hier weinig (0,0) ervaring mee dus ga ik het forum nog wel even nalezen wat daar allemaal al over geschreven/geadviseerd is.
Ik heb bij Crooke Tuning een op maat gemaakte kleppen uitlaat met afstandsbediening laten monteren onder mijn GTI.
Ik heb een OPF filter, dus gekozen om zowel de middendemper als de einddemper weg te laten halen.
Mijn proefritten waren met een pre-OPF variant, dus ik was wel teleurgesteld hoeveel de OPF weg filtert qua geluid.
Ik wilde maximale herrie, maar ondanks dat dat hij helemaal open is vanaf de OPF met de kleppen open is het geluid beschaafd. Hij is stationair wel een stuk luider open, en dicht vergelijkbaar als normaal. Je hoort nu bij zowel het opschakelen als het terug schakelen een klap(je). Waar ik voorheen alleen bij het opschakelen iets hoorde.
In de S stand hoor ik hem ook beter dan in D. Ook al staan de kleppen open in beide standen. Wat ik wel jammer vind is dat ik van binnenuit niet veel verschil hoor. Ik moet echt een raam open zetten om de klappen te horen.
Hoe dan ook is het een stuk beter dan origineel, maar toch niet helemaal zoals ik had gehoopt.
Een andere downpipe en verwijdering van de OPF zou het 'probleem' moeten oplossen, maar ik ben te gehecht aan mijn garantie dat ik dit niet wil doen.
Het garantie dingetje is gelijk een mooi bruggetje naar mijn andere mod. Namelijk een tuningsbox van ABT.
Ik heb voornamelijk voor ABT gekozen omdat zij de fabrieksgarantie plus aanvullende garantie overnemen. Ja andere tuners halen meer uit het 2.0 blok dan ABT, maar ik wil het noodlot niet tarten en vind de waardes mooi zoals ze zijn. +40 PK en +40 NM. Oftewel 240 PK en 360 NM. Mijn grootste klacht bij de Polo is dat hij in D de toeren kunstmatig laag houdt. Ik wilde dus ook dat de GTI wat lekkerder zou oppakken bij snelweg kilometers en wat alerter reageerde. Ik rij voornamelijk snelweg kilometers (heb de auto nu 2,5 maand en dik 8.000 km gereden) en vind de tussen sprintjes dus belangrijker dan de 0-100 tijd.
De auto pakt lekkerder op en voelt nu ook alerter aan in D op de snelweg. In S is het helemaal een feestje. Het extra koppel is in zijn geheel bijna vanaf stationair beschikbaar en de extra's PK's voel je echt vanaf ongeveer 4.000 toeren. Bij flink doorhalen voel je voornamelijk dat de auto boven de 150 echt sneller is geworden. De tuning wordt pas actief wanneer de motorolie 70 graden of meer is, dit ter bescherming van de motor.
Ik heb de ABT tuning uit laten voeren door ABT NL die bij de Automobielfabriek zit. Omdat ik nog niet 100% zeker was dat ik het wilde doen ivm de kosten, stelde ze voor dat ik het eerst met een demo model zou uitproberen. Er was destijds een kortingsactie van 20% en ik kon voor het einde van de actie dan aangeven of ik het wel of niet wilde doen. Ik vond dit echt een hele fijne oplossing. Natuurlijk weet je wel dat zodra je het extra vermogen hebt ervaart dat je verkocht bent, maar niettemin een fijne tussenoplossing.
Het demo model is omgewisseld voor een originele box toen ik de auto ook door ABT hebt laten verlagen. Het enige waar ik niet voor heb gekozen waren de ABT velgen, misschien komt dit later nog.
Alle drie de mods: uitlaat, tunen en verlagen door ABT kan ik naar eer en geweten van harte aanraden aan iedereen met een Polo AW GTI. Uitlaat en verlagen kan natuurlijk op alle AW's. ABT heeft alleen tuning voor OPF GTI's.
Ik zal een paar foto's van de uitlaat, tuningsbox en verlaging toevoegen. Net als een filmpje wat ik snel heb gemaakt van het uitlaatgeluid bij een koude start.
Ik ben voorlopig wel even klaar qua mods, ik zit alleen nog wel te denken aan spacers. Alleen heb ik hier weinig (0,0) ervaring mee dus ga ik het forum nog wel even nalezen wat daar allemaal al over geschreven/geadviseerd is.
Bijlagen
-
KlHw7403QHSuNyl7Ka+Y7g.jpg1.8 MB · Weergaven: 110
-
cSh18o0ySxaz6m1djjYlvw.jpg1.6 MB · Weergaven: 101
-
pq5sUSfTREuBRqqJ3rXOPQ.jpg1.5 MB · Weergaven: 110
-
m8hr2EVERRm7U3PVWC9+Fw.jpg1.6 MB · Weergaven: 117
-
ObmVzHAiSFqfaJPKA7jgEQ.jpg3 MB · Weergaven: 108
-
bG05lsJrSfagGOhJZkKmYw.jpg1.4 MB · Weergaven: 111
-
LAe02r8OT7eryd7isXimvQ.jpg2.7 MB · Weergaven: 98
-
j0c%9jRhTPqwziA9UoWWJw.jpg2 MB · Weergaven: 94
-
lY2BZ%NvQAKh9vOtXVeoMQ.jpg1.7 MB · Weergaven: 89
Laatst bewerkt:
VW
Polo AW