Ik heb hier verder niet naar gekeken. Heb zelf ook geen trekhaak, maar vond het toen wel een interessante kwestie. Als ik het nog een keer teruglees sta ik er nog steeds achter dat je volgens de wet een 75kg kogeldruk hebt wanneer je bijv. een Brink trekhaak met 75kg kogeldruk rating installeert. Ook ondanks dat de VW trekhaak een maximale kogeldruk van 50kg heeft.
Waar de maximale kogeldruk van de VW trekhaak op gebaseerd is weet ik niet. Wellicht heeft het te maken met de structurele integriteit van de auto (betwijfel ik), maar het kan bijvoorbeeld ook met wegligging te maken hebben. Dit zijn allemaal technische zaken, waar de wet niet zoveel over zegt. "Indien de lastdrageris bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden." De fabrikant van de trekhaak is in mijn voorbeeld Thule, niet VW. En dus is de maximale kogeldruk 75kg.