Kort ratelend geluid starten

Van de week mijn auto paar dagen bij de dealer laten staan zodat zij een paar keer koud konden starten.
Gister belletje gekregen dat de ketting word vervangen en dat de rekening maximaal 100 euro zal zijn.

Super meevaller!
 
Ik vind het niets meer dan normaal dat het niet meer kost.
Het is een fout in de eerste 1.2 TSI Polo's en eigenlijk zou Pon gewoon al die Polo's moeten terugroepoen
Zeker omdat niet iedereen dit opmerkt
 
ik heb ook de zelfde kwaal, ratelend geluid ( staat een video op You Tube) bij start koude motor bij mijn polo Tsi 77 Kw van 2010, duurt de ene keer langer dan ander keer, heeft 44 duizendkilometer gelopen, moet morgen bellen met Dealer, ben bij andere garage geweest en deze zegt dat kwaal is van dit type Polo's. En niet te lang mee door rijden
IK VIND DAT DIT EEN GARANTIE KWESTIE IS

Volgens mijn oude garage is dit kwaal van dit type, moet maandag 29 dec. dealer nog bellen hoe we dit oplossen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
absoluut, PON zou eigenlijk al de TSI's moeten terugroepen voor de kettingkwaal
Bij mij is de ketting vervangen maar ratelt toch nog iets bij koude motor.
Er zitten hydraulische kettingspanners op, die moeten eerst vol lopen volgens de dealer
 
absoluut, PON zou eigenlijk al de TSI's moeten terugroepen voor de kettingkwaal
Bij mij is de ketting vervangen maar ratelt toch nog iets bij koude motor.
Er zitten hydraulische kettingspanners op, die moeten eerst vol lopen volgens de dealer

klopt en het duurt een paar seconden voordat er voldoende olie bij de nokkenas is dus bij het starten van een koude motor hoor je elke motor even iets meer lawaai maken.
 
Ik zal mijn ervaring ook delen.
Ik heb een polo 1.2 tsi uit 2011 en had ook het ratal probleem. Ik liet een service uitvoeren bij 8000 km waarbij ik aangaf van het ratelen. Ik werd aan het einde van de dag gebeld dat ze de service hadden uitgevoerd maar de olie niet hadden vervangen. Dit omdat ze de ketting gingen vervangen en er dan toch nieuwe olie in komt. Einde van de rit 75 euro korting op een servicebeurt van de olie en ketting onder garantie vervangen.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TSI 105pk 
Mijn 1.2 TSI 105PK heeft het probleem ook met de ratel, maar is hier geen trend op vast te zetten. Volgende week gaat hij naar de VW-dealer die aangegeven heeft dat er een coulanceregeling voor bestaat.
Paar dagen analyse, en hopelijk een meevallend kostenplaatje waardoor ik weer onbezorgd kan doorrijden! :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Alweer een tijdje geleden is dit topic gestart (en op gereageerd), maar ook ik heb een ratel bij het staten van mij Polo 6R 2012 TSI (op onderdelensites staat - "(6R, 6C) 1.2 TSI 90 PK VAN JAAR 05.2011").
Deze ratel duurt 1 hooguit 2 seconden, en dan is deze weer weg. Ik lees dus dat het hoogstwaarschijnlijk de ketting en/of spanner kan zijn.
Nu las ik laatst op de ANWB site een artikel over dit bewuste onderwerp:
https://www.anwb.nl/experts/Auto/vr...1-2-tsi-maakt-ratelend-geluid-bij-het-starten

Daarin wordt onder meer gesproken dat deze ketting (mocht het dit zijn), onder coulance vervangen zou "moeten" worden, omdat het immers een productiefout(?) is?.. Ik heb overigens geen garantie meer ;)

Heeft iemand hier ervaring mee dat deze alsnog onder coulance vervangen is bij e dealer? Of moet je b.v. Volkswagen Nederland aanschrijven?

Ik hoor graag jullie ervaringen!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Het blijft me toch verbazen dat Volkswagen dit maar niet weet op te lossen. Mijn vorige auto (Touran van 2003) had hier al problemen mee, je zou verwachten dat ze na zoveel jaar verder wel eens wat zouden verbeteren..

Wij maken bij de Japanse merken bij mij op het werk zéér zelden mee dat er een ketting en/of spanner defect is.. als ik zeg 2x per jaar zou ik soms nog liegen..
 
Ik hoor mijn ketting ook.
Maar vooral bij koude temperaturen.
Ik hoor hem zelf ook 1 of 2 seconden dus ik maak me er nog niet zo druk om.

Ook heb hem nu al 1 week minimaal niet gehoord.

Volgens mijn zit er inderdaad coulance op, maar dan moet die wel dealer onderhouden zijn.

De mijne is dat helaas al vanaf ze 2e beurt niet( vorige eigenaar)

Brieven naar vw sturen heeft altijd zin :)
 
Vaak.. en ik meen dat ze dat 80% van de gevallen doen, als jij gelijk een beurd bij hun laat uitvoeren. Dan dienen ze als nog een aanvraag voor coulanse in. Dat is dubbel verdienen voor de dealer.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105PK DSG 
Hi
ik heb het zelfde met mijn Polo, alleen duurt het soms enkel seconden. Naar de garage geweest en die gaf idd aan dat het aan olie druk lag en ketting. Sinds kort wacht ik heel even met starten van motor, sleutel in contact en dan paar seconden wachten voor starten. Dan merk ik dat het geluid er 9 van 10 keer niet meer is. Volgens garage is dat raar want sleutel in contact, wil nog niet zeggen dat olie druk wordt opgebouwd. Voor mij werkt het wel. Ik ga binnenkort wel naar garage om ketting te vervangen en opnieuw te spannen want als ik mijn auto direct start lijkt net of de motor volledig uit elkaar valt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
De ketting wordt zeker niet op spanning gezet als je wel de sleutel in het contact doet maar nog niet start. De oliepomp draait enkel als de motor ook draait.
Als de ketting te veel ratelt zit er uiteindelijk niets anders op dan vervangen.
Ik weet het helaas. Deze maand ook laten doen. Geen enkele kans meer op coulance of wat dan ook.
Maarja, rijd wel weer een stuk prettiger. In ieder geval gevoelsmatig.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Antera en David97
Hi
ik heb het zelfde met mijn Polo, alleen duurt het soms enkel seconden. Naar de garage geweest en die gaf idd aan dat het aan olie druk lag en ketting. Sinds kort wacht ik heel even met starten van motor, sleutel in contact en dan paar seconden wachten voor starten. Dan merk ik dat het geluid er 9 van 10 keer niet meer is. Volgens garage is dat raar want sleutel in contact, wil nog niet zeggen dat olie druk wordt opgebouwd. Voor mij werkt het wel. Ik ga binnenkort wel naar garage om ketting te vervangen en opnieuw te spannen want als ik mijn auto direct start lijkt net of de motor volledig uit elkaar valt.

Klinkt het ongeveer zo?

 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Hi,

ik hoor ook al een tijdje een ratel bij de eerste start van de dag. Het geratel blijft niet lang meestal 1-2 min en vooral bij het geven van gas. Ik heb al meerdere topics gelezen over dit probleem alleen zijn dat voornamelijk de TSI’s waarvan de turbo of de ketting gaat ratelen. Ik heb geen TSI, maar een1.4 met distributieriem.
Weet iemand van jullie wat dit geratel veroorzaakt? Als ik voor mn auto stat lijkt het alsof het van de bestuurderskant komt. Zie bijgevoegd Ratel VW Polo 1.4 2010 youtube filmpje.
Hoor het graag van jullie als iemand hiermee bekend is.

alvast bedankt!

 
Volkswagen  POLO 6R  1.4 
1.4 16v?

De vorige generatie van deze motoren had nogal last van kantelende zuigers met koude motor. De kans is groot dat dit bij jou het zelfde geluid is. Kan t op de video niet heel goed horen.

Wat ook nog een mogelijkheid is: rammelende brandstofleiding. Er zijn hier een aantal topics over op dit Forum hoe je dat kan checken en oplossen.

Over die kantelende zuigers: mocht dit wel de oorzaak zijn: sochtends de radio maar even wat harder zetten en het geluid negeren. Kan verder geen kwaad. Oplossing zou revisie zijn... Is het niet waard om enkel een geluidje op te laten lossen...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
1.4 16v?

De vorige generatie van deze motoren had nogal last van kantelende zuigers met koude motor. De kans is groot dat dit bij jou het zelfde geluid is. Kan t op de video niet heel goed horen.

Wat ook nog een mogelijkheid is: rammelende brandstofleiding. Er zijn hier een aantal topics over op dit Forum hoe je dat kan checken en oplossen.

Over die kantelende zuigers: mocht dit wel de oorzaak zijn: sochtends de radio maar even wat harder zetten en het geluid negeren. Kan verder geen kwaad. Oplossing zou revisie zijn... Is het niet waard om enkel een geluidje op te laten lossen...

@Catunambu. Bedankt voor je reactie. Het is indd een 1.4 16v
Ik had vrijdag direct de topics over rammelende brandstofleiding erbij gezocht en de leiding verplaats zoals daar werd aangegeven. Ik heb her gisteren en vandaag even aangekeken, maar ik hoor de ratel nog steeds bij de eerste start van de dag of bij de 2e start vele uren na de eerste start. Het zal dan waarschijnlijk de kantelende zuigers zijn waar hij het over hebt. Ik ga hier meer informatie over zoeken.

bedankt voor het meedenken!
 
Volkswagen  POLO 6R  1.4 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!