Afgelopen week het groot onderhoud van de Polo uitgevoerd. Hij heeft bijna 100k km dus dan was het wel eens tijd voor een echt groot onderhoud. Vorig was op 86k km dus kwam net goed uit.
Voor mensen die ook zelf het onderhoud aan hun Polo 9N3 willen doen, zet ik er ook de locatie van de onderdelen bij zodat ze weten waar deze zich ergens bevinden. (Heb zelf ook wat moeten zoeken soms)
Onder groot onderhoud versta ik:
- Verversen motorolie
- Vervangen oliefilter
- Vervangen luchtfilter ( + verwijderen blaadjes en stof in behuizing luchtfilter)
- Vervangen interieurfilter
- Vervangen brandstoffilter
- Vervangen bougies (Spark plugs)
Producten/Onderdelen die ik gebruikt heb, netjes op een rijtje:

Eerst de Polo met z'n neusje in de lucht gezet zodat ik goed aan de drain plug kan.
Die plug zat erg goed vast dus daarom de PVC buis om wat meer kracht te kunnen zetten
Een flesje JLM Engine Oil Flush Pro bij de oude motorolie gegoten en dan 7 - 10 minuten stationair laten draaien (met voorverwarmde motor). De bedoeling is de oude motorolie en eventueel aangekoekte olie goed los te maken. Ook beweert het product de motoronderdelen goed te smeren waardoor motorgeluid en verbruik afneemt. Dat het motorgeluid afneemt kan ik wel bevestigen, al kan dat ook door de nieuwe olie zijn. Lager brandstofverbruik zal wel verwaarloosbaar zijn vermoed ik.
Dan motor stilgelegd en een half uurtje gewacht. Was de eerste keer dat ik een onderhoud uitvoerde en wou niet verbrand raken door spuitende hete olie als ik een fout maakte.
Daarna drain plug er voorzichtig afgehaald en, bij gebrek aan een oliepan, de olie in een oude emmer laten lopen.
Olie zag er echt pikzwart uit, dus ik vermoed dat verversen wel goed op z'n plaats was.

De olie zo in totaal 3 uur in de emmer laten drippen, wou echt zo veel mogelijk oude rommel verwijderen voor ik het nieuwe vloeibare goud erin goot.
Terwijl maar alle filters vervangen.
Eerst was de oliefilter aan de beurt:
Locatie: Dikke zwarte dop vooraan motor (kan verschillen)

Olie was ondertussen langzaam aan het drippen in de emmer, maar toen ik de filter losmaakte kwam er opeens een hele hoop olie extra uit. Oliedop was er ook af dus had niks met een vacuüm te maken vermoed ik. Gelukkig dat de emmer er nog onder stond
Daarna de luchtfilter en interieurfilter. Ik weet niet of deze echt nodig waren maar kwaad kan het nooit volgens mij.
New vs old:
locatie: zwarte bak rechts achter batterij (kan verschillen)

En dan interieurfilter, de nieuwe heeft een laagje actieve koolstof erin voor het filteren van de uitlaatgassen van buitenaf. Leek me wel een fijn idee, en niet zoveel duurder.
old vs new:
locatie: boven beenruimte passagierszijde (2 plastic delen naar elkaar schuiven en dan trekken)
Uiteindelijk nog de brandstoffilter gedaan. Deze zag er (uiterlijk) redelijk slecht uit, en op de factuur van de vorige onderhoud was deze nergens te bespeuren. (Zag er zelfs nog origineel uit!) Ik heb ook het probleem dat de Polo foutcode
P0171 "System too lean" geeft. Volgens wat reacties in een andere thread hier kon ik eens proberen om de brandstoffilter te vervangen. Deze was misschien verstopt aan het geraken waardoor de motor niet meer genoeg benzine krijgt. Spijtig genoeg heeft dit het probleem niet verholpen
Alle hulp nog steeds welkom in
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/foutcode-p0171-lambdasonde.10678/
locatie: net voor rechtse achterwiel
Old vs new:
Uiteindelijk stopte de olie met drippen en dus was het tijd om de drain plug weer te installeren. Natuurlijk niet vergeten om een
nieuwe washer (ken het NL woord niet

) er tussen te zetten om drippen te voorkomen.
Dan nieuwe olie erin gegoten. Eerst tot aan max. op pijlstok gedaan, dan motor even laten draaien en dan weer bijgevuld. Was ondertussen weer gezakt tot bijna min. Oliefilter en alle kleine plekjes moesten nog gevuld worden vermoed ik.
Normaalgezien zou ik de bougies ook nog moeten vervangen want die zitten er nu toch al bijna 30k km in. Deze zitten nog in de post dus zal een iets voor dit weekend worden. Heb de oude bougies er ook even uitgehaald om ze te controleren en uit nieuwsgierigheid. Tip zag er volgens mij goed uit maar dat er bruine smurrie en olie tot bijna op het porseleinen gedeelte hangt baart me meer zorgen. Misschien niet goed aangedraaid door de vorige monteur?
Iets dat ik toch in het oog ga houden met de nieuwe bougies.
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de partnummers:
- brandstoffilter : 6Q0 201 051
- Afdichtingring olie aftapstop: N 013 815 7
- Interieurfilter: 6Q0 819 653
- Luchtfilter: 6Y0 129 620
- Oliefilter: 03D 198 819
- Olie: Castrol Edge Titanium 5W-30 C3 5L
Als laatste met VCDS wel de Service Reminder Interval (SRI) resetten zodat het sleutel-icoontje van het dashboard weggaat.
Uiteindelijk hebben alle onderdelen voor dit onderhoud me 110 euro gekost. Bij m'n vorig groot onderhoud door de dealer heb ik bijna 400 euro betaald dus ik toch een serieuze besparing voor een namiddagje sleutelen aan de auto

En ik vond het nog leuk ook, was zelfs een beetje teleurgesteld dat het zo snel gedaan was
