Mods en tuning voor Polo 1.0TSI 2025

Quarth

Nieuw lid
Mijn vrouw krijgt omstreeks Mei dit jaar een nieuwe (lease) Polo, een 1.0TSI (95pk ) met DSG, Life Edition met wat extra optie pakketen.

Zelf rij ik al ruim 20 jaar VW, laatste 10 jaar met een CC (2.0TDI DSG stage 2.5 274pk/550nm).

Bijna vanzelfsprekend zijn we nu alvast aan het kijken voor een tuning. Afgezien van de GTI, is de 1.0tsi 95pk tegenwoordig de krachtigste versie die nog te bestellen is bij de dealer. (dankjewel PON )
Zonder hardware mods zou er rond de 140PK er wel uit te halen zijn.

Maar wat blijkt, aldus JD engineering (waar mijn CC destijds regelmatig op bezoek kwam), is deze motor niet te tunen vanwege een nieuwe beveiliging.
Dus daar kan ik helaas niet terecht.

Na nog wat bij andere bedrijven geïnformeerd te hebben, zijn er een aantal die ze met behulp van een 'externe' ECU de auto wel zouden kunnen tunen. Echter de DSG dan weer niet, want dat zou ook niet nodig zijn.
Van die laatste opmerking neig ik een wrange nasmaak te krijgen, mijn ervaring is dat de DSG altijd wel een aanpassing kan gebruiken na een tuning.
Anderzijds, mijn kennis/ervaring is ook alweer 10 jaar gedateerd, er is tussentijds natuurlijk veel veranderd.

Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie kennis en ervaringen zijn met deze nieuwere 1.0TSI's, klopt het dat je veroordeeld bent tot een externe ECU, en kleven daar ook nadelen aan ?
Klopt het inderdaad dat DSG's tegenwoordig geen aanpassingen meer nodig hebben na een tune ?

Vanwege mijn eigen auto beschik ik over een originele gelicentieerde VCDS HEX-v2 kabel, hiernaast heb ik ook een originele VAGCAN PRO.
Volgens JD zijn deze vrijwel onbruikbaar op deze auto, ook vanwege nieuwe beveiligingen.
Zijn er zover bekend, bedrijven of wellicht nieuwe kabels met software waarmee je nog wel kunt coderen?

De auto zal zeer zeker met die nieuwe EU opgelegde max snelheid waarschuwingen, Start-Stop systeem en gordel waarschuwing geleverd worden. Die willen we zsm eraf gehaald hebben.

Mocht iemand tips hebben voor een tuner waar dit allemaal wel bij mogelijk is, hoor ik het graag.
Alvast onwijs bedankt

Volkswagen  Polo AW 
Mijn vrouw krijgt omstreeks Mei dit jaar een nieuwe (lease) Polo, een 1.0TSI (95pk ) met DSG, Life Edition met wat extra optie pakketen.

Zelf rij ik al ruim 20 jaar VW, laatste 10 jaar met een CC (2.0TDI DSG stage 2.5 274pk/550nm).

Bijna vanzelfsprekend zijn we nu alvast aan het kijken voor een tuning. Afgezien van de GTI, is de 1.0tsi 95pk tegenwoordig de krachtigste versie die nog te bestellen is bij de dealer. (dankjewel PON )
Zonder hardware mods zou er rond de 140PK er wel uit te halen zijn.

Maar wat blijkt, aldus JD engineering (waar mijn CC destijds regelmatig op bezoek kwam), is deze motor niet te tunen vanwege een nieuwe beveiliging.
Dus daar kan ik helaas niet terecht.

Na nog wat bij andere bedrijven geïnformeerd te hebben, zijn er een aantal die ze met behulp van een 'externe' ECU de auto wel zouden kunnen tunen. Echter de DSG dan weer niet, want dat zou ook niet nodig zijn.
Van die laatste opmerking neig ik een wrange nasmaak te krijgen, mijn ervaring is dat de DSG altijd wel een aanpassing kan gebruiken na een tuning.
Anderzijds, mijn kennis/ervaring is ook alweer 10 jaar gedateerd, er is tussentijds natuurlijk veel veranderd.

Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie kennis en ervaringen zijn met deze nieuwere 1.0TSI's, klopt het dat je veroordeeld bent tot een externe ECU, en kleven daar ook nadelen aan ?
Klopt het inderdaad dat DSG's tegenwoordig geen aanpassingen meer nodig hebben na een tune ?

Vanwege mijn eigen auto beschik ik over een originele gelicentieerde VCDS HEX-v2 kabel, hiernaast heb ik ook een originele VAGCAN PRO.
Volgens JD zijn deze vrijwel onbruikbaar op deze auto, ook vanwege nieuwe beveiligingen.
Zijn er zover bekend, bedrijven of wellicht nieuwe kabels met software waarmee je nog wel kunt coderen?

De auto zal zeer zeker met die nieuwe EU opgelegde max snelheid waarschuwingen, Start-Stop systeem en gordel waarschuwing geleverd worden. Die willen we zsm eraf gehaald hebben.

Mocht iemand tips hebben voor een tuner waar dit allemaal wel bij mogelijk is, hoor ik het graag.
Alvast onwijs bedankt
Ik zou het wel kunnen voor je al die opties aan en uit zetten

Volkswagen  Polo 
Ik zou het wel kunnen voor je al die opties aan en uit zetten
Thnxs, ik zal het onthouden als de auto eenmaal geleverd is.
We kregen echter gisteren van de dealer te horen dat er vertraging op de productie zit, nieuwe verwachtte levertijd, eind Juli

Volkswagen  Polo AW 
Start-stop wil niet meer software matig uitgeschakeld worden, moet via een aparte module.
Oh ok. Het flashen van de GW met VCP en een bit aanpassing voor Start-Stop is dus ook al geen optie meer? Zo deed ik dat in het verleden als het niet via VCDS kon.

Omdat ik eigenlijk wel oren had naar een externe tuning box (handig met verwijderen voor dealer bezoek, maar ook het behouden van de hardware als de auto ooit weer ingeleverd gaat worden.
Daar heb ik 4 tuners over gesproken, maar wat een tegenstrijdigheden ik allemaal te horen krijgt.

Ik neem even als referentie, JD-engineering, die ik erg hoog heb zitten, vanwege goede ervaringen met mijn CC.

JD: Geen enkele Polo vanaf een bepaald jaar (2023?) kan op dit moment getuned worden op de ECU vanwege nieuwe beveiliging, dit geldt ook voor de DSG. Zou tuning wel mogelijk zijn, dan is aanpassing van de DSG (DSG-tuning) eigenlijk ten zeerste aan te raden.

Tuner1: Kan alleen met een externe box. Resultaten en motorgedrag zijn vergelijkbaar met 'klassieke' tuning van ECU. DSG-tuning, verspilde moeite, niet nodig.

Tuner2: Externe box, nooit aan beginnen, hoop ellende, gezeik, en waarschijnlijk ook problemen met assistentie systemen. Beweert hoog en laag dat ze de ECU van de auto wel degelijk kunnen aanpassen. Hun software zou dat 'gewoon' kunnen. Bieden voor €150 meerprijs een 'stealth' optie waar de ECU-tuning ondetecteerbaar voor een dealer is. (bestaat dat echt?)
DSG-tuning, niet nodig

Tuner3: Beveiliging van de nieuwe generatie 1.0 TSI's ? Nooit van gehoord, wij tunen gewoon op de ECU, en ook de DSG. Externe ECU-tuning, geen ervaring mee.

Tuner4: Wij kunnen de ECU niet tunen, maar wel met een externe ECU. Echter raden ze het niet aan, de 1.0TSI tunen zonder de DSG mee te pakken is verspilde moeite. De DSG kunnen ze niet aanpassen.

Dus jah, nu weet ik het ook echt niet meer :joycat:

Gelukkig hebben we nog wat maandjes om het allemaal uit te zoeken.

Volkswagen  Polo AW 
Ik zou me er pas in juni druk over gaan maken. Ik zou een dsg wel tunen, al was het maar voor het comfort.
Waarom pas in Juni ?
Ik wil dat nu alvast uitgezocht hebben, zodat ruim op tijd de juiste tuner gevonden kan worden. Dan kan de auto na levering linea recta direct door naar een tuner.

DSG aanpassing lijkt mij ook logisch, heb ik op mijn eigen Passat 3C en later CC ook direct na tuning laten doen, al was het maar vanwege de hogere benodigde koppeldruk omdat de bak anders de boel gaat afknijpen.
Maar nu hoor ik dan weer uit verschillende bronnen dat het niet hoeft, kan, of geldverspilling is.
Vandaar mijn verbazing enigzins. Of heb ik te maken met incapabele cowboys, die alles afraden wat ze zelf niet kunnen ?
Hoopte van derden hier meer over te leren

Volkswagen  Polo AW 
Ach, ik hoor t al, je loopt tegen dezelfde muren aan als ik met een Golf 8. SFD is real! Deze week ik wil proberen of ik met m'n Autel MS906Pro om die beveiliging heen kan maar daarvoor moet ie pass tru ready zijn en ik weet niet zeker of ie dat is.

Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Ach, ik hoor t al, je loopt tegen dezelfde muren aan als ik met een Golf 8. SFD is real! Deze week ik wil proberen of ik met m'n Autel MS906Pro om die beveiliging heen kan maar daarvoor moet ie pass tru ready zijn en ik weet niet zeker of ie dat is.
Maar het is heel gek want de ene auto gaat wel en de andere niet

Maar het is heel gek want de ene auto gaat wel en de andere niet
De Golf 8 waar ik mee bezig ben, is bouwjaar 2022 maar modeljaar 2023. En als ik @iichel goed begrepen heb, is dat het punt waarop ze bij VW besloten de hobbiesten uit het klantenbestand te verwijderen.

Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk| 
Het schijnt dat OBD11 wel om de SFD-protectie heen kan. Al lees ik op de VCDS forums dat dit ook maar beperkt is.
Maar oké, het aanpassen van coderingen is een latere zorg, het primaire doel is eigenlijk het motor vermogen. De 1.0TSI zou relatief makkelijk minstens 140PK moeten kunnen halen, dat zal de auto een stuk fijner gaan maken.
Maar met de tuners die ik nu gesproken heb, kan ik er geen kaas van maken. Vooral de tegenstrijdigheden betreft uitspraken over de DSG-tuning geven mij echt verwarring.
Een snelheidsmonster zal het nooit worden, maar 95pk op een auto van rond de 1200kg is toch wel heel erg van het niveau 'grasmaaier'.

Volkswagen  Polo AW 
Hoi,

Ik heb ook een Polo uit 2020 en en deze wil ik ook graag laten tunen maar dan wel na de garantieperiode. De Polo is mijn eigendom.

Is het wel verstandig om een lease auto te laten tunen, want in de ogen van het leasemaatschappij en VW zal je gerommeld hebben met de motor/software waardoor je misschien geen aanspraak kan maken op reparaties en dan in de problemen komt....?

Niet dat jullie daarmee in de problemen komen straks, ik probeer altijd vooruit te denken.

Hoe denken andere hier over?

Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
De 1.0 TSI (vanaf +- medio 2020 geleverd) met Delphi ECU is niet te tunen, door geen enkele tuner.

DSG DQ200 wel, maar weer afhankelijk van welke versie je hebt.

Steath tuning heb ik niet van gehoord overigens

Volkswagen  Polo 
De 1.0 TSI (vanaf +- medio 2020 geleverd) met Delphi ECU is niet te tunen, door geen enkele tuner.

DSG DQ200 wel, maar weer afhankelijk van welke versie je hebt.

Steath tuning heb ik niet van gehoord overigens
Hi!

Welk versie valt mijn Polo onder dan als je dat weet?
Mijn Polo is van juli 2020.

Volkswagen  Polo AW Highline DSG 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!