Motorolie bij 1.4 16V 63KW MPI blok snel vuil

Mijn Polo 1.4 16V (63KW) MPI is voorheen, toen ik nog geen eigenaar was, volgens het Longlife schema onderhouden. De olie is er bij 30.000 en 60.000 km uitgegaan. Het viel me enkele maanden na de laatste beurt op, toen ik de olie ging peilen, op dat de olie alweer behoorlijk bruin was. Is dit gebruikelijk bij deze blokken? Of zou de vorige olie niet volledig zijn afgetapt of is er eventueel iets van vuil in het blok losgekomen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Olie wordt toch al gauw bruin, sterker nog het is al bruin als je het er in gooit ;)

Zolang het niet binnen een paar 1000 kilometer pikzwart wordt is er niks aan de hand lijkt me.
 
Met bruin bedoel ik uiteraard dat de olie snel bruin wordt tov. de nieuwe olie in uitgangssituatie.
Deze olie wordt sneller bruin als bij alle andere auto die ik heb gehad.
Ik denk ook niet dat er iets ernstigs aan de hand is maar wellicht is het een normaal verschijnsel bij dit type blok. Of misschien ook wel niet.
 
Even een kleine kantekening:
de 1.4l 16v in de 6R is geen FSI maar een "gewone" MPI motor
Maar wat er al aangegeven wordt, olie wordt al vrij snel bruin kleurig bij gebruik.
Bij onze highline(ook 1.4l 16V) maar ook onze 1.2 TSI zie ik het ook. Daar is bij 22.000km de olie/oliefilter vervangen bij een beurtje en ook nu zie ik ook al verkleuring.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!