Niet soepel wegrijden 1e versnelling - schok

Een tijd terug had ik een bericht geplaatst over het niet soepel kunnen wegrijden in de 1e versnelling in mijn 1.0 TSI met handgeschakelde 6 bak. Ik ben erachter dat het niet aan mijn auto ligt maar blijkbaar aan mijn rijstijl aangezien ik het in andere 1.0 TSI’s ook heb. Het probleem is als volgt wanneer ik op onderstaande manier weg rijd dan voel ik op een gegeven moment een soort schok.
  1. Koppeling op laten komen en tegelijk gas geven tussen de 1500 en 2000 toeren
  2. Koppeling en gas vasthouden
  3. Wachten tot de koppeling klaar is met synchroniseren
  4. Koppeling volledig los laten
Het schokje is altijd voelbaar tijdens stap 3. Wanneer ik alleen op de koppeling weg rijd dan is er geen schok voelbaar en wanneer ik in de 2e versnelling weg rijd ook niet.

Wanneer ik met andere auto’s rijd gaat het altijd soepel. In de 1.0 T-Roc van mijn zwager heb ik hetzelfde terwijl hij wel soepel kan wegrijden.

Is dit herkenbaar voor iemand toen die net zijn 1.0 TSI had? Ik heb wel meerdere topics op andere forums hierover gelezen dus het schijnt geen onbekend probleem te zijn. Ik heb alleen geen idee wat ik kan doen om het schokje te voorkomen.

Iemand enig idee of tips hoe ik dit kan voorkomen bij het wegrijden?
 
Volkwagen  Polo AW  1.0 
Ik zou zeggen meer toeren maken, tenminste ik merk dat dit bij mij niet zo aan de orde is.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Wegrijden op de koppeling lukt wel maar zodra ik gas erbij ga geven dan is het schokje voelbaar zodra de koppeling klaar is met aangrijpen.
Het klinkt vrij normaal, heb ik ook wel iets. Misschien kun je tijdens het op laten komen van de koppeling ietsjes gas bij geven. Misschien ben je snel met het op laten komen van de koppeling.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Het klinkt vrij normaal, heb ik ook wel iets. Misschien kun je tijdens het op laten komen van de koppeling ietsjes gas bij geven. Misschien ben je snel met het op laten komen van de koppeling.
Ik houd de koppeling vast op het aangrijpingspunt en laat deze pas opkomen wanneer hij klaar is met aangrijpen.

Het “hupje” bij het te snel laten opkomen van de koppeling voelt anders.

Wellicht dat het toch een producteigenschap is en ik me er meer aan stoor/bewust van ben dan een ander.
 
Volkwagen  Polo AW  1.0 
  • Leuk
Waarderingen: Thomaskol
Is normaal bij dit blok volgens mij en ligt inderdaad een beetje aan je rijstijl. Ik rijd sinds kort een Octavia met de 1.0 tsi en een van mijn vrienden ook. Beide ervaren we wat jij beschrijft en ook de leen Golf 8 die ik vorig jaar met dit blok had, heeft dit.
 
Volkswagen  ID3 First Max  58 kWh / 204 pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!