Nieuwe banden wel/niet uitlijnen + kalibratie rijhulpsystemen?

Cruz

Bekend lid
Ik vroeg mij af, ik ben van plan om mijn huidige banden te laten vervangen voor all-seasons icm mijn huidige velgen.
Moeten deze nieuwe banden ook uitgelijnd worden (balanceren is standaard) en ik begreep ook als je laat uitlijnen moet ik dan ook mijn rijhulpsystemen opnieuw kalibreren, ACC en FA?

Polo AW heeft ca 60.000km,
1x fuseekogelhoes is vorig jaar vervangen (niet uitgelijnd)
2 jaar gelden een keer hard een stoeprand geraakt.
(velgschade maar dat heb ik laten repareren

Uitlijnen kost bij ServiceOnly € 105,- (meten en stellen). Eventuele kalibratie van hulpsystemen kan hier nog bij komen. Vraag dit voor de zekerheid na bij de service medewerker.

Als hij zijn werk goed heeft gedaan, rijdt de auto weer netjes rechtuit. Wanneer je auto is voorzien van rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruisecontrol of rijstrookassistentie, dan moeten die na het uitlijnen van de auto eveneens opnieuw worden afgesteld. Dat is heel belangrijk, want anders kan het gebeuren dat wanneer je een fietser passeert, de auto toch vol in de remmen gaat.

 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive 
Niet echt maar als ik het stuur los laat op een rechte weg dan gaat de auto heel langzaam naar links. Maar kan ook zijn door de bandenspanning of slijtage van de banden. 1 band is nl nieuwer dan de overige 3. Of komt omdat er maar 1 persoon achter het stuur zit..
Ik begreep wel om de 20.000km is wel verstandig om het te laten checken om te lijnen.
En bij nwe banden.
Maar meer zit ik in het feit moet je dan ook al je hulpsystemen opnieuw laten kalibreren..? Zoals ik dit teruglees in verschillende artikelen.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive 
Thanks ja bandenboer waar ik zaterdag een afspraak mee heb voor plaatsen van een set nieuwe all season banden. Gaf aan waarschijnlijk niet nodig uitlijnen en ook niet de rij hulpsystemen maar ze gaan wel ff kijken of het nodig is.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive 
Als je een ongeluk gehad hebt misschien, maar voor een kleine aanpassing niet hoor
Kort door de bocht, een millimeter verkeerde kalibratie voor het rijhulp systeem kan op 20 meter afstand of meer toch een heel object schelen..

Waarom blijven zoveel mensen een autobedrijf toch altijd als "oplichters" zien? Als iemand een kind/mens aanrijdt wat voorkomen had kunnen worden doordat een reparatie wat duurder uitvalt is dat toch erg jammer.. Ook voor de schade aan je eigen auto overigens.

Toch nog steeds blij met mijne keuze uit het auto-vak te stappen, waardering wordt helaas steeds verder te zoeken..


Niet echt maar als ik het stuur los laat op een rechte weg dan gaat de auto heel langzaam naar links. Maar kan ook zijn door de bandenspanning of slijtage van de banden. 1 band is nl nieuwer dan de overige 3. Of komt omdat er maar 1 persoon achter het stuur zit..
Ik begreep wel om de 20.000km is wel verstandig om het te laten checken om te lijnen.
En bij nwe banden.
Maar meer zit ik in het feit moet je dan ook al je hulpsystemen opnieuw laten kalibreren..? Zoals ik dit teruglees in verschillende artikelen.
Wie geeft die 20.000 aan als uitlijn advies dan? Dit is wel een erg optimistische verkoper :D Als er geen vreemde bandenslijtage / stuurgedrag is zie ik geen aanleiding om je auto uit te lijnen.. Al rij je er 300.000km mee...
 
  • Leuk
Waarderingen: Cruz
Kennelijk profile tyrecentre haha

Hoe vaak moet je een auto laten uitlijnen?

Je auto bestaat uit een heleboel bewegende delen. Door alle kilometers die je maakt, staan deze onderdelen na verloop van tijd niet meer in de originele stand. Wij raden je dan ook aan om elk jaar of na elke 20.000 kilometer jouw auto te laten uitlijnen. https://www.profile.nl/autobanden/u...vaak moet je een,jouw auto te laten uitlijnen.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive 
Ja die lokken je met lage prijzen en smeren je vervolgens dit aan.. uiteindelijk ben je bij een dealer niet perse duurder uit in mijn ogen..

Edit: Gezien jouw reparatie en geraakte stroep zou ik jou wel adviseren de uitlijning te laten controleren, indien deze niet afwijkt hoeven ze niet te stellen en dan hoef je uiteraard ook geen kalibratie te doen
 
Ja die lokken je met lage prijzen en smeren je vervolgens dit aan.. uiteindelijk ben je bij een dealer niet perse duurder uit in mijn ogen..

Edit: Gezien jouw reparatie en geraakte stroep zou ik jou wel adviseren de uitlijning te laten controleren, indien deze niet afwijkt hoeven ze niet te stellen en dan hoef je uiteraard ook geen kalibratie te doen
Klopt dat stelde mijn bandenboer ook voor, controleren. Maar ze gaven ook aan dat kalibratie sowieso niet hoeft.. dat vind ik dus vreemd. Ik hoor het zaterdag wel waarom dan niet. Dan zal ik het nog x vragen.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive 
Kort door de bocht, een millimeter verkeerde kalibratie voor het rijhulp systeem kan op 20 meter afstand of meer toch een heel object schelen..

Waarom blijven zoveel mensen een autobedrijf toch altijd als "oplichters" zien? Als iemand een kind/mens aanrijdt wat voorkomen had kunnen worden doordat een reparatie wat duurder uitvalt is dat toch erg jammer.. Ook voor de schade aan je eigen auto overigens.

Toch nog steeds blij met mijne keuze uit het auto-vak te stappen, waardering wordt helaas steeds verder te zoeken..



Wie geeft die 20.000 aan als uitlijn advies dan? Dit is wel een erg optimistische verkoper :D Als er geen vreemde bandenslijtage / stuurgedrag is zie ik geen aanleiding om je auto uit te lijnen.. Al rij je er 300.000km mee...
Ben het met je eens hoor, maar het is erg lastig een adas kalibratie te verantwoorden aan een klant als je een kleine aanpassing van het uitlijnen doet voor licht scheeftrekken van de auto.
Officieel geven veel autofabrikanten ook aan dat het nodig is, maar zal de klant er niks van merken of het wel of niet gebeurt bij zoiets kleins.
Bij een uitlijning van de achteras is het vaak nog eerder nodig omdat dit de rijlijn van de auto beinvloed
 
  • Leuk
Waarderingen: Cruz
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!