Nieuwe Polo 6C laten chippen?

Hallo heren (en dames) :D,

Op 3 april jl heb ik mijn nieuwe Polo 6C opgehaald/ gekocht. Ik ben nogsteeds helemaal happy (ondanks het feit dat ik met mijn Iphone 5S niks kan met MirrorLink).

Helaas vind ik dat mijn 1.2 TSI (90 PK) niet zo snel optrekt. Misschien herkennen jullie dit ook wel een beetje.
Nou vroeg ik me dus af: Chippen? of niet Chippen?
Is het chippen wel goed voor de 6C?
Gaat de 6C er echt zuiniger door rijden?
Slijt de auto harder?
Behoud ik mijn 4 jaar garantie dan nog? Kan ik het beter door de Vokswagendealer laten doen?

Weten jullie hier toevallig meer over?
Thanks!
 
Volkswagen  Polo 6C 
volkswagen dealer doet niets met chippen sinds ze gestopt zijn met het aanbieden van ABT. Garantie is altijd iets wat je zelf af moet wegen. Diverse tuners nemen hier geen verantwoordelijkheid voor.
 
Volkswagen  Polo 6C Highline 
Kort antwoord op je vragen:

Helaas vind ik dat mijn 1.2 TSI (90 PK) niet zo snel optrekt. Misschien herkennen jullie dit ook wel een beetje.
Ja, had hetzelfde bij mijn 6C van 90PK
Nou vroeg ik me dus af: Chippen? of niet Chippen?
Logische vervolgvraag
Is het chippen wel goed voor de 6C?
Niet beter of slechter dan voor andere auto's, hangt ook van je rijgedrag af
Gaat de 6C er echt zuiniger door rijden?
Hangt 100% van je rijgedrag af, maar je gaat bij dezelfde rijstijl zeker niet méér gebruiken
Slijt de auto harder?
Kan, ligt er wederom aan je rijgedrag.
Behoud ik mijn 4 jaar garantie dan nog? Kan ik het beter door de Vokswagendealer laten doen?
Als je OBD tuning laat doen gaat je garantie er sowieso aan, omdat het direct terug te vinden is dat je in de software hebt zitten "rommelen". Met een externe box is het een grijs gebied, ze kunnen in principe niets terugvinden. Mocht er iets zijn, haal je je box er uit en ga je naar de dealer onder garantie. In de praktijk kan men altijd de vraag stellen hoe bijv. verhoogde slijtage tot stand is gekomen, maar dat hangt ook van je dealer af.

Persoonlijk zou ik (nu nog) niet kiezen voor OBD tuning, ondanks dat het wellicht allemaal net ietsje mooier loopt, puur omdat je met een box makkelijker wegkomt met je garantie. Dealers chippen / tunen over het algemeen toch niet meer zelf. Er zijn er een paar die je wellicht wel zullen doorverwijzen naar bijvoorbeeld JD of Ventura, maar zelf doen ze 't niet zo gauw meer. Ik heb zelf een externe box van JD Engineering overgenomen van een mede-forumlid en ben er zeer tevreden mee. Lekker zuinig als je rustig aan doet, en vlotter dan 80-90% van de rest van het normale verkeer als het nodig is :)

Weten jullie hier toevallig meer over?
Thanks!
 
Als je hem laat chippen, dan verlies je de fabrieksgarantie wanneer ze erachter komen. Maar dat gebeurt in de praktijk (bijna) nooit. Er zijn nog steeds dealers die chiptuning aanbieden met behoud van een ander soort garantie. Zij garanderen alleen wanneer de auto bij hen gechipt wordt (lees: duur!!!) en in service blijft. Je hebt dus geen fabrieksgarantie meer maar wel dealergarantie. O.a. Van Beynum, Bourguignon doen dit.
De kans op technische problemen wordt groter na het chippen als je verkeerd gebruik maakt van het gestegen vermogen en extra koppel. Dus niet te zwaar belasten bij lage toeren, niet 2 uur volgas op de Duitse Autobahn, goed warm rijden, regelmatig oliepeil meten etc. Dit zijn dingen die iedereen zou moeten doen, maar de praktijk is anders.
 
Persoonlijk zou ik het gewoon doen, ik hen nog nooit een verhaal gehoord dat een auto door chippen stuk is gegaan. Zeker niet door de grotere tuners. Waarvoor ga je terug met garantie: piepjes en kraakjes en terugroepacties.
HEt blijft natuurlijk ieder z'n eigen keus ;)
 
Ik kan me bij bovenstaande verhalen aansluiten! Weinig aan toe te voegen.

Heb m'n 6R afgelopen februari laten tunen bij JD Engineering (OBD), precies om dezelfde reden.

Als je de Polo niet gaat gebruiken als racewagen, dan kan het zijn dat hij na tuning inderdaad zuiniger gaat lopen (in mijn geval is de polo zuiniger geworden) en ik verwacht dat de slijtage ook wel mee zal vallen als je de Polo normaal gebruikt.

Ook bewust gekozen om op 95 benzine te blijven rijden vanwege de benzinekosten. Je krijgt dan ongeveer 135pk in plaats van 140 pk (98 benzine of hoger).

Als er problemen met de auto zijn, kun je altijd de standaard software terug laten zetten is mij verteld. Ik heb het gelukkig (nog) niet nodig gehad. Garantie is nog altijd een "lastig" verhaal na tuning.

Maar... Wat een wereld van verschil! Ik ben er nog altijd blij mee. Goede keuze om de auto te laten chippen. Iedere dag genieten van wat extra pk's en nm's! :)
 
Volkswagen  Polo 6R 
@R-Vera Hoeveel sec is je 6R nu op de 100? :rolleyes:
Dat heb ik niet getest en heb ook geen testbankresultaten. Op de openbare weg gedraag ik me best netjes vind ik.. :p.

Het optrekken gaat behoorlijk gauw. Als je het gas ook maar een beetje intrapt, rijd je in no time al 80km/h in de vierde versnelling. En dan heb je nog niet eens het gevoel dat je 'moet' overschakelen.

Wat ik nog het grootste voordeel vind is dat je nooit meer terug hoeft te schakelen bij een vlotte inhaalmanoeuvre. Je tikt het gas aan en hij reageert direct. :D

Wil je echt antwoord op deze vraag? Kan ik je maar een antwoord geven... Breng je Polo maar naar JD! Niet aan twijfelen! Ik vind het het geld zeker waard! Binnen twee uurtjes is het voor elkaar. Als je de resultaten wilt hebben even van te voren een afspraak maken voor de testbank! En trap hem dan maar eens in tot op de bodem! (Uiteraard verwachten wij daar dan wel een filmpje van op het forum.;))
 
Volkswagen  Polo 6R 
Laat ik gelijk duidelijk zijn dit is NIET om iemand aan te vallen .

Maar waarom laat iedereen een tsi 1.2 chippen ???:confused: Ik denk dan koop gelijk een polo met een dikkere motor (meer power) of iets anders.
Wanneer je een sterkere motor hebt word de auto alleen maar zuiniger (even afhankelijk van je rechter voet:mrgreen:), bv een Auto van 1000 kg met een 1,2 onder de kap zal meer lusten dan een auto van 1000 kg met een 2 liter , aangezien het blok minder hard hoeft te werken.
 
Laat ik gelijk duidelijk zijn dit is NIET om iemand aan te vallen .

Maar waarom laat iedereen een tsi 1.2 chippen ???:confused: Ik denk dan koop gelijk een polo met een dikkere motor (meer power) of iets anders.
Wanneer je een sterkere motor hebt word de auto alleen maar zuiniger (even afhankelijk van je rechter voet:mrgreen:), bv een Auto van 1000 kg met een 1,2 onder de kap zal meer lusten dan een auto van 1000 kg met een 2 liter , aangezien het blok minder hard hoeft te werken.
Mijn budget is helaas niet toereikend voor een Polo WRC Street met 220pk onder de motorkap. Had het wel graag gewild, maar daar kan ik alleen maar van dromen... :)

Daarnaast vind ik tunen niet alleen extra pk's en koppel! Het zorgt zodanig voor een optimale afstelling waardoor de auto gewoon lekker loopt. Hadden ze eigenlijk gewoon vanaf de fabriek al moeten doen... ;)
 
Volkswagen  Polo 6R 
Mijn budget is helaas niet toereikend voor een Polo WRC Street met 220pk onder de motorkap. Had het wel graag gewild, maar daar kan ik alleen maar van dromen... :)

Dit snap ik helemaal zou het zelf ook graag willen maar helaas ook hier ligt het geld er niet voor.;)

Daarnaast vind ik tunen niet alleen extra pk's en koppel! Het zorgt zodanig voor een optimale afstelling waardoor de auto gewoon lekker loopt. Hadden ze eigenlijk gewoon vanaf de fabriek al moeten doen... ;)

Dit ben ik helemaal met je eens maar jammer genoeg denken ze alleen maar aan de uitstoot:mad:
 
Ikzelf zit ook te overwegen mijn tsi te laten chippen. Via de vw zelf vervalt de garantie, als ze het nog doen.

Ik zit met het probleem dat mijn auto niet goed loopt, stationair die schommelt, bij gas geven na het afzakken naar ong 30 km is het eerst niets, dan heel abrupt een stoot vermogen, heel zenuwachtig. PON zegt probleem te erkennen, maar kunnen niets doen. Dus ik wil em naar JD brengen met behoud garantie als de vw dat toelaat als coulantie.
 
Ik denk dat je meeste vragen wel door @LoneFalcon zijn beantwoord. Uiteindelijk zal je zelf een afweging moeten maken of je enige vorm van mogelijk risico wil lopen door de auto te laten chippen, obd dan wel via een externe module. OBD is enigszins meer permanent dan via een externe module. Via OBD kan de chiptuner vaak de originele software tegen meerprijs terug zetten. Maar bedenk wel dat je bij problemen dan eerst even langs de chiptuner moet met de mogelijke storingen zoals deze al aanwezig is (denk dat je dan ook niet te veel kilometers wil rijden). De externe module is vaak in de dit geval anders en kan eenvoudig er tussenuit gehaald worden. Maar je zal net zien dat je vrouw/vriendin net de auto mee heeft en in Amsterdam pech krijgt. De mijne zal echt niet onder de motorkap of onder het dashboard duiken om even iets los te moeten halen.

Een paar weken terug heb ik zelf mijn één jaar oude 1.2 TSI te laten chippen (OBD) bij ZIPtuning. Ondanks dat de 1.2 TSI in een SEAT Ibiza ligt is het gewoon een Volkswagen Polo motor. Ik moet zeggen dat ik in de aanloop er van erg ben overtuigd van het bedrijf en tijdens het chiptunen hebben ze meegenomen in het proces wat ze doen. Hier lees je er meer over: http://www.mypolo.nl/xenforo/threads/bedrijfsbezoek-ziptuning-actiemaand-ziptuning.8970/. Ruim twee weken verder kan ik alleen maar zeggen dat ik er geen moment spijt van heb. De motor is een stuk rapper geworden, loopt rustiger en is bij gelijke rijstijl iets zuiniger geworden. Het zuiniger worden zal je pas op langere tijd merken aangezien weersinvloeden ook al merkbaar zijn.

@reddevil, Ja waarom neemt niet iedereen een GTI of een WRC. Daar komt bij de aanschaf een andere waarde om de hoek ;-) en voor mij is een 1.2 TSI en zo voor velen best. Mooi meegenomen dat je de 1.2 TSI zo leuk kan chippen naar 130-135pk. Heb je een 2.0 TSI dan wil je hem als nog laten chippen dus waar houd het op. Evenals jij zegt, niet om iemand aan te vallen maar als mijn visie op jou menig.
 
Dit snap ik helemaal zou het zelf ook graag willen maar helaas ook hier ligt het geld er niet voor.;)



Dit ben ik helemaal met je eens maar jammer genoeg denken ze alleen maar aan de uitstoot:mad:
Daarnaast is tuning relatief "goedkoop". Waar ik ontzettend van baal zijn de prijzen wie volkswagen hanteert voor een 90 pk (5 versnellingen) en een 105 pk polo (6 versnellingen). Die 15 pk en een extra versnelling kost je meer als 1000 knaken. Dan doe mij maar 45 pk extra zonder die 6e versnelling en dat voor de helft van het geld.
 
Volkswagen  Polo 6R 
Daarnaast is tuning relatief "goedkoop". Waar ik ontzettend van baal zijn de prijzen wie volkswagen hanteert voor een 90 pk (5 versnellingen) en een 105 pk polo (6 versnellingen). Die 15 pk en een extra versnelling kost je meer als 1000 knaken. Dan doe mij maar 45 pk extra zonder die 6e versnelling en dat voor de helft van het geld.
Dat verschil heeft ook deels te maken met een deel Co2 heffing volgens mij ;-), maar ik moet wel zeggen een extra versnelling zou ook niet gek zijn (was helaas voor mij uitvoering niet beschikbaar #actiemodel :mad:)
 
Laat ik gelijk duidelijk zijn dit is NIET om iemand aan te vallen .

Maar waarom laat iedereen een tsi 1.2 chippen ???:confused: Ik denk dan koop gelijk een polo met een dikkere motor (meer power) of iets anders.
Wanneer je een sterkere motor hebt word de auto alleen maar zuiniger (even afhankelijk van je rechter voet:mrgreen:), bv een Auto van 1000 kg met een 1,2 onder de kap zal meer lusten dan een auto van 1000 kg met een 2 liter , aangezien het blok minder hard hoeft te werken.
Mijn inziens zal het overgrote deel van de 1.2 TSi bezitters die hun auto laten chippen dit doen om een van de volgende redenen:
  • Budget, de modellen met een wat grotere motor en/of meer vermogen kosten gewoon meer. Dit geld zowel voor particuliere aanschaf als een lease auto van de zaak (je baas wil ook zo goedkoop mogelijk uit zijn natuurlijk)
  • 1.4 motor staat bekend om de nodige problemen
  • Na een tijdje met de 1.2 gereden te hebben toch behoefte hebben aan net iets meer vermogen
Dat de auto na het chippen ook nog net een tikje zuiniger rijd mits je je rechter voet onder bedwang houd, dat is bijzaak, denk niet dat veel mensen daarom laten chippen.
 
Goedemorgen!
Wow, wat veel reacties! Thanks!
Ik zal vandaag eens bij mijn dealer informeren over de mogelijkheden bij hun. Ik hoop dat zij het chippen ook gewoon kunnen (dan maar wat euro's meer betalen). Mijn zus heeft een nieuwe Kia Rio gekocht, die in de fabriek al extra gechipt word. Dus, hopelijk werkt VW ook een beetje mee :P

Toch vraag ik me af of de boordcomputer niet af gaat wijken na het chippen. Vooral de Think Blue trainer (die ik eigenlijk altijd aan heb staan omdat hij er gewoon ook leuk uit ziet). Als je na het chippen anders moet gaan koppelen (geen idee of dit zo is), dan moet ik dus niet meer op de Tink Blue Trainer gaan letten, toch? Of word deze dan ook aangepast?
Sorry als dit een domme vraag is :D .

Maar waarom laat iedereen een tsi 1.2 chippen ???:confused: Ik denk dan koop gelijk een polo met een dikkere motor (meer power) of iets anders.
Nou, als iedere uitvoering/ upgrade maar 100 euro extra zou kosten, dan zou ik ook de dikste en beste Polo gekozen hebben. Maar helaas denken de directie van VW daar anders over :P wel zonde trouwens. Wat zouden de wegen er toch beter uit zien, als er heel veel mooie Polo GTI's enzo rond zouden rijden.
Nja, mijn Citroen Saxo (2003) viel bijna uit elkaar. Ik had mijn zinnen al 2,5 jaar gezet op een Polo, maar moest mijn vriend nog overtuigen (tja, de omgekeerde wereld :P ). Bovendien hebben we net een nieuwbouwhuis gekocht waar heeeel veel kosten bij kwamen. Dus vandaar de keuze voor een 1.2 TSI.

Maar je zal net zien dat je vrouw/vriendin net de auto mee heeft en in Amsterdam pech krijgt. De mijne zal echt niet onder de motorkap of onder het dashboard duiken om even iets los te moeten halen.
Mijn vriend krijgt hm alleen bij hoge hoge hoge uitzondering mee :P
Ook al heeft mijn vriend wel netjes 50% van de auto betaald :) Hij heeft zn eigen Porsche (oldtimer), haha. Maar die zuipt enorm veel (de auto dan he). :P

Ik zal onze dealer vandaag even mailen. Ben benieuwd wat ze zeggen/aanbieden.
Natuurlijk zal ik jullie even op de hoogte houden.
 
Volkswagen  Polo 6C 
Je dealer vragen of hij hem wil chippen waarop je hoogstwaarschijnlijk een nee krijgt is niet slim.
Hij weet dan immers al dat je er wat mee wil gaan laten doen.
Vervolgens laat je hem ergens anders chippen en dan ontstaat er misschien later een probleempje wat helemaal geen ene bal met het chippen te maken heeft.
Maar kom je dan terug bij de dealer voor garantie dan bestaat de kans dat hij extra nieuwsgierig is of je er iets aan hebt laten doen, zo ja dan zal hij zich daar op beroepen ... oorzaak chippen, geen garantie dus.

Beter geen slapende honden wakker maken ....
 
Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!