om het niet nog ingewikkelder te maken maar wel ter aanvulling:
wat VroemTFSI zegt is zeker correct en dat gaat nog verder.
pks is wat een auto verkoopt maar koppel is wat je vooruit krijgt.
dat is afhankelijk van het aantal toeren, zowel de pks als de Nms.
grofweg kun je zeggen, pks = Nm x rpm x constante
Wat erg praktisch is, is veel Nm bij relatief lage toeren.
500pk bij 9000 rpm is erg leuk maar als dat betekent dat je constant boven de 6000 toeren moet zitten om een beetje pks te hebben... niet zo grappig.
kijkt u even mee
bij 1800 toeren heb je al je maximale koppel
daarna neemt dat weer af
je vermogen stijgt nog wel
(hint: als je zo'n grafiekje bekijkt: koppel piekt altijd relatief vroeg en vermogen blijft stijgen tot bijna de redline. makkelijk uit elkaar te houden).
(hint: vaak is het zo dat je motor het efficientst draait op maximum koppel)
het liefst wil je dat je koppel curve hoog is in een toerenbereik waar je vaak zit
dit is de wellicht bekende 'power band'.
het vermogen in pks is dan uiteindelijk slechts een uitkomst van rpm en koppel
ik heb liever een auto met een goed vertegenwoordigde koppel curve dan een ergens in de verte bij 7000 rpm een piekje in het vermogen
met de komst van turbos is de koppel curve aanzienlijk naar voren gestegen.
zodra de turbo op druk is (bij een diesel vanaf ca 1800 rpm en een benzine hoger) stijgt je koppel.
dit voel je vaak wel.
zeker in een diesel is het veel spannender om naar koppel te kijken ipv pks
moraal van het verhaal:
staar je niet blind op alleen maar pks maar kijk hoe ze verdeeld zijn over de curve
en
staar je niet blind op alleen maar pks maar kijk ook wat er met je koppel gebeurt